Renault Laguna 2.0 dCi: Stredný prúd
27. 12. 2007, 6:30 (aktualizované: 11. 7. 2024, 13:49)

Zdroj: Archív
Laguna bola vždy dôležitým hráčom na trhu. Nebola na špičke, no vody strednej triedy dokázala mútiť dosť efektívne. Nikdy však nevyčnievala z davu. Je rovnako nenápadná aj jej tretia generácia?
Zdroj: Archív
Zdroj: Archív
Zdroj: Archív
Galéria k článku
Príchod novej Laguny očakával každý s napätím. Skoro všetci dôležití hráči v strednej triede totiž už svoje horúce želiezka predstavili, a tak bola odpoveď Renaultu v dohľadnej dobe neodvratná. Predchádzajúcu Lagunu si všetci pamätáme ako typického zástupcu stredného prúdu. Ničím nevynikala, ale nenašli by ste na nej ani nič výrazne zlé. Jej najväčšou slabosťou bola však kolísavá kvalita výroby, ktorá v mnohých prípadoch prebila jej dobré stránky.
Nová generácia preto musela byť navrhovaná s maximálnym dôrazom na kvalitu. A podľa tvrdenia ľudí z Renaultu musí byť kvalitu cítiť už zo samotného pohľadu na auto. Možno práve toto tvrdenie vysvetľuje jej vonkajšie tvary. Dizajn je vôbec jednou z najdiskutovanejších tém okolo novej Laguny. Kto čakal revolúciu, je pravdepodobne sklamaný, ale na obhajobu jej tvorcov treba poznamenať, že zase až tak málo sa toho na aute nezmenilo. Základné tvary zostali veľmi podobné, radikálnou kúrou však prešla predná a zadná časť. Dlhý predný previs dnes majú povinne asi všetky francúzske autá a Laguna nie je výnimkou. Prednej časti dominujú svetlomety s rozlohou futbalového ihriska a dlhá predná kapota s patrične veľkým znakom príslušnosti k značke. Predný gigantický nárazník korešponduje s tým zadným, väčší kus plastu by ste dnes v automobilovej branži hľadali ťažko.
Revolúciu čakajte hlavne v interiéri. Jeho kvalita je na míle vzdialená predchádzajúcej generácii. Tvorcovia museli pri návrhu a výbere materiálov stráviť nekonečné hodiny a je to na ich práci veru poznať. Mäkčené plasty kam len dovidíte, hodnotné materiály a logicky rozmiestnené ovládače. Tvarom palubnej dosky nechýba nápad a len ťažko by ste dnes v strednej triede našli príjemnejší interiér. Tradične pohodlné sú predné aj zadné sedadlá. Dostatočne dlhé sedáky aj operadlá dobre podopierajú vaše telo, vyhovujúce je aj bočné vedenie predných sedadiel.Vyšším vodičom s dlhými nohami môže prekážať nižší strop a hrubý stĺpik riadenia, k pocitu stiesnenosti to má však ďaleko. Zadní pasažieri narazia na málo miesta pod prednými sedadlami, vysoké zimné topánky tam nezastrčia. Inak je pre celú posádku cestovanie v kabíne Laguny mimoriadne príjemným zážitkom.
Svoje do pozitívneho dojmového celku pridá aj komfortne ladený podvozok. Zarážajúce je len použitie jednoduchej zadnej nápravy s torznou priečkou, ktorej nevýhody sa prejavia na ceste s nerovným povrchom. V zákrutách s hladkým asfaltom auto dobre drží stopu a nakláňa sa menej ako jeho predchodca. Podvozok vyžehlí takmer všetky nerovnosti.
Riadenie presne zodpovedá komfortnému charakteru auta. Je presné a vyvážené, ale okolo stredovej polohy sú jeho reakcie mdlé a v sérii zákrut nemáte presný obraz o tom, ako si predné pneumatiky rozumejú s povrchom cesty. Posilňovač riadenia nie je až tak predimenzovaný ako to predvádzala predošlá generácia.
Silnou stránkou novej Laguny je jej naftový dvojliter. Za každých okolností má dostatok výkonu, ťahá už od 1500 otáčok a nech ho držíte v akomkoľvek pásme, stále je úžasne tichý a kultivovaný. Ohromujúci je aj rozsah jeho využiteľných otáčok. Ani nad hranicou 4000 motor nepôsobí nútene a dostať ho až na 5000 otáčok trvá prekvapivo krátko. Šesťstupňová manuálna prevodovka je odstupňovaná dobre, ale na jej presnosti by sa ešte dalo popracovať.V Renaulte radi hrajú na ekologickú nôtu a aj majú prečo. Testovaný dvojliter produkuje pri výkone 110 kW (150 k) len 158 gramov CO2 na každý km, čím sa radí medzi najčistejšie naftové motory na svete. Ruku v ruke s jeho čistotou kráča aj malá spotreba. Bežne dokážete s touto Lagunou jazdiť medzi 6 a 7 l/100 k.
Ekológovia prehovorili aj do výberu materiálov, 17 percent Laguny preto tvoria recyklované plasty. Renault skrátka kráča s dobou, stáva sa čoraz zelenším a nenápadne tak získava náskok v oblasti, ktorú budú musieť skôr či neskôr akceptovať všetci automobiloví výrobcovia.
Nový Renault Laguna je veľmi schopný manažérsky liftback. V niektorých hľadiskách sa výrazne zlepšil, vo väčšine sa naopak stále drží stredného prúdu. Jeho šoférovanie vo vás nevyvolá adrenalínovú búrku, no výborný motor a špičkový interiér mu dávajú šancu na úspech.
Text: Václav Lipavský
Foto: PANER a autor
HODNOTENIE: * * * *
Nová Laguna sa drží pravidiel, ktoré stanovila jej predchádzajúca generácia a prináša pár vylepšení. Jej silnou stránkou je ponúkaný komfort a zážitok z pobytu v krásnom interiéri. Stále jej však chýba iskra, ktorá by ju dokázala urobiť výnimočnou.
Plusy:
+vnútorný priestor
+variabilita interiéru
+kvalita spracovania interiéru
+bohatá výbava
+akustický komfort
+pohodlné sedadlá
+výkon motora
+pružnosť motora
+využiteľný rozsah otáčok
+komfortné pruženie
+bezpečné jazdné vlastnosti
+tuhá karoséria
+aktívna aj pasívna bezpečnosť
+použitie recyklovaných materiálov
+vzhľadom na výkon málo produkovaného CO2
+nízka spotreba
+trojročná garancia
+bohatá základná výbava
Mínusy:
-zlý výhľad smerom vzad
-hluk od náprav na krátkych priečnych nerovnostiach
-trochu nepresné radenie
-za mokra slabá trakcia
-nekomunikatívne riadenie
1995 cm3 |
110 kW/150 k pri 4000 ot/min |
340 Nm pri 2000 ot/min |
4965 x 1811 x 1445 mm |
2756 mm |
462/1337 l |
1563 kg |
211 km/h |
10,5 s |
7,4 l/100 km |
6,1 l/100 km |
158 g/km |
od 1 012 900 Sk s DPH |