Peugeot 308 2.0 HDi vs. Toyota Auris 2.0 D4-D:Kultúrne rozdiely
2. 5. 2008, 7:30 (aktualizované: 11. 7. 2024, 13:38)

Zdroj: Archív
Francúzsky šarm proti japonskému perfekcionalizmu. Zorganizovali sme duel dvoch novodobých rivalov nižšej strednej triedy. Lovia v rovnakom revíri, no každý inými zbraňami.

Zdroj: Archív

Zdroj: Archív

Zdroj: instyle.co.uk
Galéria k článku
Peugeot 308, ktorý si u nás odkrúca dlhodobý maratón na 50 000 km, sme už raz do ringu pustili. Jeho súperom bol vtedy dosluhujúci Volkswagen Golf V a hoci to Peugeot vyhral, jeho náskok bol prekvapivo malý. Tentoraz sme ho postavili proti Toyote Auris, jednému z približne rovnako starých modelov nižšej strednej triedy. Rovnako ako Peugeot má aj Toyota pod kapotou prepĺňaný naftový štvorvalec s objemom dva litre, konkrétne agregát s označením D-4D a výkonom 93 kW (126 k). Na agregát 2.0 HDi v Peugeote (100 kW/136 k) síce výkonovo stráca, no súčet komplexných schopností Toyoty bol pre nášho redakčného Francúza hodenou rukavicou.
Pri priamom porovnávaní obidvoch áut je až zarážajúce ako veľmi sa v ich konštrukcii a prístupe odzrkadľuje krajina ich pôvodu. Už pri porovnávaní vonkajších tvarov vnímate rozdiely. Peugeot vsádza predovšetkým na dizajn, a tak pôsobí vedľa usadenejšej Toyoty modernejším a vyzývavejším dojmom. Už na pohľad je to väčší kus železa. Jeho miestami až extravagantné krivky však môžu konzervatívnejšie založeným zákazníkom naháňať strach. Prístup Toyoty nie je až taký priamočiary ako to bolo v prípade Corolly. Auris sa totiž snaží tváriť ako úplne nový model, no úprimne, až tak prevratný nie je. Vôbec to však nie je na škodu. Keď už sme pritom, ani Peugeot nepatrí medzi najúprimnejších. Jeho dynamická karoséria sa tvári ostrejšie, než aké je auto. Na tieto novodobé maniere automobiliek si však asi už budeme musieť zvyknúť.
Za volantom obidvoch áut sa budete cítiť približne rovnako. Menší volant Toyoty sa tvári športovejšie, prevodové páky sú v obidvoch prípadoch pekne po ruke. Nič si nemôže ani jedno auto vyčítať ani v oblasti odkladacích priestorov, Peugeot tu však má predsa len o niečo navrch. V tristoosmičke každopádne počítajte s menším miestom na hlavu nielen na predných, ale aj zadných sedadlách. Namerané údaje tomu síce nezodpovedajú, ale subjektívne sme mali vzdušnejší pocit v Aurise.
Naše pocity potvrdzuje aj vyhlásenie Toyoty, že Auris bol navrhovaný systémom zvnútra von. V subtílnejšie pôsobiacej karosérii je tak paradoxne viac vnútorného priestoru vo všetkých smeroch, vrátane miesta pre kolená zadných pasažierov. Obidvaja dnešní rivali sú však určení skôr pre štyroch ako pre piatich cestujúcich. Ich stredové konzoly prechádzajúce do tunelov medzi prednými sedadlami totiž siahajú až ďaleko k zadným sedadlám a výrazne tak obmedzujú prostredného cestujúceho vzadu. Zaujímavé pritom je, že Toyota míňala peniaze na špeciálne výfukové potrubie, ktoré minimálne zasahuje do podlahy a vzadu je preto takmer rovná podlaha. V Peugeote vás z každej strany obopínajú hory masívnych plastov, ktoré vyvolávajú výrazný pocit bezpečia, no na druhej strane ukrajujú cenné milimetre vášho životného priestoru.
