Kia cee'd zasadila svojím príchodom európskym konkurentom ťažkú ranu, z ktorej sa doteraz poriadne nespamätali. Prácu však treba dokončiť, preto prichádza Hyundai i30, aby zasadil ranu istoty.

Zdroj: Archív

Zdroj: Archív

Zdroj: Archív
Galéria k článku
Ešte nikdy v histórii automobilového priemyslu nebolo auto z Južnej Kórei také presvedčivé, aby na našom kontinente spôsobilo renomovaným výrobcom infarktové stavy. Časy sa však menia a v dobe, keď americkí automobiloví giganti riešia existenčné problémy a väčšina európskych výrobcov bojuje s dizajnovými krízami, prichádza Hyundai i30 – produkt spoločného vývoja automobiliek Hyundai a Kia. Kia k nám svojho zástupcu cee'd vyslala prednedávnom a jeho výroba prebieha neďaleko, za humnami Žiliny. Teraz je čas na Hyundai i30.
Vonkajší dizajn je charakteristický svojou striedmosťou a nadčasovosťou, čo znamená, že v Kórei konečne pochopili základné pravidlá estetického cítenia tunajšej klientely a pri návrhoch karosérie sa vyhli príliš výstredným samoúčelným prvkom. Kórejskí návrhári boli vôbec v minulosti posadnutí navrhovaním tvarov, ktorých životnosť by sa dala prirovnať k čínskym tričkám s krátkym rukávom. Konzervatívnosť ich najnovšieho počinu je tak dôkazom obrovského skoku, ktorý urobili.
Široká predná maska opticky rozširuje celé auto a dodáva mu dynamický výraz. Na karosérii použili dizajnéri viacero štylistických prvkov pripomínajúcich tie z konkurenčných návrhárskych dielní, no ako celok spolu ladia dobre a Hyundai s nimi nevyzerá ako zlepenec viacerých umeleckých štýlov. Najvýraznejším odlišovacím prvkom od príbuzného je zadná časť s vysokými koncovými svetlami. Ochranné lišty nárazníkov sú lakované vo farbe karosérie a v rohoch karosérie si koledujú o zničujúci kontakt s okolitými predmetmi.
Obrovský skok zaznamenal Hyundai aj v interiéri. Už samotné zatvorenie dverí je sprevádzané tlmeným zvukom, takže so zatvorenými očami by ste mali problém identifikovať v akej že to značke sedíte. Úplne inak budú interiér vnímať aj vaše čuchové senzory. Doteraz každé kórejské auto vo vnútri páchlo a keď ste ho nechali pár minút na rozpálenom slnku, bolo to v ňom ako vo farmaceutickej továrni.
Sedadlá sú pohodlné a poskytujú dostatočnú bočnú oporu. Priestoru je na všetkých miestach dosť, akurát za volantom si budete pripadať, že v porovnaní s modelom cee´d sedíte o niečo vyššie.
Palubná doska je veľmi kvalitná, príjemná na pohľad aj dotyk a všetky ovládacie prvky kladú konečne ten správny odpor. Modré podsvietenie prístrojov je príjemné a rozhodne už nepôsobí ako lacná imitácia toho z VW.
Naftový prepĺňaný štvorvalec 1.6 CRDi našej verzie je evolúciou predchádzajúceho 1.5 CRDi, ktorý bol už sám o sebe výborným motorom a vo svojej objemovej kategórii exceloval. Enviromentálni aktivisti sú však dosť aktívni na to, aby v pravidelných intervaloch presadili vždy prísnejšie emisné normy, a tak sa „špinavá“ jednapäťka musela odporúčať a po zväčšení jej objemu Kórejci predstavili ekologickejšiu verziu, ktorá je dnes pod kapotou testovaného i30. Motor 1.6 CRDi spĺňa Euro4, nedymí a jeho výkon dokonca narástol z 81 kW (110 k) na 85 kW (115 k).
