Móda školákov a tínedžerov: Túto značku musím mať!
9. 11. 2011, 15:00 (aktualizované: 11. 7. 2024, 12:49)

Zdroj: Shutterstock
Deti a zvlášť tie dospievajúce si na módu potrpia pomaly viac než ich rodičia. Obliekať ich podľa posledných trendov v škole vôbec nie je ľahké!

Zdroj: Madam Eva

Zdroj: acs

Zdroj: profimedia.sk
Galéria k článku
Sú vystajlované už v kolíske. Dieťa ešte nie je ani na svete a už sa mu chystá značková výbavička. Pokračuje to v kočíku, ktorý musí byť značkový, rovnako dupačky, tenisôčky či rifličky. Sú mamičky, ktoré sa potrebujú pochváliť celému svetu, a tak dieťatko šupnú do kočíka, za ktorý by si dakto kúpil dovolenku pri mori, na nohy tenisky za 30 €, čiapočku za toľko, že sa niekomu ani nesníva.A potom príde deň, keď váš syn či dcéra dôjde domov s plačom zo školy, že ju ignorujú, lebo nemá tenisky s tromi pásikmi či bundu s véčkom...
Taká neplnoletá znalkyňa značiek totiž dokáže podľa maminho vzoru za pár sekúnd „oskenovať“, či je vaše dieťa IN alebo OUT, zaradiť ho do kategórie triednych „trapiek“ a podľa toho sa k nemu aj správa. Opovržlivo či priateľsky. Čo s tým?
Značky kraľujú školám
Keďže v našich končinách nie je bežné nosiť školské uniformy, ktoré by akékoľvek rozdiely v oblečení potláčali, môžu značky kraľovať už na základných školách, o stredných ani nehovoriac. Ani učiteľky často nemajú také drahé a luxusné kúsky ako ich žiačky. Učiteľka základnej školy Anna Šuláková hovorí: „Mnohým žiakom už od prvej triedy záleží na tom, čo majú oblečené. Všímajú si, čo nosia spolužiaci, a je pravda, že letia najmä značkové veci. U tínedžerov sa častejšie stretávame s tým, že nositelia drahšieho značkového oblečenia sa stávajú vodcami v kolektíve a zakladajú si na tom.“
Prečo tak túžime po značkách?
Pocit spolupatričnosti ku skupine je silný a zvyšuje im sebavedomie. „V puberte sa deti začínajú upriamovať na fyzický vzhľada význam značkových vecí stúpa,“ tvrdí psychologička Eva Krkošková. Ak bohatší rodičia sami ctia značky, budú značkové veci kupovať aj svojim deťom. Ale aj deti z menej solventných rodín dbajú na to, aby sa neznačkové veci, ktoré nosia, aspoň podobali na originály. V prípade módy si deti a tínedžeri vyberajú za vzory postavy z televíznej obrazovky, filmov, zo seriálov, ktoré riešia podobné problémy ako ony. Predstavitelia šoubiznisu zasa pre nich predstavujú návod, ako dosiahnuť spoločenský úspech.
Nie je to s našimi deťmi až také zlé
Sú naši školáci naozaj takí závislí od značkového oblečenia? Podľa prieskumu, do ktorého sa zapojila viac ako tisícka slovenských školákov od 6 do 14 rokov, to nie je až také hrozné. Značky majú radi takmer všetci: až 87,4 % žiakov od 6 do 10 rokov a 92,6 % starších žiakov od 10 do 14 rokov. Mnohí sa radi obliekajú podobne ako ich obľúbení hrdinovia z televíznych seriálov, alebo hviezdy hudobného neba, takéto módne vzory má takmer polovica opýta ných detí. Najviac momentálne letí Hannah Montana a Selena Gomez. Viac ako polovica detí si však tiež myslí, že nie je dôležité, aby sa moderne obliekali A takisto viac ako polovica tvrdí, že značkové oblečenie nie je coolovejšie ako neznačkové. Je im to skrátka jedno. Väčšina detí do 10 rokov nakupuje oblečenie spolu s rodičmi a väčšina rodičov im kúpi módne kúsky, ktoré si vyberú. Tí starší, v tínedžerskom veku, nakupujú v obchodoch s oblečením aj s kamarátmi, no nie je ich veľa, ide asi o pätinu opýtaných.
Oblečenie si treba zaslúžiť!?
Chceš nové tenisky, super oblečko? Zarob si! Povedia neraz rodičia staršiemu tínedžerovi. Ale čo školáci? Musia si módnu novinku do svojho šatníka, alebo aj čokoľvek iné, zaslúžiť? Podľa prieskumu nemusí urobiť nič takmer 20 % mladšícha 23,4 % starších žiakov. Ostatní si musia na to, aby dosiahli vytúženú vec, upratovať izbu, pomáhať doma alebo nosiť dobré známky. Oblečenie po súrodencoch nosí 34,2 % mladších a 31,1 %starších detí.
Reklama miluje deti!
Prečo? Lebo deti milujú značky, žijú značkami, ktoré im dodávajú autoritu. To si výrobcovia reklamných šotov veľmi dobre uvedomujú. Všimnite si napríklad, koľko reklám na veci, ktoré deti zaujímajú, beží v sobotu ráno pred rozprávkami. Deti majú totiž veľký vplyv aj na rodinné financie. Podľa prieskumov niekedy ovplyvňujú až osemdesiat percent nákupných rozhodnutí. Kupujú sa jogurty, vločky len jednej značky, aktovky, topánky, všetko možné. Z jedného prieskumu dokonca vyplýva, že až 60 % detí môže ovplyvniť značku kupovaného auta, počítača či inej spotrebnej elektroniky. Deti sa dnes skrátka vyznajú a rodičia to rešpektujú. Ak na to majú...
Značka je dôležitá najmä pre dospelákov
Neviete odolať známym logám na kabelkách, šatách a topánkach, aj keby vás mali zruinovať? Pozor, vaše deti vás sledujú. Podľa prieskumov hrá značka významnú úlohu pre viac ako polovicu našich obyvateľov. Takmer štvrtina ľudí je ochotná za značkový tovar zaplatiť vyššiu sumu, lebo je pre nich zárukou kvality. Až tretina opýtaných kupuje značky pre imidž a prestíž a len vtedy, keď je pre nich kúpa výhodná. Najmä celebrity sa vášnivo rady obklopujú výlučne značkovým tovarom a navliekajú do nich aj svo je deti. Stačí sa pozrieť na malú Suri, dcéru herca Toma Cruisa, odetú od hlavy po päty v modeloch luxusných značiek ako Armani, Versace, Cavalli alebo Burberry.
Liečba módou: nová francúzska terapia
Liečba módou, čiže chodenie po nákupoch, má jediný cieľ – zlepšiť pacientovi náladu. Práve takúto terapiu praktizujú francúzski lekári na špecializovanom oddelení nemocnice v známom prístavnom meste na juhu Francúzska v Marseille. Toto tzv. Arturovo stredisko univerzitnej nemocnice ponúka tínedžerom, ktorí trpia depresiou alebo bulímiou, možnosť obliekať sa do značkových modelov od známych módnych návrhárov. Podľa lekárov totiž pekné šaty zvyšujú sebadôveru mladých ľudí, a to im pomáha prekonať problémy.
Občas to dopadne troška smiešne
Chcú byť originálne a „samy sebou“, ale zároveň tak strašne chcú zapadnúť do skupiny. Možno práve preto občas vyzerajú, ako by boli vypustené z jednej továrenskej linky, všetky sú takmer rovnaké, majú rovnaké tenisky, mikiny, účesy...