Čo na tanier?

Máme pre vás potraviny, ktoré sú ľahko stráviteľné, ale súčasne veľmi výživné. Napríklad listová zelenina obsahuje enzýmy, ktoré urýchľujú metabolizmus. Vďaka týmto potravinám sa budete cítiť ľahšie, čerstvejšie a plná energie. Okrem toho začne vaše telo odbúravať prebytočné kilá.

Ovocie, zelenina, semienka, a zdravé zrná:listová zelenina, limety, citróny, vlašské orechy, mandle, pekanové orechy, marhule, cesnak, cibuľa, zázvor, uhorka, quinoa, pohánka, hnedá ryža, kokos, kokosová voda, avokádo, špargľa, karfiol, slnečnicové semienka, ľanové semienka, tekvicové a sezamové semienka, olivy, bylinky

Farebná zelenina: mrkva, cvikla, sladké zemiaky, paprika, cuketa, tekvica, paradajky, uhorky

Nesladké ovocie (bez obmedzenia): jablká, drobné plody, kivi

Sladké ovocie (len v malom množstve): banány, figy, papája, mango, hrušky, ananás, hrozno, melón, pomaranče, grepy

Vo veľmi malom množstve, prípadne vôbec: červené mäso, mliečne výrobky, vajíčka, koláče, keksíky, kola, priemyselne upravované potraviny, čaj, káva, čokoláda

Pravidlá, čo treba dodržiavať

● jedzte pomaly,
● snažte sa, aby až 75 % jedla tvorili potraviny v surovom stave,
● aspoň 25-krát prežúvajte jeden hlt,
● nepite počas jedenia,
● jedzte menej, neprepchávajte sa,
● pite dostatok tekutín: minerálne vody (aj s citrónom), bylinkové čaje a podobne,
● nezabúdajte na malú desiatu aj olovrant, napríklad avokádové guacamole s čerstvou zeleninou alebo ovocie.

RAŇAJKY

Ovocné smoothie každé ráno nás dobije energiou. Recepty vystačia na 2 až 3 porcie.

Krémová limeta

Do mixéra dáme šťavu z malého kúska nastrúhaného zázvoru, 1 avokádo, 1 jablko, 225 až 450 ml kokosovej vody alebo mandľového mlieka
a šťavu z 1 limety. Rozmixujeme.

Superhrdina

Do mixéra vložíme banán, hrsť špenátu, 2 PL konopného oleja, 1 PL mletých konopných semienok, 1 PL kakaa a 3 až 4 kvapky stévie. Zalejeme 450 ml mandľového mlieka alebo minerálnej vody a rozmixujeme.

Vlákninový budíček

Rozmixujeme 200 g drobného alebo nakrájaného ovocia s 2 PL konopných, 2 PL slnečnicových a 2 PL chia semienok. Pridáme 1 PL mletých ľanových semienok a zmiešame so 450 ml mandľového mlieka. Necháme odležať 2 až 3 minúty a vypijeme.

Smoothie je skvelým začiatkom dňa.
Smoothie je skvelým začiatkom dňa.
Zdroj: Shutterstock

OBED

Sýte šaláty alebo radšej hrejivá polievka? Každý si príde na svoje.

Šalát enchilada

V mise zmiešame 1 hlávku šalátu, 1 paradajku, 1 avokádo, 1 pomaranč alebo žltú papriku, 1/4 väčšej uhorky, 100 g vykôstkovaných olív, 1/4 šalotky, hrsť klíčkov, 2 PL olivového oleja, šťavu z polovice citróna a štipku morskej soli.

Špenátová polievka s cesnakom

Do hrnca pridáme 1 PL kokosového oleja a opečieme 1 prekrojený a 1 nastrúhaný strúčik cesnaku. Opekáme zľahka dohneda. Pridáme
2 nakrájané jarné cibuľky, 450 ml zelenino-vého vývaru, 1 balenie špenátových listov, 3 PL petržlenovej vňate a mleté čierne korenie. Varíme 20 minút, potom rozmixujeme. Hotovú polievku ozdobíme lístkami špenátu.

Na obed môžete mať napríklad sýtu krémovú polievku.
Na obed môžete mať napríklad sýtu krémovú polievku.
Zdroj: Shutterstock

Šalát s quinoou

Zmiešame 400 g uvarenej quinoy, 60 ml ľanového oleja, 2 PL olivového oleja, 1 PL jablčného octu, morskú soľ, hrozienka, olivy, 1/2 nakrájanej šalátovej uhorky, 1/2 červenej papriky, cherry paradajky  1/4 červenej cibule. Ihneď podávame.

Zelenina má tvoriť trištvrtinu jedálnička.
Zelenina má tvoriť trištvrtinu jedálnička.
Zdroj: Shutterstock

VEČERA

Ľahké jedlo nezaťaží žalúdok a pritom je plné cenných výživných látok, ako sú vitamíny a minerály.

Šalát s lososom a so špargľou

Na panvici rozhorúčime 1 PL kokosového oleja a pridáme 1 až 2 jemne osolené filety z lososa. Opekáme asi 3 minúty z oboch strán. Preložíme na pekáč a pečieme v rúre 4 až 5 minút pri teplote 180 °C. Nakrájame na kocky. Na pare uvaríme 8 šparglí alebo použijeme zavárané. Potom ich zmiešame s hrsťou šalátových listov, nasekaným kôprom, so cherry paradajkami, s trochou olív, so šťavou z 1/2 citróna a s 2 PL olivového oleja. Nakoniec primiešame lososa.

Ľahká večera je základom pri chudnutí.
Ľahká večera je základom pri chudnutí.
Zdroj: Shutterstock

Cuketové cestoviny

Očistíme jednu cuketu a pomocou špiralizéra ju nastrúhame na špagety. Na omáčku rozmixujeme 2 strúčiky cesnaku, 70 g sušených paradajok, 500 g paradajok, 2 datle, za hrsť kešu orechov, 1/4 červenej cibule, 2 PL olivového oleja, petržlenovú vňať a bazalku podľa chuti, 70 g olív, štipku morskej soli a mletého čierneho korenia.

Cícerová a kelová miska

Ohrejeme malú konzervu cícera s trochou vody, pridáme 1 PL karí a štipku soli. Na pare podusíme pár hlavičiek ružičkového kelu a mangold, pridáme k cíceru, posypeme 1 PL sezamu alebo ľanových semienok a 2 PL nasekaných mandlí. Dochutíme olivovým olejom, citrónovou šťavou a mletým čiernym korením.