Strecha je ako auto – vyžaduje pravidelnú údržbu a kontrolu. Dažde nakoniec odhalia aj tie najväčšie tajomstvá, ktoré boli dosiaľ ukryté pod povrchom. Aby nás podobné strešné defekty neprekvapili, je dôležité nezabudnúť na niekoľko základných zásad.

Zdroj: Archív

Zdroj: Archív

Zdroj: Archív
Galéria k článku
Prečo sa strecha kazíPloché strechy sa môžu poškodiť z niekoľkých príčin. Prvotné nedostatky sa objavujú už vo fáze projektovej prípravy, preto každý stavebník, ktorý sa rozhodol pre plochú strechu (či už novú, alebo rekonštrukciu tej starej), by si mal vybrať kvalifikovaného projektanta, prípadne dobrú realizačnú firmu. Realizácia a návrh strešnej konštrukcie nekvalifikovanými pracovníkmi často vedú k nesprávnym technickým riešeniam, ktoré nevezmú do úvahy všetky vonkajšie vplyvy pôsobiace na strechu, ich vzájomné spolupôsobenie alebo nedostatočne zohľadnia používanie vnútorného prostredia pod strechou. Kvalitný materiál, a predsa tečie?
V minulosti kvalitu strechy ovplyvňoval nesprávny, nedostačujúci alebo chybný hydroizolačný materiál. V súčasnosti trh ponúka množstvo moderných, kvalitných a spoľahlivých materiálov. Nedodržiavanie technologických podmienok však zvyšuje riziko výskytu porúch (ak sa napríklad použije povlaková krytina, ktorá nie je odolná proti UV žiareniu, skracuje sa životnosť strechy). Hydroizolačné fólie by mali byť vysokodifúzne. Kladú sa na podklad predpísaný normou (debnenie, betónová mazanina alebo tepelná izolácia). Často sa stáva, že sa hydroizolačná fólia položí naopak.
Nie každá strešná krytina je vhodná na každú strechu a jej výber určujú mnohé faktory, ktoré musí projektant zohľadniť. Na poruchovosť strechy vplýva aj nesprávne skladovanie materiálov, ktoré spôsobuje zmenu ich základných vlastností, v dôsledku čoho neplnia požadovanú funkciu. Tepelná izolácia strechy a jej ochranaNajčastejšie sa na plochej streche vyskytujú poruchy z dôvodu zlého riešenia detailov, a to najmä pre nedostatočné utesnenie hydroizolácie na povrchu fasády, ktorá by mala byť ukončená minimálne 15 cm nad poslednou vrstvou strechy. Problematické býva aj napojenie asfaltových pásov natavením priamo na kovové oplechovania či ukončenia do strešných vpustov (prelepením viacerých vrstiev vznikne vyvýšenina a voda nemôže zo strechy riadne odtekať).
Chyby pri odvodnení plochej strechy vznikajú aj nevhodným situovaním strešného vpustu v blízkosti zvislej konštrukcie obvodovej steny. Pri zlom dimenzovaní ochranných krytov vpustu z hľadiska možnosti prepúšťania vody sa vpust zanáša nečistotami a zapcháva. V našich podmienkach nie je vhodný vonkajší systém odvodnenia plochej strechy vzhľadom na veľké teplotné rozdiely v zimnom období. Tie spôsobujú topenie snehu počas dňa a vzápätí zamŕzanie vody v odvodňovacích prvkoch strechy v noci, v dôsledku čoho strešné vpusty a potrubie dažďovej kanalizácie praskajú. Preto sa v našich zemepisných šírkach odporúča zvislá dažďová kanalizácia vedená vnútrom budovy.
ObhliadkaVäčšina porúch strešného plášťa sa dá odhaliť jednoducho – pohľadom. Najlepšie je vyjsť priamo na strechu a dôkladne si všetko poprezerať. Pri obhliadke si treba všímať najmä: popraskaný, rozrušený či inak deštruovaný povrch krytiny; pľuzgiere, bubliny a vydutiny;odlepené či inak porušené spoje asfaltových pásov;trhliny a škáry v povrchovej vrstve;lepenku odtrhnutú od atikového muriva;krytinu odtrhnutú od podkladu;klampiarske konštrukcie odtrhnuté od podkladu;koróziu klampiarskych konštrukcií a pod. |
S bublinkami či bez?


