Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Bankové karty nám kradnú stále viac!

Nový Čas

Zdroj: Nový Čas

Reklama

Štatistiky polície hovoria jasne: počet krádeží a zneužitie bankových kariet z roka na rok rastie. Za posledné roky je ich niekoľkonásobne viac. Slovenské banky i polícia vyzývajú na opatrnosť a dodržiavanie základných pravidiel bezpečnosti pri zaobchádzaní s nimi. Aké praktiky používajú zlodeji a čo robiť, keď vám kartu ukradnú?

Slovensku je v obehu vyše 3 miliónov bankových kariet. Pre zlodejov hotový rajna krádeže. „Ak sa pokúsime vžiť do roly páchateľa, platobná karta, ktorú držímev ruke, sa nám zmení na vrece peňazí. Od tohto vreca nás delí jedna maličkosť– PIN-kód,“ hovorí zástupkyňa hovorcu Prezídia policajného zboru Marta Bujňáková. „A to je už len otázka šikovnosti zlodeja, ako sa dopátra,kde má obeť uloženú poslednú bariéru. Väčšinou to býva papierik uložený priplatobnej karte. Aby to páchateľ nemal také jednoduché, myslia si niektorí, napísaný je opačne. Netreba zabudnúť, že PIN sa dá zadať viackrát,“ dodáva.

Opatrný netreba byť len so zaobchádzaním s kartou, ale užpri jej preberaní z banky. Dohodnite sa radšej, že si po ňua PIN-kód prídete osobne. Pri preberaní si skontrolujte najmä obálku, v ktorej bol doručený váš identifikačný kód ku karte. Nesmie byť vôbec poškodená. „Polícia riešila zaujímavý prípad - karta prišla klientovi poštou v jednej obálke, v druhej identifikačný kód. Majiteľ zabudol, že o vystavenie novej karty požiadal, a tak si nevšimol, že z jeho poštovej schránky obálky zmizli.

O tom, žekartu niekto zneužil, sa dozvedel až potom, keď z jeho účtu niekto vybral hotovosťvo výške takmer stotisíc korún,“ povedala Bujňáková. V prípade, že vám kartu odcudzia, hneď po zistení kartu zablokujte osobne či telefonicky a oznámte to na polícii. Banka totiž preberá zodpovednosť za stratu až od momentu, keď ju kontaktujete, a vydá pokyn na zablokovanie a, samozrejme, ak ste dodržalivšetky bezpečnostné pokyny.“

V prípade zistenia podozrivých transakcií na účte odporúčam klientom okamžite kontaktovať banku, v ktorej má účet. Ak klient nie je spokojný s riešením banky, môže podať podnet aj nabankového ombudsmana,“ radí banková ombudsmanka Eva Černá. V každom prípade najlepším riešením je kartu si poistiť - ak je to možné. Poistenie sa vzťahujena všetky neoprávnené transakcie uskutočnené 24 hod. pred nahlásením odcudzenia.RADY AKO PREDÍSŤ KRÁDEŽI A ZNEUŽITIU KARTY
1. Majte prehľad o svojej karte a tak včas zistite jej stratu či odcudzenie. Potompožiadajte banku o zablokovanie karty.

2. Kartu si hneď po jej prevzatí podpíšte. PIN si zapamätajte a neuchovávajteho spolu s kartou.

3. Majte kartu oddelenú od osobných dokladov.

4. Pri používaní karty v bankomate si vždy obzrite bankomat, najmäotvor, do ktorého sa vkladá karta, či na ňom nie je nainštalované cudzie teleso.

5. Pri zadávaní PIN-kódu si zakryte druhou rukou klávesnicu.

6. Kartu nikomu nepožičiavajte a nikomu neoznamujte PIN-kód.

7. Pri platbe treba mať kartu stále pod kontrolou. Odkladajte si doklady platiebkartou - doklad z registračnej pokladnice a doklad o platbe kartou (v prípade priameho prepojenia terminálu s pokladnicou sú oba na jednom doklade).Pri reklamácii zaúčtovania nesprávnej sumy banka vyžaduje predloženietýchto dokladov.

8. Kontrolujte si pravidelne výpis z účtu, zistené nezrovnalosti ihneďoznámte banke a podajte reklamáciu.

9. V reštauráciách sa dožadujte prenosného terminálu, pokiaľ je ním reštauráciavybavená. Pokiaľ nie, lepšie je nasledovať personál a skontrolovať sivykonanie transakcie osobne.

Vyberáme pre vás niečo PLUS