Na túto tému nás naviedla čitateľka, pretože sa o nej málo píše, a pritom úzkosťami trpí veľa ľudí. Hneď som si spomenula na vlastný zážitok a je pravda, že málokomu som o ňom rozprávala. Keď mal môj syn asi pol roka, ochorela som. Bol to nejaký vírus a dosť ma to zložilo. Keďže som dojčila, hlavou sa mi preháňali katastrofické scenáre, čo by sa stalo, ak by som skončila v nemocnici a nemohla byť s ním. A to bol spúšťač. Myšlienka rástla s tým, ako mi bolo zle, a, samozrejme, aj choroba sa zhoršovala. Strach z predstáv vyústil až do momentu, keď som sa nemohla nadýchnuť. Dnes viem, že šlo o hyperventiláciu, ale vtedy som si myslela, že mám mozgovú mŕtvicu. Začali mi tŕpnuť končatiny, čoskoro mi ich skrúcali kŕče, rovnako ako pery, až som nemohla rozprávať. Manžel volal záchrannú službu, dieťa v pozadí plakalo a ja som panikárila. To, čoho som sa bála, sa stalo skutočnosťou! Našťastie, na telefóne bol úžasný lekár, ktorý ma upokojoval, nech vedome spomalím dýchanie, že pravdepodobne ide o panický atak. Nuž, to bola zázračná správa, keďže som si myslela, že zomieram. Rýchlo som spomalila dýchanie a, čuduj sa svete, všetko sa vracalo do normálu. Počas pár minút som bola v pohode a kým dorazila sanitka, nič mi nebolo. Nikam som nemusela ísť a čoskoro som sa uzdravila.

Môžete aj odpadnúť

Panické ataky a úzkosť vedú k tomu, že telo pumpuje adrenalín, pretože sa bojíme o život, a tým sa zrýchli dýchanie i tep srdca. Až natoľko, že sa zvýši pH v krvi, čo spôsobuje kŕče, potenie, triašku a tak ďalej... Niekto aj odpadne. Ale viete, že to všetko sa deje, aby sme sa opäť dostali do rovnováhy? Naše telo ako dokonalý stroj sa snaží vyrovnať šok, a niekedy nás k tomu donúti aj tým, že stratíme vedomie. Tak totiž začneme normálne dýchať. Ako inak sa úzkosť môže prejaviť a čo je za tým?

Ako si pomôcť

Radí Róbert Adamec, terapeut a kouč

Keďže pracujem s mnohými ľuďmi, ktorí trpia úzkosťou či panickými atakmi, najprv vysvetlím rozdiel medzi nimi. Kým úzkosť vedome prežívame, napríklad ako strach z budúcnosti či strach zo straty blízkych, alebo strach, že sa nám samým stane niečo zlé, panický atak prichádza akoby z ničoho nič, a to sprevádzaný symptómami ako búšenie srdca, dusenie, vysoký tlak, máme pocit, že umierame. Panický atak je tiež úzkosť, ktorú sme však potlačili do podvedomia, a tak si ju priamo neuvedomujeme, kým sa neobjavia telesné príznaky. Strach, ktorý prežívame, však spravidla poukazuje na nejaký skutočný problém v našom sociálnom prostredí, napríklad v rodine či v práci. My si však myslíme, že problém je v nás. Terapia musí odhaliť skutočného škodcu. Pacient si napríklad uvedomí, že niekto v jeho okolí má na neho veľmi negatívny vplyv a nedokáže sa s týmto vplyvom vyrovnať. Buď sa s tým počas terapie sám vyrovná a potom mu už nebude prekážať, alebo sa bude musieť vo vonkajšom svete zariadiť tak, aby sa vyhýbal tomuto vplyvu.

Je to varovný signál organizmu a podvedomia, že v živote nám niečo veľmi škodí.
Je to varovný signál organizmu a podvedomia, že v živote nám niečo veľmi škodí.
Zdroj: Shutterstock

Nie sú to psychické ani fyzické choroby

Znie to až neuveriteľne, ale vďaka súčasným poznatkom neurovedy (výskum mozgu) vieme, že úzkostné poruchy nie sú psychické ani fyzické choroby. Je to varovný signál organizmu a podvedomia, že v živote nám niečo veľmi škodí. Keď človek vie, čo nám chce povedať tento varovný signál, a podľa toho zariadi svoj život, úzkostná porucha môže zmiznúť takmer ako chrípka. Následnými cielenými cvičeniami možno v terapii „preprogramovať mozog“ tak, aby úzkosť nahradila radosť z naplno prežívaného života.

Vyskúšajte túto  techniku

Napíšte si desať viet o tom, ako vyzerá váš život, keď je skutočne skvelý. Formulujte vety pozitívne, v prítomnom čase, veľmi konkrétne situácie, ktoré viete dosiahnuť vlastnými silami. Každý večer si nahlas opakujte jednu z viet s tým, že si ju budete predstavovať, aké by to bolo, keby ste ju chytili, ochutnali, ovoňali, jednoducho musíte zapojiť všetky zmysly a situáciu precítiť. Po desiatich dňoch začnite znovu prvou vetou, až kým sa nesplní v realite. Potom ju môžete nahradiť novou.

Odporúčame PANICKÉ ATAKY

Kniha nemeckého terapeuta Klausa Bernhardta predstavuje jednoduchý, ale účinný návod na dosiahnutie emocionálnej a fyzickej rovnováhy a ukazuje, ako výskum mozgu pomáha navždy zvíťaziť nad strachom a panikou. Jej výnimočnosť spočíva v novom prístupe k riešeniu psychických porúch. Jednoduché a ľahko zvládnuteľné cvičenia už po niekoľkých týždňoch umožnia pacientom trpiacim úzkosťami a panickými atakmi návrat do normálneho života – bez paniky a úzkosti.