Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Jaguar - zaujímavosti legendárnej britskej automobilky

Reklama

Keď v roku 1922 založili dvaja motocykloví nadšenci William Lyons a William Walmsley v britskom meste Blackpool spoločnosť Swallow Sidecar Company, zameranú na výrobu prívesných vozíkov k motocyklom, určite ani netušili, čo ich firmička dokáže.

Za viac ako osemdesiat rokov existencie sa z nej stala legenda, o ktorej sa sníva každému chlapcovi. A nielen jemu. O značke Jaguar dnes hovorí s bázňou každý fanúšik motorizmu. Vždy to ale tak nebolo. Žiadna legenda sa nerodí ľahko...

Ťažké začiatky

Po prívesných vozíkoch prišla na rad výroba a úprava karosérií áut iných automobiliek. V roku 1931 mali premiéru dva modely - SS I a SS II (SS znamená Swallow Sports), ktoré boli zložené z komponentov iných značiek, ale i tak upútali pozornosť svojou eleganciou. Po odchode Williama Walmsleyho v roku 1935 sa spoločnosť premenovala na SS Cars. To už si ale začínajú v budúcom Jaguare veriť a o rok neskôr púšťajú do sveta prvý automobil vlastnej konštrukcie - roadster SS 100, ktorého sa do vojny vyrobilo 14 000 kusov.

Už ako Jaguar

Zlaté časy začínajú v povojnovom období. Od roku 1945 nesie automobilka názov Jaguar Cars. Tri roky nato naštartovala výroba modelu Jaguar XK 120, ktorý v tom čase označovali za najkrajší športový automobil sveta. Stvoriť nádheru na kolesách sa podarilo Jaguaru ešte niekoľkokrát. Rok 1961 sa niesol v znamení dizajnérskej lahôdky E-Type, ktorá je dokonca vystavená v Múzeu moderného umenia v New Yorku. Ani so superšportovým modelom XJ 220 to nebolo iné. V roku 1992 sa táto nádhera považovala za najrýchlejšie sériovo vyrábané auto sveta. Žiaľ, s najšportovejšie vyladenými vozidlami tejto značky sa už stretávať nebudeme. Jaguar totiž v budúcej sezóne opustí nákladné a nevýnosné hobby - majstrovstvá sveta Formuly 1.

X-Type Estate: Zlomovým bol i rok 2003. Jaguar predstavuje svoje prvé kombi v histórii značky: model X-Type Estate. Aby tých zmien nebolo málo, je kombi navyše prvým Jaguarom vôbec s dieselovým motorom 2,0 D (96 kW).

SS I Coupe: V roku 1931 sa začala u Jaguara sériová výroba áut. Boli zložené z komponentov iných značiek. Prvým takto zostrojeným automobilom bol typ SS I.

Jaguar XK 120: Jaguar XK 120 niesol titul najkrajšie športové auto sveta. Výkon motora 118 kW stačil v roku 1948 na slušnú maximálnu rýchlosť 193 km/h.

SS Jaguar 100: Prvým modelom Jaguara vlastnej konštrukcie bol roadster SS 100. Vznikol v roku 1936 a dokázal vyvinúť rýchlosť 145 km/h.

Jaguar E-Type 3,8 1961: Krásavec E-Type sa vyrábal i vo verzii kupé. 3,8-litrový motor s tromi karburátormi (195 kW) mu umožňoval vyvinúť maximálnu rýchlosť 240 km/h.

Jaguar C-Type 1951: Model C-Type s motorom s výkonom 162 kW bol prvým Jaguarom, ktorý vyhral 24-hodinové preteky v Le Mans.

Jaguar XJ: Momentálne najprestížnejší model značky s cenou 4 200 000 Sk. Vyše 5 metrov dlhá luxusná limuzína má osemvalcový motor 4,2 l s výkonom 291 kW.

Vyberáme pre vás niečo PLUS