Slniečko milujeme. Nabíja nás pozitívnou energiou, je zdravé, podporuje zdravie kostí aj imunitu. Robí dobre telu aj duši, menej už pokožke. Ak zanedbáme rozumné „dávkovanie“ a dostatočnú ochranu, spôsobuje predčasné starnutie pleti, tvorbu vrások aj pigmentových fľakov.

Vrásky zo slnka?
Vrásky zo slnka?
Zdroj: shutterstock

Vrásky zo slnka?

Jednoznačne áno. Až 80 percent všetkých vrások, ktoré nadobudneme počas života, majú na svedomí priveľké dávky UVA lúčov. Tie spúšťajú tvorbu voľných radikálov – agresívnych molekúl, ktoré poškodzujú bunky a tým aj prirodzené regeneračné procesy v pokožke. Majú na svedomí úbytok kolagénu, veľmi dôležitej bielkoviny v pokožke. Trhliny a zmeny v kolagénových vláknach oslabujú tkanivá, pleť stráca pružnosť a vznikajú vrásky.

Bez krému ani na krok!

Alfou a omegou letnej starostlivosti o pleť je výber vhodného krému na opaľovanie tváre. Krém s vysokým UV faktorom používajte denne, nielen keď idete na pláž. Škodlivé UVA lúče prenikajú aj cez okno v aute či v kancelárii. Najprv aplikujte hydratačné sérum a následne krém s UV ochranou. Naneste ho aj na krk, dekolt a chrbty rúk – pokožka je v týchto partiách veľmi tenká a prejavy starnutia sú na nej obzvlášť viditeľné.

Bez krému ani na krok!
Bez krému ani na krok!
Zdroj: shutterstock

Existuje zdravé opaľovanie?

Ak opaľovanie zahŕňa riziká, nestačí namiesto slnenia užívať vitamín D v tabletkách? Odborníci sa zhodujú, že malé dávky slnečného žiarenia sú nielen bezpečné, ale aj nenahraditeľné pre náš organizmus. Máte strach, že používanie opaľovacích krémov bráni tvorbe potrebného vitamínu? Štúdie ukázali, že majú len minimálny vplyv na jeho produkciu, a to najmä preto, lebo s opaľovacím krémom sa slniečku môžete vystavovať dlhšie a vaša pokožka má čas vytvoriť si dostatočné množstvo déčka.

Desatoro bezpečného opaľovania:

1. Na pláži si tvár chráňte pred priamym slnečným žiarením. Nebojte sa, opálite sa aj tak. Slnečné lúče si vás nájdu aj v tieni pod slnečníkom či klobúkom.

2.Napoludnie do tieňa! Nikdy sa priamo nevystavujte slnku v čase od 11.00 do 15.00, keď je slnko najvyššie. Na dovolenke si v tomto čase doprajte siestu v tieni.

3. Pokožku na opaľovanie pripravujte postupne, začnite kratšími intervalmi a chráňte sa slnečnou kozmetikou s primeraným ochranným faktorom.

4. Krém si vyberajte podľa vášho fototypu (veľmi svetlá, svetlá, stredne svetlá a tmavá pokožka) a typu pleti – výživnejšie zloženie na suchú pleť, zmatňujúce emulzie na mastnú pleť.

5. Ak máte sklony k pigmentovým fľakom, na tvár zásadne používajte krémy s OF 50+. Nikdy si cielene neopaľujte tvár. K tmavšiemu odtieňu si dopomôžte radšej samoopaľovacím krémom.

6. Chrumkajte mrkvu – pôsobí ako prirodzená farbička pre pleť. Obranyschopnosť kože podporia vitamíny C, E a betakarotén, ktoré neutralizujú voľné radikály. Doprajte si paradajky, marhule, mango a pite zelený čaj. Pozor, nefungujú ako náhrada krémov!

7. Kupujte len prípravky s jasne vyznačenou informáciou o ochrannom faktore. Mal by chrániť nielen pred UVB, ale aj pred UVA lúčmi.

8. Krém si nanášajte opakovane – hlavne ak sa potíte alebo kúpete.

9. Nezabúdajte na uši, ruky a chodidlá – až 80 percent rakoviny v oblasti tváre postihuje uši. Citlivú pokožku pier chráňte tyčinkou s OF a nanášajte ju niekoľkokrát denne.

10. Po slnení pokožku ošetrite upokojujúcou starostlivosťou po opaľovaní s obsahom Aloe vera, vitamínu E a hydratačných látok, ktoré doplnia zásoby vody v pokožke.

Desatoro bezpečného opaľovania
Desatoro bezpečného opaľovania
Zdroj: shutterstock

Trendom sú organické filtre

● Krémy na prírodnej báze sú alternatívou bežných syntetických krémov na opaľovanie. Vynikajúco ich znáša citlivá pokožka i pokožka so sklonom k alergiám. Ako účinná látka sa používa oxid zinočnatý, prírodný minerálny pigment, ktorý poskytuje široké spektrum ochrany pred UV žiarením. Jeho prášková forma nezanecháva na koži biely film.

Trendom sú organické filtre
Trendom sú organické filtre
Zdroj: shutterstock