Nórsko
23. 1. 2006, 21:37 (aktualizované: 11. 7. 2024, 14:47)

Zdroj: CIA The World Factbook
Norway
Názov krajiny: | Nórske kráľovstvo |
Rozloha: | 385 155 km2 |
Počet obyvateľov: | 4 627 926 (2007) |
Štátne zriadenie: | konštitučná monarchia |
Geografická poloha: | severná Európa. Mapa Nórska |
Časové pásmo: | Slovensko 0 hod. |
Podnebie: | na juhu mierne prímorské s nezamŕzajúcimi prístavmi, na severe subarktické Aktuálne počasie vo svete |
Hlavné mesto: | Oslo |
Mena: | nórska koruna (NOK) |
Jazyky: | dva rovnocenné druhy nórčiny: bokmaal a nynorsk |
Správne členenie: | 19 filke (krajov) |
Národnost. zloženie: | Nóri (89 %), Laponci, prisťahovalci |
Náboženstvo: | evanjelické (88%) |
Diplomatické zast.: | Veľvyslanectvo SR v Oslo Veľvyslanectvo Nórska v BA |
Víza a doklady: | Na pobyt do 90 dní stačí platný cestovný pas. Nórska polícia priebežne kontroluje dostatok peňazí na pobyt. Potrebná čiastka sa posudzuje individuálne, výška nie je stanovená, požaduje sa však 500 NOK na osobu a deň pobytu, ak cudzinec nebýva u príbuzných alebo nemá predplatené ubytovanie. Ministerstvo zahraničných vecí SR |
Dejiny:
V staroveku bolo územie Nórska osídlené germánskymi kmeňmi, ktoré zatlačili pôvodných obyvateľov Laponcov na sever. V 9. stor. na území vzniklo kráľovstvo so silnou formou vojenskej demokracie, ktoré však nikdy nezískalo centrálnu moc; súčasne výboje nórskych vikingov. V 11. stor. bolo Nórsko súčasťou ríše Knuta II., expanzia na britské ostrovy, do Grónska, na Island. 13. stor. sa pokladá za obdobie najväčšieho politického významu i hospodárskeho rozkvetu. Špecifickým znakom obdobia feudalizmu v Nórsku bola osobná sloboda väčšiny sedliakov a právo vystupovať v sneme, kde tvorili osobitný stav.
V r. 1319 vytvorila krajina personálnu úniu so Švédskom. Začiatkom 14. stor. totiž vymrela domáca kráľovská dynastia a v epidémii moru v r. 1349-1350 aj väčšina šľachty a polovica obyvateľstva. V r. 1380 vznikla dánsko-nórska personálna únia. Dánsky kráľ vnútil v r. 1537 Nórom reformáciu, jazyk, rozpustený bol nórsky snem, vláda prešla do rúk dánskych kráľovských radcov a krajina stratila politický význam.
Nový ekonomický rozkvet krajiny nastal až v priebehu 17. stor. – rozvíjal sa obchod, začali sa ťažiť rudy a vyvážať drevo. Od 2. polovice 18. stor. rástla nespokojnosť so závislosťou na Dánsku – národné obrodenie. V r. 1814 získalo Nórsko samostatnosť, ale opäť sa spojilo v personálnej únii so Švédskom a jeho zámorské dŕžavy Grónsko a Island ostali Dánsku. V r. 1905 získalo Nórsko definitívne samostatnosť. Krajina mala veľké obchodné loďstvo a snažila sa byť politicky neutrálna (aj počas prvej svetovej vojny).
V r. 1940 – 45 okupované Nemeckom; 1948 prijalo Marshallov plán; 1949 vstúpilo do NATO; 1957 odmietlo atómové vyzbrojovanie armády a rozmiestnenie jadrových zbraní na svojom území; 1959 sa stalo členom Európskeho združenia voľného obchodu a v referende v r. 1972 odmietlo vstup do EHS a rovnako v r. 1994 aj vstup do EÚ.
