Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Mazda 2 1.3 MZR: Zoom Zoom Light

Archív

Zdroj: Archív

Reklama

Už prvá Mazda 2 bola zaujímavá, presviedčala však hlavne vnútornými hodnotami. Tá druhá pridala značnú dávku štylistického korenia, paradoxne a obdivuhodne však pri tom nepribrala ani gram, práve naopak, schudla o dobrý cent.

Nenápadnú karosériu prvej generácie dizajnéri poprekrúcali do viditeľne dynamickejších tvarov, čím ju urobili podstatne menej prehliadnuteľnou. Okrem kilogramov ubudli na výšku a dĺžku aj milimetre. Vonkajší formát by teda teoreticky mohol postrašiť nie práve vzdušným interiérom, obavy sú však takmer zbytočné. Dopredu sa poskladáte aj pri výške okolo 190 cm. Kolená a hlavy budú na zadných sedadlách pri konfigurácii nad 2 x 180 cm už trochu utláčané, ak sa však za seba posadia dve osoby vysoké zhruba 175 cm, prípadne dopredu borec s výškou 185 cm a dozadu 170-centimetrový „kompakt“, klaustrofóbia nehrozí. Predné sedadlá nás uspokojili tak veľkosťou, ako aj tvarom, kompaktizácia si však vybrala svoju daň na tých zadných, ktoré nám pripadali tak trochu „detsky“, najmä o dobrého 4 a pol centimetra kratšími sedákmi.

V batožinovom priestore sa nijaký zázrak nepodaril. Základný objem s hodnotou 250 litrov, priemernou v segmente malých hatchbackov, by ešte ušiel. Trochu sklamaním je však iba necelá osemstovka maximálnej kapacity. Pochvala sa nedá nasmerovať ani na hĺbku kufra oproti nakladacej hrane, tu však svoju úlohu zjavne zohrala snaha o dosiahnutie tuhosti karosérie, vyššej v porovnaní s predchodcom, napriek nižšej hmotnosti nového modelu.Vodič si svoju ideálnu pozíciu nájde vcelku ľahko, i keď volant je nastavovateľný iba výškovo. Žeby sa kíl navyše, ktoré by obnášalo dvojosové nastavovanie, vzdali konštruktéri celkom programovo a náročky? Zrejme áno, i keď v oficiálnom zozname odľahčovacích technických fígľov sme toto opatrenie nenašli....

Pred prvým štartom sme si tradične doprali pár minút na okukanie a oťukanie interiéru. V prvej menovanej skúške nová Mazda 2 obstála veľmi dobre, v druhej už veľmi nie. Zase raz sa však potvrdilo, že keď sa už výrobca rozhodne siahnuť po pragmaticky tvrdých plastoch, dokáže ich vylepšiť aspoň vizuálne: aplikáciou čiernej farby.

Štart. Silnejšia verzia benzínovej jednatrojky naskočí takmer nepočuteľne. Dobré. Radíme jedntoku, ktorá na miesto skáče presne a s jasným dorazom. Veľmi dobré. A palec ostane otrčený dohora aj po dôslednom popreháňaní motora po celom otáčkovom pásme a precvakaní šaltpáky po celej kulise. Záťah agregátu je citeľný už od pásma pod 2000 otáčkami a na maloobjemový atmosférický benzínový štvorvalček ozaj slušný. Slabé miesto sme neodhalili ani pri stredných a vysokých otáčkach. Skrátka, tých 86 koní (63 kW) na necelú tonu vážiacu malú Mazdu ozaj stačí. Keď však pridáte vodiča, troch spolujazdcov a pár kusov batožiny, predsa len sa prejaví fyzika a začnete pociťovať nedostatok Newtonmetrov, zvlášť v tiahlych stúpaniach. Pri zaťažení dvojicou osôb a minimom batožiny je však toto autíčko ešte stále sympaticky svižné.

Svižné s veľkým „S“ musíme napísať pri hodnotení jazdných vlastností. V meste a na kľukatých okreskách si do vôle užijete až prekvapivú mrštnosť novej Mazdy 2. Riadenie je presné, dokonca aj nejaká tá spätná väzba by sa našla, napriek elektrickému posilňovaču. Krátky šmrncovný nosík poslušne sleduje pokyny volantom a keby ste vjazd do zákruty predsa len trochu prepálili, dokážete auto šikovne zrovnať pribrzdením, na ktoré reaguje miernym poodídením (na hrboľatej ceste jemným poodskočením) zadných partií. Kombinácia strmého riadenia, nízkej hmotnosti a relatívne vysokého bočného profilu karosérie však pri vysokých rýchlostiach spôsobuje miernu nestabilitu a nutnosť v jednom kuse korigovať smer volantom.

Komfort pruženia nie je nijako slávny. Ani nie tak po mechanickej stránke, tá by celkom ušla, ale skôr po akustickej. Výrobca síce spomínal nejaké tie ubraté decibelíky, ešte stále sa však nepriblížil k skutočne dobrému štandardu odhlučnenia kolies, najmä na drsnom asfalte či ostrejších nerovnostiach.

Na záver ešte krátky návrat k pohonnému reťazcu. Päťrýchlostný manuál je nielen presný, ale aj veľmi dobre odstupňovaný, s ohľadom na schopnosti agregátu. Jednotka je dosť krátka na svižný odpich, päťka zase dosť dlhá (pri 130 km/h ukáže otáčkomer iba nejakých 3700-3800) na to, aby vám hlava neopuchla hlukom od motora a pohľadom na padajúci ukazovateľ stavu paliva. Dôkazom je aj priemerná spotreba počas testu, síce vyššia oproti údaju výrobcu o 0,6 l/100 km, stále však veľmi sympatická: iba 6 litrov na 100 km.

Text: Ladislav Malák
Foto: PANER (3) a Martin Ruisl

Hodnotenie * * * *
Nová Mazda 2 zborila odľahčením o celý metrák mýtus o nutnom priberaní áut pri medzigeneračných zmenách. Je to dynamické, šikovné a solídne malé auto s minimom nedotiahnutých detailov.

Plusy:
+ na vonkajšie rozmery slušný vnútorný priestor
+ vizuálne kvalitný interiér
+ pohodlné predné sedadlá
+ komfort obsluhy
+ ťah už od nízkych otáčok
+ slušné odhlučnenie motora
+ presné radenie
+ presné riadenie
+ výborný handling
+ ABS+EBD+EBA sériovo
+ v testovanej verzii 6 airbagov
+ nízke emisie CO2
+ prijateľná spotreba
+ pomer ceny a výbavy
+ trojročná záruka

Mínusy:
- na dotyk tvrdé plasty v interiéri
- podpriemerný celkový batožinový objem
- iba výškovo nastaviteľný volant
- hluk od kolies
- zhoršená pružnosť s naloženým autom
- citlivosť na bočný vietor
- stabilita vo vysokých rýchlostiach

Technické údajeMotor benzínový 1.3 R4Zdvihový objemVýkonKrútiaci momentKarosériaDĺžka x šírka x výškaRázvorBatožinový priestorPohotovostná hmotnosťJazdné výkonyMaximálna rýchlosťZrýchlenie 0-100 km/hSpotreba počas testuSpotreba udávaná výrobcomEmisie CO2CenaZákladná cena verzie
1349 cm3
63 kW/86 k pri 6000 ot/min
122 Nm pri 3500 ot/min
3900 x 1695 x 1475 mm
2490 mm
250/787 l
955 kg
172 km/h
12,5 s
6,0 l/100 km
5,4 l/100 km
129 g/km
od 419 900 Sk s DPH

Vyberáme pre vás niečo PLUS