Dnešný automobilový svet plný krehkých SUV vyvoláva dojem, že klasické off-roady sa akosi vytrácajú. Zmeniť tento fakt sa rozhodla značka Iveco s modelom Massif.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Archív

Zdroj: Archív
Galéria k článku
Vozidlá Iveco poznajú mnohí z nás ako poctivé úžitkové automobily. Vstup do segmentu terénnych vozidiel by preto asi čakal len málokto. Na prvý pohľad sa môže zdať, že ide o neuvážený krok, ale nie je to celkom tak. Značka Iveco spadá pod skupinu Fiat a jej skúsenosti v oblasti výroby terénnych vozidiel siahajú do ďalekej histórie.
Ešte v roku 1951 bol predstavený Fiat Compagnola, ktorý bol ikonou talianskeho automobilového priemyslu v povojnovej histórii. A práve na tento legendárny model má nadviazať nový Massif. Okrem toho Iveco dlhé roky aktívne spolupracuje s automobilkou Santana, ktorá sa špecializuje na terénne vozidlá. Model Massif technicky vychádza z automobilov tejto španielskej produkcie.
Robustná karoséria a masívny vzhľad môžu nezainteresovaným osobám pripomínať Land Rover Defender. Silueta je síce podobná, ale rozdiely možno nájsť na prednej maske a svetlách. Okrem toho Massif nemá byť priamym konkurentom tejto anglickej terénnej stálice.
Vyrába sa v štyroch karosárskych verziách ako troj- a päťdverový, dostanete ho aj ako pick-up či v kabínovom prevedení s označením Chassis Cab. Pri pohľade na jeho rozmery nejde o žiadneho drobčeka. Päťdverák má celkovú dĺžku 4,7 metra, šírku 1,7 metra a vysoký je viac ako 2 metre. Korene vozidla Massif siahajú do spomínaného Španielska. Základným kameňom je automobil Santana PS-10/Anibal, ktorý bol prepracovaný a dostal do vienka technológiu talianskeho Iveca.
Pod kapotou si svoju úlohu zastávajú dva turbodieselové motory, ktoré majú zhodný objem 3,0 litra. Slabší nesie meno 3.0 HPI a dosahuje výkon 108 kW (147 k). Jeho maximálny krútiaci moment 350 Nm je dostupný už od 1400 otáčok za minútu. Silnejší 3.0 HPT disponuje výkonom 130 kW (176 k) a až 400 Nm krútiaceho momentu.
Tento agregát je vybavený turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek. Oba motory sa kombinujú so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá dokáže prenášať silu podľa potreby na zadné, resp. všetky štyri kolesá. Pri uzamknutom pohone 4x4 je rozdelenie krútiaceho momentu medzi nápravy klasických 50:50. Pre jazdu v teréne je Massif vybavený redukčnou prevodovkou, na želanie sa dodáva aj uzávierka zadného diferenciálu.
V interiéri nečakajte žiaden hyperluxus, Massif je čistokrvný pracant a tomu zodpovedá aj jeho vnútorný priestor. Jediný drahší prvok, ktorý nás počas jazdnej prezentácie zaujal bol navigačný systém od spoločnosti Pioneer. Disponoval viacerými užitočnými funkciami a prehrával aj DVD. K dispozícii je však len za príplatok. Volant sme nemohli nastaviť ani výškovo, ani pozdĺžne, takže sme sa trochu dlhšie pohrali so sedadlom než sme našli vhodnú pozíciu sedenia.
Jednoduchá konštrukcia ubrala na odhlučnení motora, ktorý bolo dosť počuť, zaregistrovali sme dokonca kovové zvuky pri preraďovaní rýchlostných stupňov.Jednoducho povedané, Massif je klasický off-road a túto koncepciu je cítiť zo všetkých smerov. Počas jazdy sme si užili terénne ambície tohto vozidla.
Trochu času sme strávili pri správnom zaraďovaní redukčnej prevodovky, ale po tomto úkone sme si do sýta užili rôzne stúpania a klesania. Nevyhýbali sme sa ani klzkému povrchu a musíme konštatovať, že Massif nemal s našimi požiadavkami žiadne problémy. Pri prejazde väčších nerovností sme začuli vrzgot zo zadnej časti karosérie, ktorý si ale preveríme neskôr pri podrobnom redakčnom teste.
Počas jazdnej prezentácie sme sa posadili aj na zadné sedadlá, kde bol dostatok miesta na kolená či hlavu a to nielen pre kompaktných cestujúcich. Iveco Massif nás presvedčilo, že stále existujú automobily, ktoré svojimi schopnosťami dokážu zatieniť marketingové SUV-čka.
Jednoduchá konštrukcia, robustné materiály, redukčná prevodovka či naftové motory s dostatkom krútiaceho momentu sú hlavnými devízami tohto vozidla. Massif svojich budúcich majiteľov určite nesklame na nespevnených cestách či v teréne. Jeho schopnosti vám pri tom neuberú z peňaženky prehnane veľký obnos. Jeho základná cena by mala štartovať na 22 000 eur. Massif sa na slovenský trh dostane v polovici tohto roka.
Text: Peter Michalec
Foto: Iveco
2998 cm3 |
130 kW/177 k pri 3200-3500 ot/min |
400 Nm pri 11250-3000 ot/min |
4720x1750x2050 mm |
2768 mm |
200 mm |
50° |
30° |
25° |
500 mm |
výrobca neudáva |