Najčastejšie poruchy plochých striech a ich príčiny:poruchy povlakovej krytiny z asfaltových pásov spôsobené kyslou dažďovou vodou v kalužiach na streche; netesnosti v spojoch povlakových krytín všetkých druhov zapríčinené nekvalitnou realizáciou všetkých prác;zabudovanie vody z mokrých procesov do fragmentu strechy nad parozábranou;netesnosti asfaltových krytín v natavovaní na oplechovania z pozinkovaného plechu (pretože majú rozdielnu rozťažnosť pri zmenách teploty);nedokonalé zateplenie konštrukcií vo fasáde spôsobujúce kondenzáciu vodných pár v konštrukcii a neskoršie vlhnutie stropov a stien interiérov;nevyriešené odvetranie strešného plášťa plochej strechy vytvoreného drevenými priehradovými väzníkmi, čo spôsobuje zamokanie celej konštrukcie. |
Samolepiaca bitúmenová fóliaV mieste lokálneho porušenia krytiny položíme na suchú plochu pásku z bitúmenovej samolepiacej fólie. Odmeriame ju a odrežeme potrebnú dĺžku. Z pásky strhneme ochrannú fóliu a pritlačíme ju na opravovanú chybu s presahom 3 až 5 cm. Celú plochu, a najmä okraje pásky, prevalcujeme gumeným valčekom.
Postup práce pri izolácii s fóliouV prípade, že klampiarske výrobky sú z pozinkovaného alebo medeného plechu, treba izolačnú fóliu ukončiť pod nimi. Súčasťou izolačného systému z hydroizolačných fólií sú aj klampiarske výrobky z poplastovaných plechov. Je dobré pôvodné klampiarske výrobky (oplechovanie atík, komínov, prestupov a pod.) vymeniť za poplastované. Aj na ne sa fólia navára teplovzdušne. Dosiahne sa tak nižšia spotreba izolačného materiálu a zároveň sa predĺži životnosť klampiarskych výrobkov. V rámci systému sú vyriešené kotviace prvky a tvarovky na odvádzanie zrážkových vôd. Pri montáži antény, reklamy alebo bleskozvodu treba fóliu zosiliť v mieste základov týchto zariadení na dvojnásobnú hrúbku. Ďalšou výhodou je, že ich prípadné poškodenie sa obyčajne dá identifikovať aj vizuálne. |
Oprava systémom strešných dielcov



Nanášanie izolácieNa krytinu nanášame izolačnú hmotu štetcom alebo valčekom. Ak ide o krytinu s bitúmenovým povrchom, najprv ju natrieme penetračným náterom. Po nanesení prvého (základného) náteru vložíme na jeho spevnenie, respektíve na spevnenie povrchu bitúmenového podkladu sieťovinu z polyesteru. Táto tkanina je rozťažná iba v jednom smere. Po vložení a zatuhnutí prvej vrstvy nanášame druhý hydroizolačný náter. Životnosť takéhoto náteru závisí aj od množstva naneseného materiálu. Postup je mimoriadne rýchly a jednoduchý. Hmotu vyťahujeme na oplechovanie do dostatočnej výšky. |
Ďalšie chyby pri realizácii striechDôležitou zásadou je zabudovať vrstvy strešného plášťa v suchom stave. Zabudovaná vlhkosť – rovnako ako dažďová voda prenikajúca cez porušenú krytinu a neskôr vo forme pary – spôsobuje na asfaltových krytinách tvorbu bublín. V zime pri mínusových teplotách potom krytina popraská.
