Dobre strážené tajomstvá: Krása z čias pred photoshopom
9. 2. 2013, 10:00 (aktualizované: 11. 7. 2024, 12:38)

Zdroj: anc
Ako je to možné, že hviezdy starých filmov vyzerali tak skvele aj bez retuše a plastík?
Zdroj: playboy
Zdroj: playboy
Zdroj: doctormacro.info
Galéria k článku
Keď sa niekedy pozriete na čiernobiele fotografie herečiek zo zlatej éry Hollywoodu, tiež si pomyslíte - ako to, že boli také krásne? Napriek tomu, že plastická chirurgia bola v plienkach, mejkap vo svojich začiatkoch a o retušovacích programoch nikto ani nechyroval, vyzerali lepšie ako mnohé dnešné herečky. Ako je to možné? Tu sú ich tajomstvá – rovno od Donelle Dadigan, zakladateľky a riaditeľky Hollywoodskeho múzea.
Možno sa taká narodila, možno je to Marilyn
„Herečky zlatej éry Hollywoodu neboli krajšie ako tie dnešné, len im dlhšie trvalo naniesť si vhodný mejkap,“ začína Donelle, ktorá pred desiatimi rokmi slávnostne otvorila najznámejšie múzeum v Hollywoode venované filmu a kráse.„Jedným z priekopníkov nového štýlu maľovania bol Max Factor, ktorý líčenie doslova šil hviezdam priamo na telo. Krása herečiek závisela od jeho šikovných rúk a on ich nikdy nesklamal,“ hovorí riaditeľka. „Okrem jednej výnimky. Marilyn Monroe sa narodila krásna! Ako dieťa vyzerala očarujúco a počas dospievania sa premenila na okúzľujúcu ženu, akú celý svet pozná zo strieborného plátna. Samozrejme, aj ona si pomáhala mejkapom, no ako jedna z mála hviezd vyzerala nádherne aj nenamaľovaná. V jej prípade išlo skutočne len o zvýrazňovanie jej predností, nie o vytváranie úplne novej tváre,“ vysvetľuje Donelle.
A jednou z jej predností, okrem nesmierne úzkych šiat a nesmierne dlhých rias, bola bezchybne hladká pokožka. Tú však nedosiahla precízne naneseným mejkapom (hoci aj ten hral, samozrejme, svoju úlohu), ale hormonálnym krémom. Zlepšiť dary prírody sa herečka rozhodla pomocou krému Active Phelityl Cream od Erna Lazsla, podnikateľa maďarského pôvodu, ktorý podľa svojich obdivovateliek objavil elixír mladosti. Krém si Marilyn natierala tesne pred nanášaním mejkapu, takže vytvoril ilúziu bezchybnej pleti, ktorá na kamere len tak žiarila. Používanie krému však malo za následok zrýchlenie rastu ochlpenia, takže po pár rokoch bola jej tvár porastená jemnými chĺpkami, ktoré si odmietala oholiť. Vraj odrážali svetlo a trblietali sa ešte lepšie ako samotný mejkap! „Marilyn používala krycí mejkap od Maxa Factora, pretože to bolo v tej dobe to najlepšie, čo sa dalo dostať. Svoje líčenie si však riadila sama a niektoré tajomstvá si odniesla so sebou do hrobu – nepoznal ich ani jej maskér! My dnes len hádame, že mala vytetované očné linky a obočie, že používala niekoľko rozličných bielych a telových tieňov na oči, že si očné viečka natierala vazelínou… Nič však nie je zaručené a rozhodne odporúčam experimentovať!“ smeje sa Donelle.
Svetlo a tieň
Niektoré tajomstvá sa predsa len dostali na svetlo sveta. „Správne svetlo je pri filmovaní nesmierne dôležité, dokonca viac ako samotný mejkap. Každá herečka sa musí naučiť intuitívne vyhľadávať svetlo a ísť za ním ako kvetina za slnkom. Nie každé svetlo sa hodí pre všetky farby vlasov a všetky farby mejkapu. Najlepšie to vidno na čiernobielych filmoch,“ prezrádza riaditeľka Hollywoodskeho múzea. Napríklad taká Marlene Dietrich. Jej krása nebola práve výsledkom štedrej prírody, Marlene jej trocha pomohla mejkapom. Dobre, tak nie trocha, dosť. Jedinečná herečka si totiž svoju podobizeň doslova každý deň do poslednej čiarky nakreslila.
