Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Ako sa slušne správať na internete?

Archív

Zdroj: Archív

Reklama

Vedeli ste, že aj pri on line komunikácii možno hovoriť o slušnom správaní? Existujú totiž viaceré pravidlá, ktoré by mali používatelia internetu dodržiavať. Ide o tzv. netiketu - čiže pravidlá správania sa na internete. Chcete vedieť, ktoré sú to?

Samotný názov - netiketa - je odvodený z anglického net, čiže sieť a francúzskehoétiquette. Zahŕňa v sebe pravidlá správania sa pri surfovaní po sieti a elektronickejkomunikácii. Vznikla z podnetu užívateľov internetu a ich dodržiavanie je dobrovoľné. Hlavne pri komunikácii s obchodnými partnermiide o otázku cti.

Dôležitosť netikety je i v tom, že pri mailovej komunikácii abstinujúdôležité komunikačné prvky ako tón reči či gestá. Ak teda chcete na adresátapozitívne zapôsobiť, mali by ste sa pravidielnetikety držať. Ako by mal teda vyzerať správne napísaný e-mail?

KOMU
Sem vpisujte mailové adresy tých, ktorých saspráva týka. Informačný charakter bude mať pretých, ktorých vpíšete do kolónky kópia. Treba sivšak uvedomiť, že ak uvediete napr. 10 adries,nechránite súkromie ich majiteľov. Zabránite tomu,ak ich uvediete v kolónke Skrytá.

PREDMET
Mnohí túto kolónku prehliadajú. Slúživšak na rýchle zorientovanie sa adresáta,preto by slovo, ktoré doň napíšete,malo byť výstižné. Pravidlápovoľujú použiť 30 znakov. Určite sanehodí: ahoj, odpoveď či správa.

OSLOVENIE
Hlavne v obchodnýchlistoch by určite nemalochýbať. Je to prejavomnielen slušnosti, ale ajúcty k adresátovi.

DĹŽKA MAILU
Email by nemal prekračovať 40 riadkov.Rovnako je potrebné členenietextu na obsahové odseky, a to voľnýmiriadkami. Ak posielate spolus mailom prílohu, mali by ste na toadresáta upozorniť.

Najčastejšie používané emotikony
;-) mrknutie
:´-) plačem od smiechu
:-/ rozpaky
:-o údiv
:-e sklamanie
:-D prekvapenie

NEPÍŠTE VEĽKÉ PÍSMENÁ
S ich používaním by ste tiež mali byťopatrní. Môžu totiž vyvolať dojem, žena adresáta kričíte. Na vyjadrenie nálada postojov možno používať širokúškálu tzv. smajlíkov, emotikonov...

NEZABÚDAJTE NA PODPIS
Tak ako každý list, i mail by mal byťpodpísaný. Okrem toho sa odporúčauviesť kontaktné údaje ako telefónnečíslo, názov firmy a podobne. Ale pozor,zvažujte, aké informácie o sebev maili uvediete.

NA ČO NETREBA ZABÚDAŤ:
:-) vulgarizmy sú v mailoch absolútneneprístupné
:-) v obchodných listoch je namiesteformálne oslovenie a vykanie
:-) každá veta by mala končiť bodkouči otáznikom, pozor však na používanievýkričníkov - mohli by byť zlepochopené
:-) na mail by ste mali odpovedať najneskôrdo 48 hodín

Vyberáme pre vás niečo PLUS