Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Omamný kurz: 10 trikov, ako si vybrať správnu vôňu

Ilustračné foto

Zdroj: Isifa.com

Reklama

Také k. o. ako v parfumérii váš nos inde tak ľahko neutŕži. Milióny voňavých molekúl striehnu na vaše čuchové bunky, až neviete, s akou fľaštičkou odísť.

1. Stavte na farby

Flakón nie je len taká pekná fľaštička s voňavou vodou. Jeho tvar a farba prezradia, čo môžeme od vône, ktorú ukrýva, očakávať. Zmyslovo podmanivé parfumy sú väčšinou v tmavočervenom, tmavomodrom alebo čiernom flakóne. Svieže vône sú zahalené do zeleného alebo svetlomodrého obalu, ovocné nájdete v ružovom alebo oranžovom. Romantické parfumy rozoznáte podľa kvetovanej výzdoby, väčšinou ružovej alebo bielej. Zlaté a žlté fľaštičky sú rezervované pre ženské kompozície.

2. Nedajte sa oklamať

Odborník na vône Luca Turin si vo svojom lexikóne s názvom Perfumes – The A-Z Guide zobral na mušku až 1 500 rozličných vôní. Výsledkom jeho bádania je zistenie, že cena voňavky nehovorí vôbec nič o jej kvalite. Ani draho pôsobiace značky a názvy nie sú zárukou úspechu. Produkcia väčšiny parfumov je aj tak rozdelená medzi päť celosvetovo pôsobiacich výrobcov. To znamená, že lacné aj drahé produkty majú rovnaké výrobné stredisko. Nedajte sa preto zaslepiť okázalosťou, cenou alebo názvom vône, a radšej dôverujte iba vlastnému nosu.

3. Buďte chytré

Milá slečna v parfumérii je ochotná predať vám čokoľvek, a tak, ak ste neznalé trhu, ste jej vydané napospas. Ale nemusíte. Na internete je množstvo stránok, ako napríklad www.svetvoni.sk, parfumy.eu alebo parfume.sk, ktoré sú špecializované výlučne na vône. Čo vám prinesú? Prehľad, aké novinky sú na trhu, ktoré vône stoja za povšimnutie, a upozornia vás aj na nehynúce klasiky.

4. Nedajte sa zmiasť

Kedysi bolo všetko jasné a prehľadné aj v parfumérii. Podiel čistého parfumového oleja určil, o aký druh vône ide. Parfum ho obsahoval 15 až 40 %, Eau de Parfum 8 až 15 %, Eau de Toilette 4 až 8 %, Eau de Cologne 2 až 5 %, Splash či Eau fraîche 1 až 3 %. Hoci tieto hodnoty platia aj dnes, ani svet vôní sa nevyhol falšovaniu. Niektoré Eaux de Toilette a Eaux de Parfum sú prezentované ako parfum. Výrobcovia tak nemusia investovať do nového názvu ani obalu.

5. Ovoniavajte systémovo

Pri kúpe si vyberte päť vôní, ktoré chcete otestovať. Neovoniavajte priamo z flakóna, tak zistíte iba hlavu vône. Okrem toho vás omámi alkohol, ktorý vône bežne obsahujú. Parfumy skúšajte radšej na testovacích papierikoch. Ideálny postup je takýto: nastriekajte vôňu do vrchnáka flakóna, počkajte 30 sekúnd a potom privoňajte. Vyberte si troch favoritov a až tie nastriekajte priamo na kožu. Každý parfum naneste na inú časť tela, napríklad na zápästie alebo na vnútornú stranu lakťov.

6. Sledujte hodiny

Podľa biorytmu je na kúpu parfumu najlepšia sedemnásta hodina. Náš čuch je vtedy najdokonalejší.

7. Doprajte si čas

Nákup parfumu nie je nijaké spontánne rozhodnutie. Kým sa vyvinie definitívny charakter vône, prejde presne pol hodiny. Vyzbrojená vzorkami preto načas opustite navoňané prostredie parfumérie. Vybavte si iné nákupy a vyčistite čuchové bunky privoňaním k čerstvým kávovým zrnám (ak treba, pokojne si dajte aj šálku kávy, uľahčí to vaše rozhodovanie). Ak sa vám žiadna vôňa nepáči, do ničoho sa nenúťte, radšej príďte opäť na druhý deň.

8. Vezmite so sebou kamarátku

Tak ako zlý účes či nesprávny mejkap, aj nevhodný parfum môže u vašich blízkych vyvolávať negatívne asociácie. Spýtajte sa kamarátky, ktorej dôverujete, či sa vám daný parfum hodí. 9. Kamarátkina vôňa je tabu Čo je dobré pre ňu, môže byť pre vás hotovou katastrofou. Každá vôňa vonia na každom človeku inak. Môže za to pH hodnota pokožky a životospráva. Emocionálne stavy, dokonca aj menštruačný cyklus, tiež vplývajú na to, ako sa parfum rozvinie.

10. Staré je niekedy lepšie ako nové

Personál v parfumérii je školený na to, aby zákazníkovi ponúkol predovšetkým novinky. Osvedčená klasika sa tak ocitá rýchlo v zabudnutí, a to je škoda. Dajte si pokojne predviesť aj staré bestsellery ako Mitsouko od Guerlain, Angel od Thierry Mugler, Cuir de Russie od Chanel alebo Aromatics Elixir od Clinique. Nebuďte však sklamané, keď niektorý nebude voňať tak ako kedysi. Normy EÚ totiž zakázali používať niektoré zložky, a tak musí byť väčšina klasických vôní vytvorených nanovo.

Máte z toho všetkého omamný kokteil? Zorientovať sa v tých najlepších vôňach vám pomôže EVA vôňa roka. Preto voňajte, vyberajte, hlasujte a vyhrajte.

Vyberáme pre vás niečo PLUS