Blondínka bola veľkou vyznávačkou kontúrovania tváre pomocou mejkapu, jej precízne vykreslené črty sú výsledkom experimentovania s tieňovaním a tvarovaním štetcom a rozličnými odtieňmi púdrov. Svoju úlohu zohralo aj spomínané svetlo a Marlene spravila všetko pre to, aby na jej tvár dopadalo čo najlichotivejšie. Bolo jej obočie príliš nízko a vrhalo tiene na jej oči? Marlene nebojácne zobrala žiletku, obočie oholila a vzápätí si ho celé nakreslila späť – tentoraz však vyššie na čele. Aj jej vysoké lícne kosti sú skôr výsledkom niekoľkohodinového sedenia pred zrkadlom a zopár návštev u zubára, herečka si totiž dala vytrhnúť horné stoličky, aby jej líca vyzerali prepadnutejšie a lícne kosti vo svetle reflektorov vyššie. Hra tieňov sa však skončila tam, kde začínali kruhy pod očami. Marlene nikdy nepoužívala na dolné mihalnice maskaru, aby jej nevytvorili pod očami tiene a ona nevyzerala stará a unavená. „Nové vynálezy v oblasti mejkapu závisia od používanej techniky pri filmovaní. S nástupom HDTV sa nedá používať rovnaký mejkap ako pred rokmi. Každá éra si žiada čosi iné a hra so svetlom a s tieňom je úspešná jedine vtedy, ak k nej používate primeraný mejkap,“ dodáva riaditeľka Hollywoodskeho múzea.
Aj Rita vie svoje
Rovnako ako sa vyvíja mejkap, vývoj ide dopredu aj pri farbení vlasov. Niečo o tom vedela aj Rita Hayworth, červenovláska si totiž pre svoj zmyselný výzor svoje odtrpela.
Nielenže si dala posunúť prirodzenú hranicu rastu vlasov o niekoľko centimetrov nahor (pomocou bolestivej elektrolýzy), ale úplne zmenila aj ich farbu a štruktúru. Po španielskom otcovi zdedila husté čierne vlasy, ktoré silou vôle premenila na jemné červené kučery. Silu vôle podporovala ešte trpezlivosťou, s ktorou sa o svoje vlasy starala. Keďže jej rástli nesmierne rýchlo, farbiť si odrastajúce korienky musela každé dva týždne a červenú farbu na prirodzene tmavých vlasoch udržiavať náročnými procedúrami. Každý deň si ich umyla v horúcej vode, naniesla na ne olejový zábal, ktorý nechala pôsobiť 15 minút, a potom ho zmyla citrónovou šťavou. Čo by tak asi dala za vynález permanentnej červenej farby, čo drží niekoľko mesiacov? „Max Factor vymyslel niekoľko veľmi odlišných druhov líčení, ku každej farbe vlasov mal iné farby a postupy. V Hollywoodskom múzeu máme niekoľko expozícií špeciálne zameraných na rozličné farby vlasov a Rita vládne izbe červenovlások. K farbe jej pokožky a očí sa červená skutočne hodila omnoho viac ako jej prirodzená tmavá,“ rozpráva Donelle.
Tmavovláskam zasa kraľuje Jane Russell. Hnedovláska môže byť známa pre svoj úctyhodný dekolt, do hollywoodskej siene krásy sa však dostala z iného dôvodu. Ako prvá totiž začala nosiť rovnaký odtieň laku na nechty a rúžu!
Počas večere s Charlesom Revlonom sa jej akosi nepodarilo príliš upútať pozornosť zakladateľa kozmetickej značky a jeho oči začali blúdiť hore-dole po miestnosti. Zaujala ho neznáma kráska večerajúca oproti nemu, ktorá si decentne utrela ústa bielym obrúskom a všimol si, že jej rúž a lak na nechty mali veľmi odlišné farby. Revlona osvietil nový nápad a práve Jane Russell sa stala jeho „pokusným králikom“. A my im za to obom ďakujeme.
Napokon existuje predsa len jeden starý tip, ktorý môžete podľa inštrukcií Donelle vyskúšať a nebude vás to bolieť. Ani vašu peňaženku. Pravidelné žutie žuvačky vraj pomáha zrýchliť metabolizmus, no kedysi ho považovali aj za najlacnejšiu formu faceliftu. Neveríte? Spýtajte sa Joan Crawford.
Femme fatale pôvodne známa z nemých filmov sa nemohla spoliehať na svoj hlas a jej jediným výrazovým prostriedkom bola tvár. „Verila, že pravidelné žutie žuvačky spevňuje jej tvárové svaly a odplavuje z tela toxíny. Bez balíčka žuvačiek sa teda nepohla ani na krok a z úst si ju vyberala len počas filmovania. Jej tvár zostala bez vrások veľmi dlho,“ záhadne sa usmieva Donelle, ktorej tvár je tiež podozrivo hladká. Žeby?