Peru
11. 9. 2006, 15:05 (aktualizované: 11. 7. 2024, 15:14)

Zdroj: Archív
Peru
Názov krajiny: | Peruánska republika |
Rozloha: | 1 285 220 km2 |
Počet obyvateľov: | 28 674 757 (2007) |
Štátne zriadenie: | republika |
Geografická poloha: | južná Amerika Mapa Peru |
Časové pásmo: | Slovensko -7 hod. |
Podnebie: | Peruánska klíma sa dá rozdeliť do dvoch období, na suché a vlhké, v jednotlivých krajoch sa môže líšiť. Teploty sa líšia od nadmorskej výšky, čím vyššie tým chladnejšie. |
Hlavné mesto: | Lima |
Mena: | nový sol (PEN) |
Jazyky: | úradné jazyky: španielsky, kečuánsky, ajmarský |
Správne členenie: | 24 departmentov, 1 ústavou zriadená provincia |
Národnost. zloženie: | Indiáni (45%), mestici- miešanci (37%), belosi (15%), Čínania, Japonci |
Náboženstvo: | katolíci (93%), protestanti (6%) |
Diplomatické zast.: | SR nemá v krajine diplomatické zastúpenie. Teritoriálne je príslušné Veľvyslanectvo SR v Buenos Aires, Argentína Velvyslanectvo Peru v Budapešti ADRESA HONORÁRNEHO KONZULÁTU PERU V SR |
Víza a doklady: | Slovenskí občania pri turistických cestách do 90 dní nepotrebujú víza. Prihlasovacia povinnosť pre turistov do 90 dní neexistuje. |
Dejiny:
Územie bolo osídlené už v 9. tisícročí pred n.l. Neskôr sa Peru stalo centrom niekoľkých vyspelých kultúr, hlavne močickej kultúry ( v rokoch 300 - 1000), kultúry Tiahuanaco a čimuánskej kultúry (okolo roku 1000). V 10. - 16. stor. prekvitala na území Peru významná ríša Inkov, dobytá v rokoch 1532 - 36 španielskym dobyvateľom Franciscom Pizarrom (asi 1476 - 1541).
Šiesteho januára 1535 založil Pizarro na brehoch rieky Rimac hlavné peruánske mesto Ciuadad de los Reyes (dnešná Lima). Miestokráľovstvo Peru s hlavným mestom Lima vzniklo v roku 1543, neskôr sa stalo jednou z hlavných základní španielskeho panstva v Južnej a strednej Amerike. V rokoch 1780 - 81 sa stalo dejiskom najväčšieho indiánskeho povstania v Latinskej Amerike, vedeného Josém Gabrielom Condorcanquim nazývaným Túpac Amaru. Vo vojne latinskoamerických kolónií za nezávislosť bola krajina dlho baštou španielskej moci.
Nezávislosť Peru vyhlásilo až 28. 7. 1821 po tom, ako bolo dobyté oslobodzovacou armádou pod velením generála José Francisca de San Martín.V roku 1823 sa Španieli dočasne zmocnili Horného Peru, o rok neskôr boli porazení a Horné Peru vyhlásilo roku 1825 nezávislosť pod názvom Bolívia. V r. 1836 bolo Peru obsadené Bolíviou a vytvorená krátkodobá bolívijsko - peruánska konfederácia (do januára 1839).
Ďalšia vojna proti Čile sa skončila drtivou porážkou Peru, keď muselo odstúpiť bohaté provincie Tarapacá, Arica a Tacna.V prezidentských voľbách v júni 1963 zvíťazil kandidát pravicovej Strany ľudovej akcie Fernando Belaúnde Terry. Prevratom v roku 1968 sa moci ujala vojenská junta. Voľby v roku 1980 opäť vyhral Fernando Belaúnde Terry. Vtedy začala svoju činnosť teroristická organizácia Svetlý chodník (Sendero Luminoso), ortodoxná marxisticko - leninská odnož Peruánskej Komunistickej strany.
V roku 1992 prezident Alberto Kenyo Fujimori zrušil ústavu, vyhlásil výnimočný stav a zahájil boj proti guerillám, obchodu s drogami a korupcii. Za jeho vlády došlo k značnému zlepšeniu hospodárskej situácie krajiny. V auguste 1995 boli vedúci predstavitelia Svetlého chodníka odsúdení vojenským súdom na doživotné väzenie. V januári 1995 vypukol nový pohraničný konflikt s Ekvádorom, urovnaný vo februári 1995, zriadením demilitarizovanej zóny.
V máji roku 2000 opäť vyhral prezidentské voľby Alberto Fujimori, aj napriek protestom opozície, že voľby boli zmanipulované. Nasledovala vlna protestov a štrajkov, ktoré donútili prezidenta odstúpiť. Alberto Fujimori sa zo svojej poslednej služobnej cesty do Japonska nevrátil. Od roku 2001 sa prezidentom stal Alejandro Toledo, významný odporca A. Fujimoriho.
