Reklama

Rumunsko

CIA The World Factbook

Zdroj: CIA The World Factbook

Reklama

Romania


Názov krajiny:Rumunsko
Rozloha:238 391 km2
Počet obyvateľov:22 276 056 (2007)
Štátne zriadenie:republika
Geografická poloha:východná Európa. Mapa Rumunska
Časové pásmo: Slovensko +1 hod.
Podnebie: kontinentálne mierne, studené zimy s častými snehovými zrážkami, slnečné a teplé letá s častými dažďami
Aktuálne počasie vo svete
Hlavné mesto: Bukurešť
Mena: leu (ROU)
Jazyky: rumunčina, maďarčina, nemčina
Správne členenie: 41 žúp, 263 miest
Národnost. zloženie: Rumuni (89%), Maďari (6%), Rómovia (2%),
Náboženstvo: kresťania – pravoslávni (86,7%), protestanti, katolíci
Diplomatické zast.: Veľvyslanectvo SR v Rumunsku:
Ambasada Republicii Slovace
Otetari nr. 1-3, Sector 2, 70206 Bucuresti (Bukurešť), Romania (Rumunsko)
Tel.:+4021/3126822-23
E-mail: embassy@bukurest.mfa.sk

Veľvyslanectvo Rumunska v SR [ukáž na mape]
F. Kráľa 11, 811 05 Bratislava
Tel.: +421/2/42 491 665
E-mail:ro-embassy@stonline.sk
Víza a doklady: Pri vstupe občanov SR do Rumunska sa vyžaduje cestovný pas. Okrem cestovného dokladu majú mať občania SR pri vstupe do Rumunska doklad o zdravotnom poistení na dobu pobytu a finančné prostriedky potrebné na zabezpečenie pobytu v Rumunsku, ktoré musia v prípade žiadosti orgánov cudzineckej polície na hraničných priechodoch preukázať.
Od 1.1. 2007 sa Rumunsko stalo členskou krajinou EÚ.
Ministerstvo zahraničných vecí SR

Dejiny:
V polovici 3. storočia pred n. l. krajinu osídlili trácke kmene, ktoré vystriedali Góti a Dákovia. V neskoršom období Dákovia nevydržali nápor Rimanov, ktorí si v 1. stor. za cisára Trajána podmanili takmer celé teritórium a premenili ho na novú provinciu - Dáciu. Následná symbióza dáckeho obyvateľstva s prisťahovanými Rimanmi, ktorá pretrvala aj po ústupe rímskej moci z Dácie pod tlakom Hunov a ostatných etník v dobe sťahovania národov, dala základ postupnému formovaniu latinského základu kultúry a jazyka rumunského národa. Medzi 4. a 13. stor. územím dnešného Rumunska, nachádzajúceho sa v susedstve vplyvu mocnej Byzantskej ríše, migrovali viaceré etniká od Hunov a Avarov cez Slovanov, Maďarov Nemcov a Tatárov, z ktorých niektoré sa tu usadili a svojím dielom tiež prispeli k formovaniu kultúry, jazyka, zvykov a tradícií domáceho etnika. V 13. až 14. stor. vznikli na území Valašska a Moldavska prvé štátne útvary (kniežatstvá) Rumunov, ktoré v neskorších dobách bránili svoju nezávislosť pred náporom Osmanskej ríše. Tá napokon od 16. stor. ovládla na dlhé obdobie prevažnú časť územia.

Transylvánia sa po vyhnaní Turkov vrátila do správy Rakúskej monarchie. Národnooslobodzovací boj Rumunov proti Osmanskému panstvu začal v r. 1821 za pomoci Ruska a skončil v r. 1877 vyhlásením nezávislosti. Zjednocovací proces Rumunska vyvrcholil po skončení prvej svetovej vojny 1. 12. 1918 pripojením Transylvánie (Sedmohradska) a následne Besarábie s Bukovinou, čo potvrdila Trianonská zmluva z r. 1920. V medzivojnovom období Rumunské kráľovstvo predstavovalo rozvíjajúci sa balkánsky štát, ktorý bol spojenecky naviazaný na Francúzsko, ČSR a Juhosláviu. Úspešný rozvoj zastavil najprv nemecko-ruský pakt Ribbentrop – Molotov (1940), ktorý viedol k odtrhnutiu Besarábie a Severnej Bukoviny od Rumunska a jej pripojeniu k sovietskemu Rusku, a následne výsledky Viedenskej arbitráže, na základe ktorej Transylvániu okupovalo Maďarsko.

