Ford Galaxy 1.9 TDi PD vs. VW Sharan 2.8i VR6: Duel koncepcií
18. 10. 2007, 13:49 (aktualizované: 11. 7. 2024, 14:32)

Zdroj: Archív
Oplatí sa ušetriť pri nákupe 270 000 Sk a jazdiť na staršom a žravejšom Sharane, alebo si priplatiť a jazdiť na takmer novom a podstatne úspornejšom Galaxy? Keď vás to zaujíma, pomôžeme vám v rozhodovaní.

Zdroj: Archív

Zdroj: Archív

Zdroj: Archív
Galéria k článku
Našimi dnešnými hrdinami sú bratia Ford Galaxy a VW Sharan. Ford je z roku 2003, pod kapotou má naftový štvorvalec 1.9 TDI PD s výkonom 85 kW (115 k), na tachometri natočených necelých 120 000 km a na cenovke údaj 399 000 Sk. Sharan z roku 1996 prichádza do zápasu s benzínovým šesťvalcom 2.8i VR6, 140 000 najazdenými kilometrami a cenou veľmi lákavých 139 000 Sk. Pre ktorý van sa rozhodnúť?
Väčšina ľudí sa takmer okamžite prikloní k novšiemu autu s úspornejším motorom. A prečo nie? Galaxy je identické so Sharanom, v roku 2000 prešli obidve dvojčatá výrazným faceliftom, takže novší Ford je o niečo priestrannejší a modernejší. Navyše, novšie auto si nevyžaduje náročný servis, a tak by si ani jeho údržba nemala v dohľadnej dobe vyžiadať nečakané náklady. Je tu však jeden faktor, ktorý dáva jedenásť rokov starému Sharanu šancu. Je ňou cena. Za Galaxy zaplatíte o celých 270 000 Sk viac. A to je čiastka, pri ktorej začne váhať aj ten najzarytejší zástanca naftových motorov a novších áut. Sharan je žravejší, ale za 270 000 Sk sa dá kúpiť približne 6750 litrov benzínu, čo zase nie je málo. Svoje však zohráva aj horší technický stav staršieho auta. Poďme sa preto pozrieť bližšie na obidve alternatívy.
Galaxy vyzerá zvonku veľmi zachovalo, a hoci na ňom určité známky opotrebenia nájdete, sú adekvátne jeho veku. Interiér bol ako nový, čalúnenie sedadiel nebolo opotrebované a všetky položky bohatej výbavy fungovali ako na začiatku.V dobrej kondícii bol aj turbodiesel pod kapotou. Jediným menším problémom bolo mierne šklbnutie zhruba pri hranici 2000 otáčok, inak mal motor v celom rozsahu plynulý ťah. Pri prudkej akcelerácii si síce zadymil, ale na druhej strane poriadne zatiahol. Darmo, s emisnými normami tento agregát dvakrát dobre nevychádzal. V dobrom stave bola aj manuálna šesťstupňová prevodovka.
Sharan bol už evidentne v dôchodkovom veku a pripadal nám, akoby čakal na dôstojnú smrť. Je to samozrejme trochu prehnané tvrdenie, ale pri jazde s ním sme sa tomuto dojmu nemohli ubrániť. Šesťvalec mal krásny hlboký zvuk, ale to bolo tak všetko. Nechcelo sa mu ťahať a len sťažka sa dostával do otáčok. Podľa vymenených predných svetlometov predpokladáme, že náš Sharan nemal najľahší život a prežil si svoje tunerské peklo na zemi. S trvalými následkami. Do automobilového neba sa odobrala aj klimatizácia, ktorá dávno nefungovala, podobné to bolo aj so spolujazdcovým bočným oknom. Palubná doska a čalúnenie sedadiel odolali zubu času výborne a aj po rokoch vyzerali veľmi slušne.
Zaujímavé bolo sledovať spotreby obidvoch motorov. Galaxy si zobralo priemerne 7,4 l/100 km, pri ekonomickej jazde sme dokonca podliezli 6 l/100 km. Za to Sharan si z paliva ťažkú hlavu nerobil a v pohode žral aj 15 l/100 km. Pri ekonomickej jazde sme síce zliezli na 8,9 l/100 km, ale stačilo na pár sekúnd zrýchliť a znova sme boli nad desiatimi litrami.
Z nášho porovnania by sme teda určite volili naftové Galaxy. Je novšie, úspornejšie a v podstatne lepšom stave. Dovolíme si tvrdiť, že cena vyššia o nezanedbateľných 270 000 Sk je v tomto prípade oprávnená.
Sharan 2.8i VR6 výborne plní úlohu exhibičného vanu na predvádzanie sa pred davom, v praktickom živote vám však polezie na nervy rovnako ako obstarožná rozhadzovačná partnerka vyžadujúca si na každom kroku neadekvátnu pozornosť.
Ford Galaxy
Plusy:
vnútorný priestor a variabilita, úsporné naftové motory, drží si cenu
Mínusy:
v porovnaní s VW slabší imidž, zlá kvalita prvých ročníkov, dynamika so základnými motormi
Časté poruchy:
Zatuhnutá regulácia turbodúchadiel s variabilnou geometriou rozvádzacích lopatiek (85 kW/115 k), problémové merače hmotnosti nasávaného vzduchu, do roku 1997 problémy s klimatizáciou, vôle v čapoch tyče riadenia, zvlnené brzdové kotúče
Naše odporúčanie:
Ford Galaxy je veľké MPV, a tak sú lepšou voľbou naftové motory, ktoré dokážu zostať aj pod ťarchou väčšej hmotnosti stále úsporné a pritom vďaka krútiacemu momentu aj pomerne svižné. Vyhnite sa len najslabšiemu 1.9 TDI (66 kW/90 k), ktoré na Galaxy nestačí. Voľte 1.9 TDI-PD (96 kW/130 k). Je to spoľahlivý, výkonný a úsporný motor. Problémom je len zvuk ako v traktore
Volkswagen Sharan
Plusy:
solídne jazdné vlastnosti, kvalitné dielenské spracovanie, vysoká hodnota
Mínusy:
vysoká obstarávacia cena, záujem zlodejov, slabší účinok kúrenia
Časté poruchy:
Vôle v riadení, poruchové alternátory, zvlnené brzdové kotúče, opotrebované silentbloky motora, poruchy klimatizácie, poruchové merače hmotnosti nasávaného vzduchu, pretrhnuté rozvodové remene (najmä motory TDI), problémové turbodúchadlá v motoroch 1.9 TDI (81 kW/110 k).
Naše odporúčanie:
Platí tu podobné odporúčanie ako pri modeli Galaxy. Voľte radšej naftové motory. Sú úspornejšie a slušne ťahajú odspodu. Najslabší z nich (66 kW/90 k) síce nestačí, silnejší (85 kW/115 k) však už áno. Ideálnym agregátom je 1.9 TDI-PD (96 kW/130 k), či najnovší 1.9 TDI-PD (110 kW/150 k). Benzínový 2.8i VR6 je dosť žravý.