Posledné voľby sa konali v apríli 2006, víťazom sa stal Alan Garcia.
Musíte vidieť:
Cañón del Cotahuasi – najhlbší kaňon na svete, asi dvakrát hlbší ako Grand Canyon, jeho steny klesajú do hĺbky až 3500m, vstup do úžľabiny je vhodný len pre skúsených;
Chan Chan – najväčšie predkolumbovské mesto v Amerike, najväčšie mesto na svete postavené z hliny a trstiny, na vrchole slávy tu žilo až 60 000 obyvateľov, časť mesta zničili povodne a silné dažde;
Islas Flotantes – plávajúce ostrovy - jedinečná atrakcia na jazere Titicaca. Na najväčšom ostrove je niekoľko budov vrátane školy, pošty a niekoľkých obchodov so suvenírmi. Vzdialenejšie ostrovy sú autentickejšie, dostanete sa tam len súkromnou prenajatou loďou;
Machu Picchu – stratené mesto Inkov, umiestnené v inšpirujúcej krajine je najznámejšou atrakciou kontinentu. Prvý indiánsky prezident Peru Alejandro Toledo tu mal v roku 2001 svoju inauguráciu (www.inc-cusco.gob.pe);
Línie Nazca – jedno z najväčších archeologických mystérií sveta, rozpriesterajúce sa ploche 500 km2. Osemsto priamych čiar, geometrických figúr niekoľko obrovských kresieb zvierat a rastlín. Vidieť ich možno len zo vzduchu, peší prístup k nim nie je možný. Polhodinové vyhliadkové lety odlietajú z letiska v Nazca ráno a skoro popoludní;
Parque Nacional Manu - obrovský národný park chránený UNESCOm je výbornou možnosťou vidieť neuveriteľnú rozmanitosť tropickej džungle;
Reserva Ecológica Chaparrí – súkromná prírodná rezervácia, kde sa dá vidieť prirodzené prostredie vzácneho juhoamerického medveďa a viac ako 140 druhov vtákov (www.chaparri.org);
Sechín – jedno z najväčších archeologických nálezísk Peru. Pôvod jeho staviteľov je zastretý tajomstvom, veľmi zaujímavé je menšie múzeum. Obrovské nálezisko nie je pre nedostatok financií odokryté v celej svojej kráse;
Inca Trail – najslávnejší trekking v južnej Amerike, štvordňovú cestu ročne absolvujú tisíce batôžkárov. Staroveká cesta Inkov ide po hrebeni hôr od Údolia svätých do Machu Picchu a prechádza cez tri vysoké andské priesmyky. Cesta medzi obrovskými predkolumbovskými zrúcaniami sa môže stať nezabudnuteľnou skúsenosťou. Cestou Inkov je nazývaných mnoho ciest, lepšie je vybrať si odľahlejšie a kľudnejšie chodníky;
The Sacred Valley – prekrásne údolie rieky Río Urubamba, má mnoho atrakcií, od pevností Inkov Pisac a Ollantaytambo, cez hektické trhoviská andských dedín, rafting na Río Urubamba, alebo let teplovzdušným balónom. Aj keď je ponuka cestovných kancelárií široká, lepšie je zvoliť si vlastný program;
Bezpečnostné riziká:
Územia, kde prebiehajú vojenské operácie sú označené ako „krízové oblasti ('emergency areas')“. Platí tu zákaz vstupu. Teroristická organizácia „Svetlý Chodník“ (Sendero Luminoso) príležitostne útočí v regiónoch Ayacucho, Huancavelica, Huanuco, Junín a San Martín. Hraničné oblasti s Kolumbiou a Ekvádorom sú pre časté strety s priekupníkmi drog nebezpečné. V regióne Cordillera del Cóndor, ležiacom blízko hraníc s Ekvádorom hrozí riziko nášlapných mín.
Neodporúčajú sa nočné vychádzky po zotmení, hlavne v Lime, Cuzcu a Arequipe. V prípade straty, alebo okradnutia dokladov, osobných vecí, alebo letenky a sa doporučuje spísať protokol o krádeži na policajnom útvare, ktorý je potrebný na vystavenie náhradného cestovného dokladu. Vyžadujú ho poisťovne, aj letecké spoločnosti.
Zdravotníctvo: je dobré nechať sa pred cestou očkovať proti žltej zimnici, týfusu, meningtidíde a žltačke, v malarickej oblasti ( povodie Amazonky) je dobré mať so sebou antimalariká. Určitým nebezpečenstvom je horská nemoc v Andách. Zdravotníctvo je na úrovni obvyklej pre latinskoamerické krajiny. To znamená špičkové a veľmi drahé ošetrenie v súkromných zariadeniach a ošetrenie na nízkej úrovni v štátnych klinikách. V prípade nevyhnutnosti je možné volať "Alerta Medica" (Tel.: 225 4040). Za ošetrenie sa platí v hotovosti aj napriek zdravotnému poisteniu, väčšinou sa platí aj pred zákrokom. Preplatenie nákladov sa rieši na základe dokladov o úhrade so slovenskou poisťovňou. Cena ošetrenia ( autohavária, infarkt, krvácanie) je približne 100,- USD. Návšteva lekára (konzultácia) 30,- USD. Zo zdravotných dôvodov sa odporúča nepiť vodu z vodovodu, čerstvá zelenina a ovocie by mali byť umývané vo vode s dezinfekčným roztokom.