Počas vojny Rumunsko vsadilo na spojenectvo s Nemeckom a zúčastnilo sa ťaženia proti Rusku. Porážka nemeckých armád na Východe a priblíženie frontu na hranice Rumunska viedli dňa 23. 8. 1944 k mocenskému prevratu v krajine, keď kráľ Michal zosadil pronemeckého vodcu maršala Antoneska a pripojil krajinu k antihitlerovskej koalícii. Rumunská armáda sa potom zúčastnila po boku Sovietskej armády oslobodzovania Československa od okupačných síl. Nádeje prozápadného kráľa Michala na udržanie demokracie v krajine sa po skončení vojny rýchlo rozplynuli. Pod tlakom rumunských komunistov, podporovaných Ruskom, bol kráľ koncom r. 1947 donútený abdikovať a odísť do emigrácie. Nasledujúci komunistický režim sa udržal pri moci až do decembra 1989, keď po krvavom prevrate spojenom s odstránením posledného predstaviteľa režimu diktátora Nicolaea Ceaušesca prevzal moc revolučný Front národnej spásy. Postkomunistické sily sa udržali pri moci až do r. 1996. V marci 2004 sa Rumunsko pripojilo k NATO. Od 1.1.2007 sa stalo právoplatným členom Európskej únie.

Musíte vidieť:
Brašov
– jedno z najnavštevovanejších miest Rumunska, hlavnou atrakciou je Čierna katedrála- najväčšia cirkevná stavba medzi Viedňou a Istanbulom, blízko leží aj Drakulov hrad – pevnosť Bran
Bukurešť - kedysi prezývaná „Paríž východu“, dominantou je 12 poschodový parlament postavený diktátorom Ceaucescom druhá najväčšia budova na svete (po americkom Pentagone), atrakciou je Kostol Stavropoleos zo 16. storočia
Južná Bukovina – Voronet, Moldovita a ďalšie kláštory pomaľované gotickými freskami pripomínajúcimi komiks, známa je tiež voronetská modrá - farba získavaná z lazuritu, ktorej svetlo dodáva zvláštnu atmosféru
Săpânţa - svetoznámy cintorín s pestrofarebne pomaľovanými krížmi
Národné vojenské múzeum – broskyňovo ružová budova blízko hlavnej stanice s komunistickou nástennou maľbou a slávnym lietadlom Aurela Vlaicu, ktoré vzlietlo v roku 1911.
Parlament – 3100 izieb a 330 000 štvorcových metrov, projekt Nikolae Ceucesca v cene miliardy eúr, dnes sídlo rumunského parlamentu, tiež sa tu usporadúvajú konferencie a exkurzie.
delta Dunaja – európsky variant amazonskej džungle s viac ako 300 druhmi vtákov
pohorie Fagaraš s najvyššou horou Rumunska Moldoveanu (2 543 m)

Ako cestovať: www.zajazdy.zoznam.sk, www.letenky.zoznam.sk, www.sacka.sk

Dopravné spojenie zo SR:
Vlak: rýchlik z Bratislavy cez Budapešť do Bukurešti (cesta cca 20 hod.). Lietadlo: cez Prahu, Viedeň alebo Budapešť spoločnosťami ČSA, Austrian Airlines, Málev, Tarom. Auto: z Bratislavy najlepšie po diaľnici cez Maďarsko a ďalej diaľnicou M1 na Budapešť, obchvatom Budapešti po úseku MO na diaľnicu M5 na Segedín, odtiaľ smerom na hraničný priechod s Rumunskom Nadlak a po území Rumunska ďalej smerom na Arad, Devu, Sibiu, Râmnicu Vâlcea, Piteşti a Bukurešť. Cesta trvá priemerne so zastávkami na odpočinok asi 15 hodín. Po vstupe do Maďarska je potrebné zakúpiť si diaľničnú známku (matricu-vinetu) a zelenú kartu (dostať na benzínových pumpách). Podobne po vstupe do Rumunska je potrebné zakúpiť si cestnú známku – rovinetu.

