Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Nebojte sa zmeny zamestnania!

Reklama

Zmena zamestnania nie je jednoduchým krokom v živote. Väčšinou musíme zabudnúť na zabehnutý stereotyp a pustiť sa do niečoho nového, neznámeho. V každom zamestnaní totiž začíname odznova.

Laura pracovala na mieste účtovníčky už 6 rokov. V práci chcela osobnostne rásť, bola ochotná veľa pracovať, ale na odplatu očakávala väčšie ohodnotenie. To však u zamestnávateľa nedostala. Zo zmeny mala strach, ale zároveň cítila, že musí odísť, bola vo veľkom vypätí, vyčerpaná a znechutená. Absolvovala niekoľko pohovorov a uspela. Vedela, že v novej firme bude začínať odznova, svojimi vedomosťami si však bola istá. A tým presvedčila nového zamestnávateľa.

Ako sa pripraviť

O zmene zamestnania sme sa za vás porozprávali s výkonným riaditeľom personálnej agentúry AuJob personálny servis Petrom Ulbrikom: "Pred pohovorom sa snažte zistiť čo najviac informácií o firme či inštitúcii, v ktorej sa chcete zamestnať. To znamená, ak majú internetovú stránku, naštudujte si ju, poprezerajte si informačné či reklamné letáky.

Ak nemáte ani jednu z týchto možností, jednoducho zájdite do firmy deň pred pohovorom a porozprávajte sa s niekým, kto tam už pracuje. Najviac informácií sa snažte zistiť o pozícii, o ktorú sa uchádzate. Pri príprave na pohovor nezabudnite na svoj zjav, snažte sa pôsobiť čo najlepšie a dajte si záležať aj na maličkostiach. Svoj vzhľad prispôsobte čo najviac pozícii, o ktorú sa uchádzate. Osobné sympatie totiž tvoria jednu tretinu úspechu."

Prekonajte trému

To, že vás pred pohovorom ovládne strach a tréma, je normálne, veď ide o veľa. Snažte sa ich prekonať. Najlepším spôsobom, aby ste sa cítili v pohode, je dokonalá príprava. Na pohovor choďte radšej o 15 minút skôr a 10 minút z toho pred budovou zhlboka dýchajte. Ak nezaberie ani to, doprajte si kúsok čokolády.

Obávaný pohovor

Zlaté pravidlo hovorí, že na pohovor sa chodí päť minút pred dohodnutým termínom. Pri príchode počkajte, kým vám personalista podá ruku (momentálne je pozíciou vyššie, je teraz váš potenciálny šéf). Stisk ruky by mal byť krátky, ale stredne silný. Nezabudnite ani na priamy pohľad do očí. Hlavné slovo na pohovore má personalista, neskáčte mu do reči, odpovedajte, len keď vám položí otázku. Dobrý personalista vám na konci pohovoru nechá priestor na otázky. Je výborné, ak si počas pohovoru robíte poznámky, môžete z nich potom čerpať pri priestore na vaše otázky. Určite sa pri všetkých odpovediach vyhnite klamstvám.

Najčastejšie otázky

- Prečo chcete u nás pracovať? Odpoveď by mala byť záujem o prácu a o osobnostný rast, nepovedzte hneď na prvom mieste peniaze, aj keď viete, že by ste lepšie zarobili.

- Prečo odchádzate od bývalého zamestnávateľa? Pri odpovedi na túto otázku treba zvážiť slová, za nijakú cenu neohovárajte bývalého zamestnávateľa. Nehovorte ani interné informácie z bývalého zamestnania. Radšej povedzte, že by ste sa chceli ďalej vzdelávať a v súčasnom zamestnaní to nie je možné.

- Aká je vaša práca snov? Neodpovedajte, že túžite byť hotelierkou, keď sa uchádzate o miesto účtovníčky. Veď kto by zamestnal niekoho, kto mu pri najbližšej príležitosti utečie inde?

- Aké sú vaše najlepšie vlastnosti? Tu máte priestor na to, aby ste sa dokonale predali. Vlastnosti, ktoré vyzdvihnete, skúste priblížiť požiadavkám, ktoré firma uviedla už v inzeráte. Určite tak zaujmete a presvedčíte, že hľadajú práve vás.

- Aké sú vaše najhoršie vlastnosti? Dobre si rozvážte, čo odpoviete. Ak sa aj priznáte k nejakej zlej vlastnosti, povedzte, že pracujete na jej odstránení. Napr. "Občas zabúdam, ale riešim to tým, že si všetky povinnosti zapisujem, a tak na nič dôležité nemôžem zabudnúť!" Výborná odpoveď je: "Nemám zlé vlastnosti, ktoré by ovplyvňovali môj pracovný výkon."

- Odpovedať na indiskrétne otázky? Niekedy vám môžu pri pohovore položiť aj otázky, ktoré by podľa Zákonníka práce nemali. Medzi spomínané otázky patria: "Kedy sa chcete vydávať? Kedy plánujete odísť na materskú dovolenku? Máte malé deti?" Najlepším riešením je improvizovať, vyhnúť sa presným termínom.

- Pýtať sa na plat? Skúsený personalista vám na konci pohovoru položí otázku, ako si predstavujete svoj budúci príjem. Mali by ste sa vedieť ohodnotiť, nikdy nepovedzte neviem. Najlepšie je mať približný prehľad o výške platov v danom odbore a povedať primeranú čiastku. Nepodceňujte sa, ale ani to neprežeňte.

Rady personalistu Petra Ulbrika:

Usmievajte sa, vyvoláte tak u druhej strany sympatie. Pozitívny prístup k životu je aj pozitívnym prístupom k práci.
Prejavujte sebadôveru, verte si, že to zvládnete.
Nepoužívajte negatívne slovíčka ako neviem, nedá sa... Vždy hľadajte riešenie, ako sa to dá.
Buďte lojálna.
Ak o sebe poviete niečo negatívne, hneď sa obhájte.
Ukážte zamestnávateľovi, že vy ste tá, ktorú potrebuje.

Vyberáme pre vás niečo PLUS