Musíte vidieť:
Z celkovej rozlohy hlavného mesta Oslo predstavujú 80 percent lesy, lesné cesty, jazerá, ostrovčeky s rekreačným zázemím, vrátane lyžiarskeho areálu a skokanského mostíka Holmenkollen. Hlavná ulica Karl Johansgate vedie ku Kráľovskému palácu s nádhernými interiérmi, vzácnymi maľbami, sochami a klenotmi. Dodnes tam žije kráľovská rodina. Pred palácom prebieha denne striedanie stráží. Zaujímavosťou mesta je radnica so zvonkohrou so štyrmi desiatkami zvonov. Návštevníci vyhľadávajú v meste múzeá nórskych moreplavcov.
Jednou z najpôvabnejších častí Bergenu je Bryggen, stará drevená štvrť z 18. stor., kde stále tvoria remeselníci a umelci. Mohutnosťou upúta pevnosť Bergenhus z 13. stor. Mesto má veľa múzeí; expozícia starého nábytku, striebra, obrazov a zbraní je v zámku Alvoen, v rodnom dome skladateľa E. H. Griega sa konajú večerné koncerty. Mesto má obrovské morské akvárium s 50 bazénmi.
Vlak z juhu končí v Bodø nad polárnym kruhom. Neďaleko mesta v nádhernom parku je zámoček Lop zo 17. stor., niekdajšie sídlo guvernéra oblasti s bohato zdobenými interiérmi. Bodø je východiskom na malebné Lofotské ostrovy s malebnými pestrofarebnými drevenými rybárskymi domcami, rybárskymi člnmi v zátokách a drevenými konštrukciami, kde sa sušia tresky.
Cesta na sever vedie do Tromsø, cieľom väčšiny okružných jázd je Hammerfest, najsevernejšie položené mesto Európy. Neďaleko je vysoká skala Nordkap (Severný mys), najsevernejší bod európskej pevniny. Sever Nórska je v lete nádherne zelený, neustále sa mení scenéria a za zastávku stojí každý fjord. Alternatívou cesty autom je plavba loďami Hurtigruten.
V Zozname svetového kultúrneho a prírodného dedičstva UNESCO sú zapísané: stará hanzová štvrť Brygsen v Bergene, staré banícke mesto Roros, maľby na skalách v Alte, kostolík z drevených brvien na starom vikingskom pietnom mieste v Urnes a súostrovie Vegaøyan (Vega).
Ako cestovať:
www.zajazdy.zoznam.sk, www.letenky.zoznam.sk, www.sacka.sk
Autobusom: priame spojenie zo SR nie je. Z Brna týždenne linka Moravia Express cez Prahu a Malmö do Osla (vzdialenosť 1520 km, čas jazdy 28 hod.).
Vlakom: z Bratislavy s niekoľkými prestupmi cez Prahu, Berlín a Kodaň do Osla (čas jazdy približne 24 hod.).
Letecky: pravidelný spoj z Viedne do Osla, čas letu: 2 hod. 45 min. Priamo z Bratislavy s prestupom v Prahe. Nemecké aerolínie lietajú denne do Osla s prestupom v Mníchove.
Bezpečnost. riziká:
Zdravotníctvo: Lekárska starostlivosť je na dobrej úrovni, zdravotnícke zariadenia disponujú najmodernejšou lekárskou technikou. Vo väčších mestách funguje nepretržitá lekárska služba (Legevakt). Návšteva lekára je finančne náročná. V lekárňach nie je v predaji aspirín, ani podobné prípravky s obsahom kyseliny acetylsalicylovej. Základné prípravky napr. pri prechladnutí je možné zakúpiť aj v každom obchode s potravinami, alebo v predajniach „Helsekost“, čo je obdoba lekární, v ponuke sú najmä prípravky a liečivá na prírodnej báze.
Doprava:
Cesty a autostrády: Nórsko má približne 600 km cestných tunelov, 55 z nich vedie pod morom. Celá jedna štvrtina zo 100 najdlhších tunelov sveta je v Nórsku. Najdlhší tunel Laerdal v západnom Nórsku meria 24,5 km. Je tam aj najhlbší podmorský tunel (v hĺbke 267 m). Nóri sú aj majstrami v stavaní mostov. Dokážu postaviť mosty s oblúkmi až 850 m. Na určitých úsekoch ciest (mosty, tunely, diaľnice, vjazdy do centra niektorých miest) sa platí mýto. Vnútrozemské cesty cez nórske pohoria a náhorné plošiny sú zjazdné len v máji až septembri, v zime sú uzatvorené. Mnohé cesty sú v zime uzatvorené najmä pre nákladné vozidlá, resp. prejazd je možný iba s reťazami či snehovými hrotmi.
