Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Mazda BT-50 2.5 D Double Cab: Terénne Zoom-Zoom

Archív

Zdroj: Archív

Reklama

Ani Mazda nechce ostať pozadu pri využití vzrastajúcej obľuby vozidiel pick-up. Na trh uviedla model BT-50, ktorý sme testovali v prevedení Double Cab.

Tak ako sa na terénne vozidlo patrí, dostala aj nová Mazda robustné (najmä vďaka širokým lemom blatníkov) a oblejšie ladené tvary exteriéru. Svalnatý zjav rozhodne nie je na škodu, pre zákazníkov, do skupiny ktorých sa čoraz častejšie dostávajú aj nepodnikatelia, je však dôležitejšie, ako sa takéto vozidlo prezentuje v interiéri. Nové generácie týchto pôvodne ortodoxne pracovne zameraných vozidiel už ponúkajú komfort osobákov, ako dokazuje Nissan či čiastočne aj Mitsubishi. No a Mazda to zobrala podobne zostra.

Palubná doska je síce vyrobená z klasických „lavórových“ plastov, opticky však vyzerá dostatočne hodnotne a to aj vďaka vydarenému dizajnu. Samotná kabína poskytuje dostatok priestoru aj pre štvoricu pasažierov, čo sa však komfortu sedenia týka, sú na tom lepšie jednoznačne vpredu sediace osoby, a to aj na viac ako trojhodinovom výlete. Samotná kabína je navyše veľmi dobre odizolovaná od zvukov motora, podvozka či obtekajúceho vzduchu.

Čo sa komfortu jazdy týka, tak tu je to podobné ako v prípade všetkých ostatných triednych kolegov – pri nezaťaženej zadnej náprave si vozidlo na nerovnostiach slušne zaskáče. Cítiť to budú najmä tí vzadu sediaci. Predným pasažierom tento hendikep pomáha zmierňovať odpruženie prednej nápravy prostredníctvom dnes už málo využívaných skrutných tyčí, ktoré poskytujú výrazne lepší komfort ako vinuté pružiny.

Keď sa už bavíme o podvozku, tu treba povedať, že nejaké výrazné scivilňovanie nenastalo. Tuhý rám a tuhá zadná náprava, odpružená listovými pružinami, sú klasickým znakom terénno-pracovných vozidiel. Navyše systém pohonu 4x4 je tiež vhodnejší skôr do terénu ako na asfalt. Mazda BT-50 je totiž v základe zadnokolka. Keď priradíte pohon prednej nápravy, je výkon rozdeľovaný medzi predok a zadok nemenne a to znamená, že pri jazde na suchom asfalte sa bude predná náprava pri zatáčaní vzpierať! Klasickú nevýhodu jednej poháňanej nápravy, najmä v zime, čiastočne kompenzuje samosvorný diferenciál zadnej nápravy a tiež možnosť za jazdy odpojiť pohon predných kolies prostredníctvom voľnobežiek.

Jazdné vlastnosti na už spomínanom suchom asfalte nás príjemne prekvapili. Napriek závitovému riadeniu a až štyrom otáčkam medzi krajnými polohami volantu znesie Mazda BT-50 celkom slušné tempo, okrem konštrukcie riadenia samozrejme limitované aj výraznejšími náklonmi.

Podobne ako väčšina jej konkurentov sa BT-50 dokáže predrať aj ťažším terénom, v priamej závislosti od použitých pneumatík. Redukčná prevodovka a už spomínaný zadný diferenciál toho spolu so svetlou výškou hodnoty 205 mm dokážu zdolať naozaj dosť, o čom sme sa presvedčili jazdou v kopcovitom teréne (naše obľúbené blato, žiaľ, pre dlhé sucho chýbalo...), kde sa osvedčil aj motor a prevodovka.

Pohonná jednotka síce výkonom neohúri, je však prekvapivo kultúrna a pritom dostatočne silná, pričom aj samotné sprevodovanie päťstupňového manuálu je v poriadku. Testovaný agregát ešte nebol celkom zabehnutý, aj vďaka tomu hodnotíme priemernú spotrebu 9,5 l/100 km pozitívne.

HODNOTENIE: * * * *

Plusy
Priestranná kabína, dynamický a dostatočne kultúrny agregát, samosvorný diferenciál zadnej nápravy, komfort sedenia na predných sedadlách, slušné jazdné vlastnosti.

Mínusy
Pri nezaťaženej zadnej náprave horší komfort pruženia, pohon 4x4 vhodný len do terénu, ložná plocha bez špeciálnych úchytných bodov.

Technické údajeMotorprepĺňaný naftový 2.5 R4Zdvihový objemVýkonKrútiaci momentKarosériaDĺžka x Šírka x VýškaRázvorLožná plochaJazdné výkonyMaximálna rýchlosťZrýchlenie 0-100 km/hSpotreba počas testuCenaZákladná cena verzie
2499 cm3
105 kW/143 k pri 3500 ot/min
330 Nm pri 1800 ot/min
5075 x 1805 x 1760 mm
3000 mm
1530 x 1456 mm
158 km/h
12,5 s
9,5 l/100 km
od 831 933 Sk s DPH

Vyberáme pre vás niečo PLUS