Kultúrou chodu sa štvorvalcový agregát môže smelo rovnať s toľko ospevovaným 1.6 HDi z vývoja Fordu a PSA. Strácať na nich začne až vo vysokých otáčkach, kedy mierne poľaví a nepreukáže takú ochotu ako spomínaný konkurent. Oproti HDi stráca CRDi ešte v jednom detaile. Liatinová konštrukcia bloku motora má za následok o niečo väčšiu hmotnosť 1.6 CRDi, na druhej strane liatinový blok robí motor tichším. Priame vstrekovanie nafty common-rail dodáva spoločnosť Bosch a jeho elektromagnetické vstrekovače pracujú s maximálnym tlakom 160 MPa.Spolupracuje s päťstupňovou manuálnou prevodovkou s rozumným sprevodovaním a presnosťou. Pri povolenom diaľničnom limite točí prijateľných 2800 otáčok. Pri rýchlejšej jazde by sa už hodila šestka, nielen kvôli ekonomike prevádzky, ale aj kvôli už spomínanej hlučnosti vo vyšších otáčkach.
Reakcie motora na povely plynového pedálu sú do 1500 otáčok mdlé a cítite ako sa podtočený motor snaží nadýchnuť. Stačí však počkať, kým sa do lopatiek rotora oprie pri 2000 otáčkach dostatok výfukových plynov a hvízdajúce turbo pošle okamžite príval nového vzduchu do valcov. Mohutný ťah v stredných otáčkach robí z naftového i30 svižný hatchback, ktorý sa nezľakne ani prudšieho stúpania.
Podvozok je veľmi komfortný. Mäkké pruženie pustí karosériu v každej zákrute do väčšieho náklonu než to predvádza cee'd s rovnakým motorom, auto si však statočne drží stopu a nasleduje pokyny volantu. Keď to preženiete, nedotáčavé nastavenie podvozka vám uľahčí prácu v krízovej situácii. V tej chvíli budete ďakovať konštruktérom, že nešetrili pri vývoji a vzadu použili viacprvkové zavesenie kolies. Riadenie je presné a vďaka dosť strmému prevodu (2,7 otáčky od dorazu k dorazu) reaguje rýchlo na každý pokyn. Nie je preposilňované, ale v určitých momentoch pôsobí jeho odpor umelo a nútene. Zopár informácií sa vám prostredníctvom neho síce do dlaní dostane, ale na to, že budete mať presný prehľad o tom, čo sa deje s prednými kolesami, radšej rýchlo zabudnite.
Zdá sa, že minulosťou sa stali aj silentbloky na nápravách z príliš tvrdej gumy, ktoré mali v minulých generáciách kórejských áut na svedomí prenikavý buchot od náprav na rozbitých cestách. Hyundai i30 je pomerne tichý aj na horšom povrchu.Veľmi dobre si testované viedlo aj v otázke spotreby. Najmä pri naftových motoroch je to ostro sledovaný údaj, na ktorom si zakladá mnoho budúcich majiteľov. Pri pokojnej jazde dokážete pohodlne zaznamenať 5 l/100 km. Keď často jazdíte po diaľnici, či ste prevažne mestský typ, priemerná spotreba vám vylezie na 6,5 l/100 km. Stále je to však veľmi slušná hodnota.
Hyundai i30 je veľmi dobre postavené auto s premyslenými detailmi, ktoré prezrádzajú, že bolo vyvíjané s veľkým úsilím. Vývojové európske stredisko v Rüsselsheime odviedlo dobrú prácu a ich produkt zaslúžene rozplakal niektorých európskych konkurentov. Zdá sa, že podceňovať juhokórejskú snaživosť sa dnes už nevypláca.
HODNOTENIE: * * * *
Modelom i30 Hyundai konečne potvrdil svoje ambície stať sa významným hráčom medzi zabehnutými európskymi výrobcami. Auto má bezpečné jazdné vlastnosti, kvalitné dielenské spracovanie a je postavené z kvalitných materiálov. Dobrý začiatok úspechu.
Plusy:
+ priestorová ponuka vpredu i vzadu
+ kvalita spracovania
+ odkladacie priestory
+ akustická pohoda
+ tvarovanie a veľkosť sedadiel
+ tuhosť karosérie
+ kultúra chodu motora
+ jazdné výkony
+ nízka spotreba
+ bezpečné jazdné vlastnosti
+ presné riadenie
+ stabilita aj na rozbitej ceste
+ šesť airbagov, ABS a ESP v základnej výbave verzie
+ tuhý skelet karosérie
+ pomer hodnota/cena
+ nízka spotreba
+ kilometrovo neobmedzená záruka
Mínusy:
- výhľad smerom dozadu
- vyššia pozícia sedenia za volantom
- hlučnosť vo vysokých otáčkach
- mäkké pruženie
1582 cm3 |
84 kW/115 k pri 4000 ot/min |
255 Nm pri 1900-2750 ot/min |
4245 x 1775 x 1480 mm |
2650 mm |
340/1250 l |
186 km/h |
11,7 s |
5,1 l/100 km |
od 589 900 Sk s DPH |