Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Najväčšie tragédie Slovenska

Archív

Zdroj: Archív

Reklama

V novom dokumentárnom seriáli vtrhnú na obrazovku najväčšie nešťastia, ktoré v minulosti otriasli Slovenskom.

Produkčná spoločnosť D.N.A., ktorá má na konte adrenalínovéseriály Najväčšie kriminálne prípady Slovenska, 112 a Záhady SK, si tentoraz zobrala na mušku najtragickejšie udalosti, ktoré zažilo Slovensko.Horor vo vzduchuHneď prvá časť dokumentárneho seriálu Najväčšie tragédie Slovenska, ktorý odvysiela Markíza, sa zameriava na najsmutnejšie letecké nešťastiev dejinách Slovenska. Odohralo sa 28. júla 1976 a súhra viacerých nešťastných okolností viedla k tomu, že hororový let z Prahy do Bratislavy prežili len traja cestujúci. Na palube lietadla Iľjušin IL-18 bolo pritom 73 pasažierov plus 6 členov posádky. Prečo došlo k tragédii? Prečo pokazené lietadlo nemohlo núdzovo pristáť na inom letisku? A prečo vôbec vzlietlo, keď malo už deň predtým problémy s motormi?Sporné tvrdeniaSvedectvá o tragédii sa dozvieme aj prostredníctvom spomienok Jaromíra Kratochvíla, ktorý mal šťastie v nešťastí a po páde lietadlado jazera Zlaté piesky v Bratislave sa dostal do malej vzduchovej bubliny pri chvoste, kde prečkal až do príchodu záchranárov. Počas letu navštívilv pilotnej kabíne svojho kamaráta, kapitána Svatoslava Rosu, a počul, ako brniansky letový dispečing odmietol jeho žiadosť o pristátie, pretože na letisku sa v tom čase nachádzala vietnamská delegácia. Lietadlo pritom malo vážne problémy a bolo jasné, že let do Bratislavy-Ivanky nezvládne. Kratochvíl tiež tvrdí,že viedenské letisko chcelo sprístupniť dráhu vo Schwechate, ale let do kapitalistického Rakúska nášmu lietadlu v Československu zakázali. „V dokumente sme ponechali dve verzie – oficiálnu, v ktorej sa uvádza, že žiadny návrhna pristátie vo Viedni nebol, a Kratochvílovu, ktorý tvrdí, že pilot dostal povolenie pristáť vo Schwechate,“ vraví producent Rasťo Šesták. „Tento uzol smenevedeli rozmotať. Snažíme sa o objektívnosť a nechceme nič prikresľovať.“ Lietadlo za forintKaždú tragédiu tvorcovia dokumentu priblížia cez dramatický príbeh konkrétnehočloveka, ktorý ju prežil a ktorého nasledujúci život ovplyvnila. „Jaromírovi Kratochvílovi trvalo tri mesiace, kým sa rozhodol, že prehovorí na našu kameru. Poskytol už veľa rozhovorov a chcel mať pokoj. Nakoniec sme ho presvedčilitým, že sme mu ukázali jednu časť z kriminálnych prípadov, aby videl, akým spôsobom s faktmi pracujeme. Potom bez problémov súhlasil,“ vravíŠesták. Najťažšie bolo nájsť pre potreby nakrúcania lietadlo IL-18. „Cez surfovanie na webe, telefonovanie do múzeí, na ministerstvá obrany a leteckéinšpektoráty sme zistili, že v Čechách ani na Slovensku takéto lietadlo v zachovalom stave už nie je. Za symbolický jeden forint nám ho napokonpožičali v Maďarsku.“ Emócie namiesto brutality „Vždy sa pokúšame dostať na autentické miesta, kde sa jednotlivé príbehy odohrali, ale nie vždy je to možné,“ vraví druhý z producentov firmy D.N.A., Peter Bebjak. „Často sú už zbúrané, predané alebo nedostupné, tak musíme podľafotografií nájsť podobnú lokalitu, ktorá navodí dojem reality.“ Aj na základe spolupráce na dokumente Najväčšie kriminálne prípady Slovenska imv archíve ministerstva vnútra bez problémov umožnili prístup k fotodokumentáciia videozáznamom. Samozrejme, najbrutálnejšie zábery sa do relácie nedostali. „Určité hranice nám stanovuje aj veková prístupnosť programu. V prípade havárie lietadla napríklad neukazujeme zdeformované a zmrzačené telá cestujúcich. Nejde nám o šokujúce zábery, ale skôr o vyvolanie emócií, aby sme divákom priblížili, koľko vnútorných síl to človeka stojí, kým sa vyrovná s veľkou tragédiou.“

V roku 1978 „električka smrti“ v Košiciach zabila 9 ľudí a desiatky zranila.SERIÁL BLÍZKO SMRTI
Čo všetko uvidímeSeriál Najväčšie tragédie Slovenska dokazuje, že pohroma môže na človeka číhať naozaj na každom kroku. Okrem leteckej katastrofy divákompriblíži aj tieto tragické nehody: Lavína v Mengusovskej doline v roku 1974 zavalila študentov počas lyžiarskeho výcviku a vyžiadala si 12 obetí. Havária vojenského lietadla AN-42 v roku 2006 pochovala 42 vojakov vracajúcich sa z misie KFOR v Kosove.Povodeň z Malej Svinky pri Prešove v roku 1998 spláchla celú dolinu a zabila 50 ľudí.Havária autobusu s veriacimi, ktorí v roku 2003 išli na púť ku kaplnke Panny Márie Snežnej. Pre dvanástich sa životná púť v obci Úhorná skončila.Zrážka vlaku s aviou na železničnom priecestí medzi Komárnom a Zlatnou naOstrove si v roku 1987 vyžiadala 9 mŕtvych. V roku 1978 „električka smrti“ v Košiciach zabila 9 ľudí a desiatky zranila.Prevoz zranenej manželky prezidenta ČSSR Gustáva Husáka z Bardejova do Bratislavy sa v roku 1977 skončil tragickým pristátím vrtuľníka, ktoré nik neprežil.

Najväčšie tragédie Slovenska
Dokumentárny seriál
PIATOK • MARKÍZA • 20.40

Vyberáme pre vás niečo PLUS