Reklama

Čo s nevydarenou plastikou? Nedajte sa!

Po plastickej operácii treba rátať s modrinami,

Zdroj: archív

Reklama

Nesúmerné prsia, krivý nos a čelo plné vrások. To nie je stav pred plastikou, ale po nej. Bráňte sa! Viete, ako máte reklamovať nevydarené zákroky?

Honba za ideálom krásy sa občas môže vypomstiť. Bohužiaľ. Bez ohľadu na odriekanie, kým ste si naň našetrili, a radosť, s ktorou ste sa na zákrok podujali, aj rutinné veci sa môžu za minútku zmeniť na niekoľkomesačnú hrôzu.

Prípadov nevydarených plastických operácií v mene natiahnutej pokožky, väčších pŕs a štíhlej línie stále pribúda. Stáva sa, že sa pacientky po operácii prebúdzajú s rôzne veľkými prsníkmi, so zakrivenými nosmi a s nevzhľadnými dierami po liposukcii. Podľa minuloročného výskumu serveru plasticka-chirurgia.tv, až 82 percent žien, ktoré už nejaký estetický zákrok podstúpili, bolo s výsledkom spokojných.

Že ako dopadol zvyšok?

Logická otázka. Ticho trpí, sťažuje sa a podstupuje reoperácie. Ak sa náhodou nachádzate medzi tými zvyšnými 18 percentami, môžete sa brániť. Lepšie povedané – musíte.

Štyri prsníky k narodeninám

Štyridsaťročná Mária si chcela k svojmu okrúhlemu jubileu darovať väčšie prsia. Zašla za plastickým chirurgom s veľkými očakávaniami. Výsledok mal k dokonalosti ďaleko. Po siedmich rokoch od zákroku cíti zradu na svojom tele a pred manželom sa odvtedy neukázala nahá. Pár sa následkom jej psychických problémov dokonca rozviedol.

Kde nastal problém?

Namiesto dvoch pevných prsníkov sa po čase objavili na Máriinom hrudníku prsníky štyri. Takáto deformácia sa označuje lekárskym výrazom „double buble“, teda dvojitá bublina. O možných rizikách chirurg Máriu informoval, no aj tak ju to nezastavilo.

„Stále je tu riziko následnej komplikácie alebo klientky nie sú spokojné s výsledkom operácie,“ hovorí Julie Kalisová z internetovej stránky venovanej estetickej plastickej chirurgii. V prípade nespokojnosti však nemusíte mlčať.

Dohodnite sa na výsledku

„Ide o službu, ktorá je väčšinou dobrovoľná, a v takomto prípade je jej základom zmluva medzi zdravotníckym zariadením a pacientom,“ potvrdzuje právnik Ján Gajan z advokátskej firmy HMG & PARTNERS. S lekárom by ste si mali čo najpresnejšie definovať cieľ zákroku.

„Predmetom reklamácie v tomto prípade môže byť jednak vizuálna stránka, teda nesprávne vykonanie zákroku, nadmerné jazvy, nesprávny tvar, ako aj reklamácie týkajúce sa zdravotného stavu pacienta. Teda zapríčinenie iných negatívnych vplyvov na zdravotný stav v dôsledku zákroku,“ vysvetľuje Gajan.

Reklamovať sa okrem zákrokov plastickej chirurgie dá aj neinvazívny zákrok, ako napríklad injekčná aplikácia botulotoxínu. Záleží na tom, na akom výsledku sa so zdravotníckym zariadením dohodnete. Nezabudnite vždy presne definovať cieľ.

Reoperácie

„K reoperácii pristupujeme po zvážení stavu a po dohovore s pacientom. Riešime tak väčšie, ale aj minimálne odchýlky od požadovanej normy,“ dodáva Dušan Červeň z banskobystrickej polikliniky Novamed, jeden z najvychytenejších slovenských plastických chirurgov.

