Indonézia
14. 1. 2006, 19:20 (aktualizované: 11. 7. 2024, 14:48)

Zdroj: CIA The World Factbook
Indonesia
Názov krajiny: | Indonézska republika |
Rozloha: | 1 919 440 km² |
Počet obyvateľov: | 234 693 997 (2007) |
Štátne zriadenie: | prezidentská republika |
Geografická poloha: | súostrovie v juhovýchodnej Ázii. Mapa Indonézie |
Časové pásmo: | Slovensko +5 až +7 hod. |
Podnebie: | V celej krajine je horúco počas celého roku. Obdobie dažďov (október až apríl) je horúce a vlhké, obdobie sucha (máj až september) je suché a horúce. Teploty sa v prímorským regiónoch šplhajú nad 31°C, vo vnútrozemí sú o málo nižšie. Najpríjemnejšia klíma je od apríla do októbra, severné ostrovy sú dažďivé po celý rok. Aktuálne počasie vo svete |
Hlavné mesto: | Jakarta |
Mena: | rupia (RP) = 100 senov |
Jazyky: | indonézčina (úradný) |
Správne členenie: | 27 provincií |
Národnost. zloženie: | Jávanci (39,4%), Sunďania, Malajci |
Náboženstvo: | moslimovia (87,2%), kresťania (8%), hinduisti (2%), budhisti (1%) |
Diplomatické zast.: | Veľvyslanectvo Indonézie pre SR [ukáž na mape] Mudroňova 51 811 03 Bratislava Slovenská republika tel.: 00421/2/5319 886 00421/2/5319 887 fax: 00421/2/5319 890 Veľvyslanectvo SR v Indonézii Embassy of the Slovak Republic 29, Jalan Prof. Moh. Yamin, SH P. O. Box 1368 Jakarta Republic of Indonesia (Indonézia) tel.: 0062/21/310 10 68 0062/21/392 67 54 0062/21/315 14 29 fax: 0062/21/310 11 80 Email: slovemby@indo.net.id |
Víza a doklady: | Slovenskí občania potrebujú pre vstup na územie Indonézie vízum, o ktoré je možné požiadať na Veľvyslanectve Indonézie v Bratislave. Pri vstupe na územie Indonézie musí mať cudzinec pas platný minimálne ďalších 6 mesiacov. Podľa nového predpisu sa od mája roku 2003 víza vydávajú len na 30 dní pobytu. Od apríla 2007 udeľuje Indonézia víza občanom SR aj pri príchode do krajiny. |
Dejiny:
Doklady potvrdzujúce osídlenie ostrovov sú staré 1,1 milióna rokov (Homo erectus – tzv. Jávsky človek). Predkovia dnešných obyvateľov osídľovali ostrovy z kontinentálnej juhovýchodnej Ázie medzi r. 2500 až 500 pred n. l. – tzv. austronézske osídľovanie. Od 1. stor. n. l. vznik prvých štátnych útvarov na Jáve, od 4. stor. prenikanie hinduizmu, neskôr budhizmu; od 14. stor. sa z Indie šíri islam. Po storočiach roztrieštenej vlády jednotlivých ostrovov sa podarilo v 14. storočí hinduistickej ríši Madžapahit ovládnuť väčšinu Indonézie. Od začiatku 16. stor. prenikali na ostrovy Portugalci, na prelome 16. a 17. stor. ich vystriedali Holanďania. Budovanie Nizozemskej tzv. východnej Indie, najmä po založení nizozemskej Východoindickej spoločnosti (1602) pokračovalo až do zač. 20. stor. Počas druhej svetovej vojny ostrovy okupovali Japonci a ihneď po skončení vojny bola vyhlásená Indonézska republika, čo však vyvolalo britskú a nizozemskú intervenciu, nezávislá Indonézska rep. bola vyhlásená až po haagskej konferencii v r. 1949. V roku 1965 sa ujal moci diktátor Suharto, ktorý vládol až do mája 1998, kedy bol pod tlakom masových demonštrácií donútený odstúpiť. S príchodom nového prezidenta prišla do Indonézie nádej na demokratickejší režim – po dvadsiatich rokoch nová vláda umožnila, aby sa vo Východnom Timore, ktorý Indonézia anektovala, konalo referendum. To rozhodlo, že sa Východný Timor od ostrovnej ríše oddelí (2002). Indonézia je najväčšou ostrovnou a najľudnatejšou moslimskou krajinou na svete.