Bezpečnost. riziká:
Bezpečnostné podmienky sú štandardné. V niektorých mestských štvrtiach a sídlach, ako aj v miestach väčšej koncentrácie ľudí sa však odporúča zvýšená opatrnosť pri zabezpečení ochrany osobného majetku a osobných dokladov. Neodporúča sa meniť peniaze mimo oficiálnych zmenární alebo bánk, ktorých je dostatok, a nosiť so sebou väčšiu hotovosť. V prípade problémov je potrebné ihneď sa skontaktovať s políciou, resp. ZÚ. V súčasnosti sa už len výnimočne vyskytujú prípady falošných policajtov, ktorí kontrolujú doklady cudzincov alebo zastavujú ich autá. V prípade akéhokoľvek podozrenia sa odporúča nezastaviť, ale prihlásiť sa na najbližšej policajnej stanici. Mimo miest treba počítať s prítomnosťou voľne sa pohybujúcich zvierat, najmä stád oviec a hovädzieho dobytka.
Zdravotníctvo:
Úroveň zdravotnej starostlivosti: je v porovnaní so SR kvalitatívne nižšia s výnimkou súkromných kliník a ordinácií, ktoré sú porovnateľné s klinikami v SR. Pri využívaní štátnych zdravotníckych zariadení treba počítať s nižším štandardom služieb. Pre občana SR je nevyhnutné uzavrieť pri cestách a pobytoch v Rumunsku zdravotné poistenie, keďže okrem poskytnutia nevyhnutnej prvej pomoci si ošetrenie aj liečenie musí pacient – cudzinec hradiť sám. Ceny operačných zákrokov a liečenia v Rumunsku sú aj pre cudzincov (pokiaľ nie sú poistení), veľmi vysoké.

Doprava:
Doprava v Bukurešti je veľmi hustá. V obvode hlavného mesta sa denne pohybuje asi milión vozidiel. Jazda osobným vozidlom po meste si preto vyžaduje istú skúsenosť. Výhodné je používať sieť metra, kde je stála bezpečnostná služba. Na prepravu z letiska je možné použiť aj taxíky. Odporúča sa vopred dohodnúť na cene. V meste je možné používať aj električky, trolejbusy, autobusy, resp. minibusy. Parkovanie v meste je mimo víkendov dosť komplikované, problémom je veľký počet vozidiel. Parkovacie poplatky zatiaľ nie sú veľmi vysoké. Od 1. 1. 2005 je v Rumunsku zavedená povinná cestná nálepka (tzv. rovineta), ktorú musia mať všetky motorové vozidlá (teda aj osobné automobily cudzích štátnych príslušníkov pri doprave po štátnych komunikáciách). Cestnú známku je možné kúpiť v kanceláriách poisťovne ARDAF priamo na hraniciach, alebo na benzínových pumpách PETROM, ROMPETROL, MOL. Cudzinci môžu platiť za rovinetu v cudzej mene alebo v ROL na hraničných priechodoch, alebo v ROL vo vnútrozemí Rumunska. Poplatky za rovinetu sú stanovené podľa doby jazdy, resp. pobytu či parkovania. Kvalita ciest je nízka. Odporúča sa auto s pohonom 4x4. Medzi iné riziká na ceste patria pohony, kravy, opilci, ale aj hrajúce sa deti!
Autobusom: linky sú lacné a pomalé, na väčšinu miest premáva len jeden, alebo dva autobusy denne, linky väčšinou jazdia len do odľahlých miest.
Vlakom: vlaky jazdia do väčšiny dedín, miest. Existuje tu päť druhov vlakov. Osobné sú tak pomalé, že dvere vagónov zostávajú otvorené, aby cestujúci mohli nastupovať aj počas jazdy. Vlaky Accelerat sú drahšie a menej plné. Vlaky rapid a expres sú pomerne rýchle a jazdia aj do zahraničia. Inter-city vlaky nie sú rýchlejšie, ale dvakrát drahšie a pohodlnejšie. Miestenky sú povinné a zahrnuté v cene lístka.
Loď je jediná možnosť ako cestovať po delte Dunaja.

Internet: (.ru)
www.romaniatourism.com, www.virtualtourist.com, www.bucharest-hotels.co.uk;

Komunikácia:
Orange (áno), T-mobile (áno)

Do kufra:
sprievodcovia: Ikar.sk, Jota.cz, Baset.cz, Freytagberndt.sk, Lonelyplanet.com, Roughguides.com, Marcopolo.de

Prečítajte si aktuálne správy z Rumunska na Bleskovky.sk

Bez záruky:
Okrem legendy o Drakulovi žije v Rumunsku aj polovica európskej populácie medveďov a tretina počtu európskych vlkov a rysov.

Vyberáme pre vás niečo PLUS