Doprava:
Cestná doprava: Tradičným dopravným prostriedkom Peruáncov aj turistov je autobus. Ceny lístkov sú relatívne nízke. Linky premávajú často, ale kolíše kvalita. Na menej dostupných trasách premávajú staršie, menej pohodlné vozidlá. Na hrboľatých cestách je lepšie sedieť vpredu. Dopravcov je mnoho, žiadna spoločnosť neprevádzkuje linky po celej krajine. Autobusy väčšinou neodchádzajú načas, je dobré rátať s časom, ktorý určuje prepravca. Pri cestách autobusom rátajte s vysokou nehodovosťou. Nočnými linkami je lepšie necestovať.
Miestne linky sú väčšinou pomalé, preplnené ale lacné. Rýchlejšou a adrenalínovejšou možnosťou sú súkromné mikrobusy, minibusy alebo minivany. Nastúpiť a odviezť sa dá kdekoľvek, pripravte sa na tlačenicu, platí sa pri výstupe sprievodcovi, na jeho pokyn tiež auto zastavuje.
Lepšie ako požičiavať si v Peru auto je ísť taxíkom. Pri cestách je množstvo policajných a vojenských kontrol, kontrolujúcich dokumenty. Príležitostne im peruánski vodiči dávajú niekoľko drobných, na urýchlenie procesu. Zámerom nie je úplatok, ale „darček“ uľahčujúci cestu. Najväčšie autopožičovne sídlia v hlavnom meste.
Taxíky sú všade, súkromné autá a malou nálepkou taxi na prednom skle nie sú regulované. Bezpečnejšie, regulované majú na streche značku taxi spoločnosti. Telefonické volanie je síce drahšie ako zamávanie priamo na ulici, ale je spoľahlivejšie. Cenu je lepšie dohodnúť vopred, jednanie o cene sa akceptuje. Prenájom taxíka na dlhšie cesty je lacnejší ako prenájom auta. Technický stav auta sa oplatí skontrolovať. Skupinové taxíky jazdiace na dlhšie cesty majú svoje stanoviská na najväčších križovatkách.
Letecky: V krajine lieta množstvo menších spoločností, mnoho z nich po čase zkrachuje. Medzi najväčšie patria Aero Condor Perú, LAN, LC Busre, Star Perú a TACA. Na letisku sa odporúča byť najmenej hodinu pred letom ( v Cuzcu asi 90 minut, v Lime dve hodiny)- lety môžu byť preplnené, príjem batožiny a check-in môže byť chaotický, odlety pred stanovených časom nie sú zriedkavé. Lety často meškajú. Dve letenky tam a späť stoja rovnako ako spiatočná letenka. Letenku je potrebné potvrdiť 72 aj 24 hodín pred letom, vypadnutie zo zoznamu cestujúcich nie je zriedkavé. Lety sa menia alebo rušia s prekvapivou rýchlosťou, oplatí sa zavolať leteckú spoločnosť aj pred odchodm na letisko.
Lodná doprava: Mesto Isquitos v regióne Amazonky má lodné spojenie s mestami Leticia v Kolumbii a Tabatinga v Brazílii.
Vlakom: pri ceste vlakom sa doporučuje kúpiť si lístok vopred. Výhodnejšie je si kúpiť prvú alebo druhú triedu, inak sa stáva, že cestujúci je zavalený batožinou. Cestujúci ukladajú batožinu kdekoľvek je voľné miesto. Vlaky premávajú denne medzi Cuzcom a Aguas Calientes cez Machu Picchu Pueblo. Trikrát do týždňa premávajú medzi Cuzcom a mestom Puno, ležiacom na brehu jazera Titicaca. Turisticky atraktívna je vysokohorská železnica Ferrocarril Central Andino, šplhajúca sa do nadmorskej výšky 4829m. Zvyčajne premáva od stredu apríla do októbra v týždennom intervale medzi Limou a mestom Huancayo.
Ako cestovať: www.zajazdy.zoznam.sk, www.letenky.zoznam.sk
Internet:(.pe) www.peru-explorer.com , www.peru.info
Komunikácia: Orange (áno), T-mobile (áno), O2 (nie)
Do kufra: sprievodcovia: Freytagberndt.sk, Lonelyplanet.com, Roughguides.com,
Prečítajte si aktuálne správy z Peru na Bleskovky.sk
Zdroj/autor: MZVSR, CIA-World Factbook, Lonely Planet