Musíte vidieť:
Bali – ostrov bohov, jeho malebné kulisy tvoria masívy hôr, divoké pobrežie, piesočnaté pláže, efektné ryžové terasy a neúrodné svahy vulkánov.
Jakarta – ak zvládate silný smog a máte veľa peňazí, potom je Jakarta jedna s najzaujímavejších metropolí regiónu. Mesto sa dá pokladať za 'veľký durian' – smradľavé exotické ovocie, ktoré niektorí nezvládnu a iní mu podľahnú.
Lombok – je menej rozvinutý ako Bali, s lepšími plážami, vyššou sopkou a pestrejšiu krajinou. Turistický ruch nie je veľmi vyspelý, dajú sa tu obdivovať podmorské krásy, surfing, alebo treking, ale aj unikátna kultúra ostrova.
Bohorok Orang-utan Viewing Centre – slávne centrum založené v roku 1973, s cieľom pomôcť primátom vrátiť sa naspäť do prírody. Dnes cetrum ponúka ojedinelú možnosť zblízka vidieť divoké orangutany.
Borobudur – kolosálna budhistická pamiatka, jeden z pokladov juhovýchodnej Ázie, ktorý odolal prachu sopky Gunung Merapi, povodniam, teroristickým útokom. Borobudur má tvar masívnej, symetrickej stupy, ktorej základ má rozmer štvorca s hranou 118 metrov, na ktroých je položených šesť štvorcových terás.
Gunung Kawi – desať hrobiek vytesaných do skaly, najstaršia a najväčšia pamiatka ostrova Bali
Kelimutu – meniace sa farebná jazerá, určite najzaujímavejšia atrakcia ostrova Nusa Tenggara. Dnes by malo byť jedno jezero tyrkysové, druhé čokoládovo hnedé, tretie tmavozelené. Pre niekoľkými rokmi boli jazerá modré, tmavopurpurové a čierne, v 60.tych rokoch modré, červenohnedé a farby bielej kávy.
Lore Lindu – vzdialený, turistickým ruchom dlho nedotknutý národný park. Motýľe sú tu väčšie ako ľudská dlaň, tiež je tu niekoľko pôvodných kmeňov. Medzi atrakcie parku patria megalitické stavby v údoliach Bada, Besoa a Napu, vzdialené vrchy, a veľké jazero Danau Lindu.
Ako cestovať:
www.zajazdy.zoznam.sk, www.letenky.zoznam.sk, www.sacka.sk
Bezpečnost. riziká:
Terorizmus: Na celom území Indonézie pretrváva všeobecná hrozba terorizmu. Bezpečnostné zložky IR a spravodajské služby iných štátov upozorňujú na informácie o ďalších plánovaných teroristických útokoch, osobitne proti cudzincom a objektom navštevovaným, alebo vlastneným cudzincami alebo zahraničnými firmami. Zvýšené nebezpečenstvo trvá v provinciách, kde sa náboženské a separatistické konflikty.
Prírodné katastrofy: Indonézia bola v poslednom období zasiahnutá viacerými prírodnými katastrofami. Oblasti v provincii Aceh a na severe Sumatry sa zo tsunami v roku 2004 úplne nespamätali. V máji 2006 bolo územie okolo Yogjakarty v centrálnej časti ostrova Jáva zasiahnuté veľkým zemetrasením. Pangaradan na južnej časti ostrova Jáva bol zdevastovaný vlnou tsunami v júli 2006. Návštevníci týchto území musia rátať s pomalou rekonštrukciou, ktorá zasahuje aj do dopravy a infraštruktúry regiónov.