Pacient má nárok predovšetkým na odstránenie nedostatkov, prípadne zľavu z ceny zákroku. Iné nároky sa nedajú v takomto prípade asi aplikovať,“ vysvetľuje advokát Ján Gajan. Aby ste svoju operáciu mohli reklamovať, musí byť príčina opodstatnená.

„Príčin nespokojnosti môže byť viac. Jednoznačne najzložitejšie sú situácie, keď zákrok nie je vykonaný zle, ale klientovi nevyhovuje. To je prípad nesprávne odhadnutého pacienta z psychickej stránky. Tieto situácie sú na dlhé lakte, dokonca až neriešiteľné. Ak ide o oprávnenú nespokojnosť klienta, sú tu dve príčiny. Buď nenastane hojenie podľa našich predstáv, čo sa stáva aj po dobre vykonanej operácii, alebo sa skutočne stane chyba počas operácie, hlavne pri plánovaní plastickej operácie. To sa môže prihodiť aj tým najskúsenejším plastickým chirurgom,“ vysvetľuje Červeň.

Bolesti, modriny, opuchy

Jednoznačne sa treba riadiť pokynmi operujúceho lekára, ktoré automaticky súvisia s vykonanou operáciou. Rátať však treba s bolesťami, modrinami, opuchmi, ale aj so zápalmi či infekciami. Mnohokrát sú to bežné sprievodné javy po operáciách a erudovaným prístupom sa dajú minimalizovať.

„Chirurg pozná výsledok už na operačnom stole. Keďže pracujeme so živým organizmom, ktorý je nevyspytateľný, môže nastať zhoršenie, často je to však prechodné. Požadovaný výsledok vidíme asi po roku. Tu treba spomenúť, že čas na termín prípadnej reoperácie si určuje operujúci chirurg. Tento čas je tiež individuálny,“ vysvetľuje Červeň.

Ako predísť chybám?

Nájdite si dobrého plastického chirurga. Ľahko sa to povie, isto, ale dá sa to. V dnešnej dobe je veľmi jednoduché urobiť si prehľad cez internet, na jednotlivých fórach, kde sú plastickí chirurgovia dosť pod drobnohľadom. Aj keď úplne objektívne nie je nič, ale na orientáciu to poslúži.

„Najideálnejšie sú odporúčania od pacientok, ktoré už majú skúsenosť s operáciou, s operatérom i s prostredím, v ktorom pracuje,“ radí doktor Červeň. Dôležitým krokom k vysnívanej plastike je predoperačná konzultácia. Plastický chirurg si v prvom rade musí vedieť odhadnúť pacienta z viacerých stránok. Najhlavnejšie je psychologické hľadisko, teda kvôli čomu si klient dáva operáciu urobiť, či o operácii rozmýšľa dostatočne dlho, či je na ňu pripravený, či to nie je na nátlak partnera. Ale partner to nesmie ani zakazovať a mal by so zákrokom súhlasiť. Ak si mienite plastickou operáciou udržať vzťah, nepochodíte. Ani dobre urobená operácia jeho rozpadu nezabráni, a potom môže dôjsť k obvineniu chirurga zo zle vykonanej „práce“.

Ani so skúsenosťami sa to však nedá vždy odhadnúť. Sú preto zariadenia, kde sa klient pred konzultáciou u chirurga podrobí psychologickému vyšetreniu. Plasticky chirurg musí mať aj niečo navyše: estetické cítenie, predstavivosť a schopnosť predvídať. „Na rozdiel od maliara, sochára, kozmetičky, vizážistky, ktorých práca je po skončení nemenná, u nás musíme rátať s hojivými pochodmi, rešpektovať počas operácie nervové a cievne zásobovanie, predpokladať zmeny tvaru pod vplyvom hojivých pochodov atď. U každého pacienta je totiž priebeh iný a ku každému treba pristupovať zodpovedne a individuálne,“ dodáva Červeň.