Podvozok Peugeota je technicky podobný tomu v Toyote, charakteristickými sú pre oboch zástupcov najmä ich jednoduché zadné vlečené nápravy. Jednoduchá konštrukcia sa v Aurise prejavuje na rozbitých povrchoch alebo pri prudkom brzdení, kedy zadok auta znervóznie a vy spolu s ním. Podobným neduhom trpí aj Peugeot, ale v menšej miere. Peugeot je na tom lepšie aj v prípade priľnavosti, ktorej má na rovnom povrchu na rozdávanie. Veľkou mierou k tomu samozrejme prispeli široké pneumatiky. Na druhej strane je Auris čitateľnejší a hoci sa smerom zo zákruty začne šmýkať skôr, robí to predvídateľnejším spôsobom.
Peugeot vám daruje veľa sebavedomia, ale keď to v dlhej tiahlej zákrute preženiete, môže vás nepríjemne prekvapiť. Pre tieto prípady je však v kombinácii s daným motorom sériovo vybavený stabilizačným systémom, za ktorý si v Toyote pýtajú 20 000 Sk. Posilňovače riadenia kladú primeraný odpor, o chlp viac istoty a informácií o dianí pod prednými kolesami nám však prostredníctvom svojho veľkého volantu dával Peugeot.
Motor Toyoty si dokáže aj s naloženým autom poradiť v každej situácii. Nikdy nebudete mať pocit, že vám chýba pod pravou nohou výkon, napriek tomu pôsobí v porovnaní s agregátom v Peugeote nevýrazným dojmom. Hoci má jemný a vyvážený chod, svojím výkonom, odhodlaním a pásmom využiteľných otáčok na Francúza jednoducho nestačil. Natrel mu to až v otázke spotreby. Ani jednému agregátu rozhodne nechýba ťah zo spodných otáčok, pri komplexnom porovnaní je však motor HDi celkovo ďalej. Nadmerným hlukom spod motorovej kapoty vás na dlhých cestách nebude otravovať ani jedno z testovaných áut.
V prípade Toyoty by sme nemali zabudnúť ani na jej povestnú odolnosť. Naše auto malo najazdených 30 000 km, zatiaľ čo Peugeot polovicu z toho, napriek tomu sme mali pocitovo opačný dojem. Francúzi robia krásne autá, ale dobre ich poskladať zatiaľ nevedia. Aspoň v porovnaní s odbornosťou Toyoty. A práve jej vytrvalosť jej dáva v boji o zákazníka veľké šance. Tento duel po sčítaní bodov síce vyhráva opäť Peugeot 308, je to však ešte tesnejšie ako s Golfom.
Text: Václav Lipavský
Foto: PANER (5) a autor
HODNOTENIE
1. Peugeot 308 2.0 HDi
Peugeot to opäť dokázal, treba však podotknúť, že jeho víťazstvo je znovu tesnejšie než by si prial. Tristoosmičke pomohol výborný naftový motor, ktorý ju doteraz dokázal vytrhnúť z každej situácie. Je postavená kvalitenejšie než predchodca, na Toyotu si však v tejto oblasti vyskakovať nemôže.
2. Toyota Auris D-4D
Toyota Auris je nástupcom legendárnej Corolly, napriek novému menu je však Auris Corolle príliš podobný. Jeho silnou stránkou je najmä spoľahlivosť a mechanická odolnosť. Získava aj svojou komplexnosťou, kedy žiadna z jeho vlastností výrazne nevyčnieva nad ostatnými, ale ani naopak nezaostáva.
1997 cm3 |
100 kW/136 k pri 4000 ot/min |
320 Nm pri 2000 ot/min |
6-st. manuálna |
4276 x 1825 x 1498 mm |
2608 mm |
348/1201 l |
1383 kg |
538 kg |
1455/1465 mm |
1015/940 mm |
60 l |
10,1 s |
6,7 s |
9,1/11,6 s |
6,6 l/100 km |
909 km |
204 km/h |
5,5 l/100 km |
140 g/km |
od 754 000 Sk s DPH |
S/S |
S/S |
S/S |
S |
S |
S |
S |
S |
15000 Sk |
75 |
39 |
74 |
67 |
41 |