Vysoko aktívne vulkány sú Mount Merapi na ostrove Jáva, Mount Karangetang na ostrove Siau, severne od ostrova Sulawes. Pred návštevou sa odporúča sledovať médiá, informujúce o zvýšenej aktivite vulkánov.
Kriminalita: V provinciách Sulawesi, Aceh, Papua a Maluku boli zaznamenané nepokoje, ale niektoré časti regiónov sú pokojné. Na zvýšené bezpečnostné opatrenia sa treba pripraviť v častiach ostrova Kalimantan a v západnom Timore. Odporúča sa extenzívne sledovať médiá, špeciálne informujúce o meniacej sa situácii v provincii Aceh.
Zdravotníctvo: Zodpovedajúcu zdravotnícku starostlivosť európskeho štandardu je možné získať iba v niekoľkých zariadeniach v hlavnom meste Jakarte. Na mieste je potrebné uhradiť náklady. V Indonézii sa vyskytuje malária, žltá zimnica, horúčka dengue, týfus, hepatitída, cholera a ovčie kiahne.
Doprava:
Letecky: Počas ekonomickej krízy, koncom 90. rokov, boli vnútroštátne lety obmedzené. Po deregulácii cien a príchode nových spoločností sa linky obnovujú. Letenky predávané v zahraničí a platené v USD sú o 50% drahšie, ako tie isté kúpené v Indonézii a platené v rupiách. Letenky je dôležité ešte raz potvrdiť, inak je pasažier zo zoznamu cestujúcich vyradený. Pri vnútroštátnych letoch sa platí daň od 12000 do 20000 rupií.
Cestná doprava: Hlavné cestné ťahy majú kvalitné cesty. Miestni obyvatelia cestujú autobusmi triedy „ ekonomi.“ Tieto sú lacné, ale medzi cestujúcich patrí všetko od kurčiat, po prasatá. Vyššou triedou sú expresné autobusy, vezúce rovnaký náklad, ale do cieľa prídu skôr. Najdrahšie sú luxusné, klimatizované autobusy. Požičovne áut, motoriek alebo bicyklov sú dostupné vo veľkých mestách alebo v turistických centrách.
Železnice sú obmedzené len na ostrovy Jáva a Sumatra. Indonézske vlaky sú buď pomalé, mizerné a lacné, alebo komfortné a drahé. Lístky sa odporúča kupovať aspoň deň vopred.
Mezi niektorými ostrovmi plávajú pravidelne trajekty, hlavným dopravcom je spoločnosť Pelni.
Na ostrovoch Kalimantan a Papua nie sú vybudované cesty, miestna doprava prebieha po vode alebo po vzduchu.
Najrozšírenejšie dopravné prostriedky v Indonézii sú bemo ( pickupy so sedadlami na každej strane, opelet (minibusy), bajaj (auto – rikše), becak (bicyklové rikše) a dokar ( vozy ťahané koňmi); väčšina z nich je veľmi lacná. V mnohých mestách jazdia taxíky, cenu je určite lepšie dojednať vopred.
Internet: (.id)
www.tourismindonesia.com, www.indonesia-tourism.com
Komunikácia:
Orange (áno), T-mobile (áno), O2 (nie)
Do kufra:
sprievodcovia: Ikar.sk, Jota.cz, Baset.cz, Freytagberndt.sk, Lonelyplanet.com, Roughguides.com, Marcopolo.de
Bez záruky:
Národný indonézsky pamätník, stojaci na námesti Merdeka, je enormný mramorový stĺp. Na jeho vrchu je zlatý oheň. Aj keď má symbolizovať hrdú nezávislosť Indonézie, miestni ho prezývajú podľa prvého prezidenta Indonézie - „posledná erekcia prezidenta Sukarna .“
Prečítajte si aktuálne správy z Indonézie na Bleskovky.sk