Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Falšuje sa všetko: Dokonca aj kozmetické prístroje!

(ilustračné foto)

Zdroj: ČTK

Reklama

Originál je slušnosť, ale fejky sú superbiznis, v ktorom sa ročne točia miliardy dolárov. Čím viac prúžkov, tým viac Adidas už dávno neplatí!

Povedzte ľubovoľnú značku. Oblečenia, parfumu, hodiniek, elektroniky, lieku... kým si spomeniete, v Číne zatiaľ vyrobili jeho kópiu. Nemyslite si, že u svetového fejkového lídra je predaj kópií oficiálny, čiže zákonom požehnaný. Nie je, ale trh so zakázaným ovocím tu kvitne jedna radosť a samotní Číňania sú v podstate na svoje prvenstvo pyšní. Veď odkopírovať tak dôveryhodne zložité technológie a vypiplané detaily – to chce predsa zručnosť a schopnosti. Falošné značky a špičkové napodobneniny sa už dávno nevyrábajú v duchu „čím viac prúžkov, tým viac Adidas“. Najlacnejšie trhové imitácie, ktorých podradnosť bije do očí aj módnemu ignorantovi, ustupujú do úzadia a v tisícoch obrích kontajnerov denne posiela Čína do sveta takmer dokonalé kópie všetkého, po čom ľuďom srdce piští.

Najkopírovanejšie

Keď sa prejdete po ľubovoľnej uličke s oblečením v niektorom prímorskom letovisku či priamo po slávnom šanghajskom fakemarkete, najviac budete konfrontované so značkami, ktoré majú najtrvácnejšiu luxusnú hodnotu. Aj v povedomí zákazníkov, aj podľa rôznych pravidelných rebríčkov a výskumov. To sú už tradične: Louis Vuitton, Chanel, Gucci, Hermés, Fendi, Burberry, Rolex, Omega... pravdaže Ed Hardy, Lacoste, celý športový záber od Nike po Adidas a takto pekne postupne, až kým sa nám všetky značky neminú. Paradoxne napríklad typický „vzor“ božskej kabelky LV bol vytvorený pôvodne práve kvôli tomu, aby sa zabránilo kopírovaniu. Louis Vuitton je mimochodom len jedna zo značiek francúzskej skupinu LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy), ktorej súčasťou sú aj Dior, Givenchy, Kenzo, Emilio Pucci a ďalšie desiatky prestížnych značiek. A práve skupina LVMH vykopala pred pár rokmi prvú skutočnú vojnovú sekeru známemu internetovému portálu eBay, kde sa bežne dražili lacné napodobneniny. V prieskume, ktorý si dali LVMH vypracovať, sa zistilo, že 90 percent (!) ponúkaných kabeliek, hodiniek a parfumov boli fejky. Odškodné, ktoré musela stránka eBay zaplatiť, sa napokon vyšplhalo na 32 miliónov libier plus zákaz predaja všetkých prémiových značiek LVHM. Veľké súdne spory sú však pomerne raritné, drvivá väčšina najluxusnejších hráčov na trhu má svoj tím právnikov a detektívov, ktorí denne pracujú na tom, aby odhaľovali najhorších przniteľov svojej materskej značky. Ochrana autorstva ich stojí ťažké milióny, ale povedzme si úprimne, videli ste nejakého, keď ste si na poslednej dovolenke kúpili tie Armani okuliare? Za dvacku?

Made in China

Tento odkaz dnes kričí z každej druhej veci, s ktorou prídeme do styku. Čína je heslo. Čína je motto. Čína je odpoveď. Keby sme trošku zabŕdli do finančno-marketingových vôd, Čína je aj obrovský fenomén a za všetko nech hovorí aspoň skutočnosť, že ekonomika najľudnatejšej krajiny rástla aj vtedy, keď sa zvyšok sveta utápal v najhlbšej kríze. Veľa pracovitých ľudí a nízke náklady na to, aby ste ich zaplatili, je magická rovnica, vďaka ktorej platí, že čokoľvek, čo si dnes zmyslíte, vám v Číne vyrobia. Presne. Za bezkonkurenčnú cenu. Väčšina falzifikátov sa vyrába na juhu Číny, ktorá sa nazýva aj Továrňou sveta a pracuje tu vyše 40 miliónov ľudí. Rozmach kvalitných imitácií súvisí zrejme aj s tým, že množstvo známych značiek pri vstupe na čínsky trh poskytlo svoje licencie – know-how, keď si tu začali otvárať svoje prvé továrne. Hovorí sa, že množstvo fejkov sa produkuje priamo v týchto továrňach, čiže keď napríklad denná zmena šije pre populárneho výrobcu topánok originály, tajná nočná zmena robí to isté – načierno. Ďalšia cesta je, že zamestnanci ukradnú, respektíve odkopírujú, čo treba a postavia si vlastnú továreň čoby kameňom dohodil od tej legálnej. No a napokon tu máme normálne fejkové manufaktúry, ktoré vyrábajú cielene tieto produkty a financujú si zo ziskov svojho obľúbeného teroristu, drogový gang atď. Aj napriek tomu, že polícia robí celosvetové razie, zabavuje, spaľuje a likviduje, šikovných čínskych včeličiek je stále dosť na to, aby produkcia fejkov nebola ohrozená. Prácu si tu ľudia vážia aj za otrasných podmienok. Bez zmlúv, zdravotného či dôchodkového poistenia, so 14-hodinovým pracovným časom plus nezaplatenými nadčasmi. Prestížne týždne módy vo svetových metropolách údajne ešte ani nestihnú skončiť a v Číne sa už vo veľkom šijú odkopírované modely, ktoré sa na trh dostanú skôr než originály do obchodov.