Maximálne rýchlosti - v obci 50 km/h a mimo obce 80 km/h. Diaľnic je iba veľmi málo, najvyššia rýchlosť na nich je 90 km/h, okrem niekoľkých úsekov v blízkosti Osla, kde je povolená rýchlosť max. 100 km/h.
Autobusová doprava: Po celom Nórsku je hustá sieť expresných autobusových spojov medzi väčšími mestami, a lokálne linky vedú prakticky do každej obce. Všetky linky sú rýchle, čisté a bezpečné. (www.nor-way.no)
Železnice: Trate majú celkovú dĺžku 4 077 km, z toho je väčšia časť elektrifikovaných. Z Osla vedie železnica na sever po Bodø (spájajúca dve trate: Dovre Line z Osla do Trondheimu a následne Nordland Railway z Trondheimu do Bodø. Ďalšími diaľkovými traťami sú Bergen Railway (Oslo-Bergen), Sorland Railway (Oslo-Stavanger) Hlavnú časť dopravy zabezpečuje štátna spoločnosť NSB – Norwegian State Railways. Najsevernejšou stanicou je Narvik, kam vedie železnica zo Švédska, ktorá sa však využíva viac na dopravu železnej rudy a uhlia. Z Osla vedie železnica po pobreží do Švédska s prípojmi cez Dánsko do západnej Európy. Nórske železnice ponúkajú Scan Rail Pass so značnými zľavami, platný 21 dní aj na niektoré lodné linky po celej Škandinávii.
Letecká doprava: Po krajine je mimoriadne hustá sieť dopravných letísk. Najsevernejším letiskom je Longyearbyen na Svalbarde, kam sa letí zo severného Nórska ešte 80 minút. Na hlavných ťahoch prúdovými lietadlami lieta nórska časť škandinávskych aerolínií SAS i spoločnosti Braathens SAFE a tieto linky dopĺňa hustá sieť krátkych vidieckych spojov do vyše 20 miest menšími lietadlami spoločnosti Widerøe i linky malých dopravcov. Hlavné medzinárodné letisko je v Oslo na juhu krajiny, kde sa prestupuje aj na domáce spoje. Niektoré medzinárodné spoje lietajú už aj do Stavangeru, Kristiansandu, Bergenu a Trondheimu na juhu a juhozápade krajiny, zo severného Ruska a severného Fínska sa lieta aj do severovýchodného Nórska.
Lodná doprava: Najdôležitejšie prístavy Bergen, Drammen, Floro, Hammerfest, Harstad, Haugesund, Kristiansand, Larvik, Narvik, Oslo. Medzinárodné trajektové linky vedú z Oslo do Nemecka (Kiel, plavba 20 hod.), Dánska (Frederikshavn, plavba 9 hod.), ďalšie spoje aj do prístavov vo Veľkej Británii. Kurióznym osobným spojom je pobrežná linka Hurtigruten, ktorá od r. 1893 denne vozí cestujúcich a najmä tovar z Bergenu od prístavu k prístavu až do mesta Kirkenes na ruských hraniciach. Kedysi to bola aj poštová loď, dnes ju vyhľadávajú turisti. Plavba trvá 7 dní, na viacerých miestach sa vyplatí vystúpiť, počkať na ďalší spoj o deň a urobiť si výlet do okolia.
Internet: (.es)
www.visitnorway.com, www.norwayhotelfinder.com
Komunikácia:
Orange (áno), T-mobile (áno)
Do kufra:
sprievodcovia: Ikar.sk, Jota.cz, Baset.cz, Freytagberndt.sk, Lonelyplanet.com, Roughguides.com, Marcopolo.de
Prečítajte si aktuálne správy z Nórska na Bleskovky.sk