Bez bázne a hany

To je základný duševný prístup k veci, ktorý v Číne fičí, s klasickým „kopírovanie je krádež“ by určite nedošla tak ďaleko. Topánočky, šatočky, kabelky a spol. sú len veselá zábavka, mocné piliere čínskej fejkovej ekonomiky však stoja na iných esách: autá, mobily, počítače... Všetko, všetko, všetko. Falošné Ferrari? Porsche Cayenne? Bez problémov. Krásny Céčkový Mercedes? V pohode. Akurát v Číne sa volá Geely Merrie 300. A kultový Rolls Royce Phantom nazvali Hongqi HQD, BMW7 hľadajte ako BYD F6 a s maličkými Smart autami sa až tak nekašľali, nazvali ich Chinese Smart. Svet je zaplavený aj falošným alkoholom, viagrami, drogami, kozmetikou, zoženiete fejkový iPhone, iPod i Pad, ľubovoľný notebook alebo aj jeho súčiastku... Na prikrášlenie veci sa často nazývajú aj klony alebo repliky. To však nič nemení na veci, že naším favoritom sú falošné knižky o Harrym Potterovi (Harry Potter a čínska porcelánová bábika, napríklad), ktoré dokazujú, že sväté vo fejkovom biznise nie je zhola nič. Kto to kupuje? Každý. Tí, čo na to nemajú, ale aj tí, čo na to majú a majú dokonca plné skrine originálov. Dôvodov, pre ktoré sa na fejky ulakomíme, môže byť veľa, od základného, ktorým je cena, až po recesiu. Psychológovia poukazujú na pocit radosti ako z originálu a snahu urobiť dobrý dojem na ostatných za každú cenu. Najviac fejkov vraj kupuje stredná vrstva, ktorá pomerne dobre zarába. Osem z desiatich Slovákov má doma niečo falošné a vyhranené nie hovorí na adresu falzifikátov len malé percento obyvateľov EÚ. Fejky vídavame na slovenských, ale aj top svetových celebritách, zhrešila už dokonca aj Victoria Beckham, svet obleteli fotky Anny Kurnikovovej, Katie Price, Paris Hilton či Britney Spears, považovanej za expertku na napodobneniny.

Na vlastnej koži

Kým doteraz sme písali len o fejkoch, ktorých kúpa alebo odmietnutie závisí v podstate len od miery vášho osobného odhodlania, nasledujúca informácia nás šokovala. Slovenská laseroterapeutická spoločnosť totiž vydala správu, že na čínske podvrhy si treba dať pozor aj v mnohých slovenských kozmetických salónoch a „beauty centrách“. Takže keď sa rozhodnete napríklad pre banálnu epiláciu či fotorejuvenizáciu, s napodobneninou skutočného lasera to môže dopadnúť zle-nedobre. „Bežný klient nemá šancu zistiť, že ide o repliku,“ hovorí prezidentka spoločnosti MUDr. Alexandra Novotná, PhD. „Prístroje sú dobre dizajnovo spravené, vidíte veľa rôznych svetielok a tlačidiel... Samozrejme, ich cena je nižšia ako cena certifikovaných prístrojov, ktoré majú certifikát CE (o tom, že spĺňajú technické podmienky v rámci EÚ) a ŠUKLu (Štátneho ústavu pre kontrolu liečiv). Cenovo sa repliky zvyčajne pohybujú na úrovni ceny náhradných dielov originálnych prístrojov. Najväčšiu hodnotu má certifikát FDA, pretože americká legislatíva je veľmi prísna, keď uvedie, že daný prístroj má FDA na liečbu celulitídy, je to podložené rokmi výskumu, klinickými štúdiami renomovaných pracovísk atď.“ Ak teda máte chuť popracovať na svojej vizáži, tlieskame, len zvážte, komu sa zveríte do rúk.

Radšej niekoľkokrát

Alexandra Novotná upozorňuje, že práca s laserom IV. triedy je dovolená len v zdravotníckom zariadení, ktoré musí mať celú škálu povolení, vrátane licencie lekárskej komory, hygieny a zákrok má vykonávať atestovaný dermatológ, ktorý je odborným garantom. Takisto pozor na supervýhodné internetové chytáky: „Dajú sa tu kúpiť lacné čínske výplňové materiály, napr. Restylane, ale aj botulotoxín. Nielenže môžu byť neúčinné, ale môžu byť kontaminované a predstavujú vážne nebezpečenstvo. Každá injekčná aplikácia patrí do rúk lekára a musí ísť o materiály registrované na Slovensku.“

Vyberáme pre vás niečo PLUS