Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Seat Altea XL 2.0 TDI vs. VW Touran 2.0 TDI: Zostane to v rodine

Archív

Zdroj: Archív

Reklama

Príslovie „Keď dvaja robia to isté, nemusí to byť to isté“ platí v každej oblasti života. Presvedčili sme sa o tom aj počas porovnávacieho testu, v ktorom si to rozdali rodinní známi, Volkswagen Touran a Seat Altea XL.

Koncern Volkswagen si pestuje svoju španielsku vetvu Seat na výrobu športovejšie zameraných modelov, zatiaľ čo on sám ostáva verný tradícii výrobe rodinne orientovaných vozidiel. Táto stratégia však nevylučuje možnosť, že sa pod kapotami áut obidvoch značiek stretnú rovnaké agregáty. Presne to sa stalo v prípade vanov Volkswagen Touran a Seat Altea XL. Pod kapotami oboch sa ocitol naftový prepĺňaný štvorvalec 2.0 TDI s filtrom pevných častíc a výkonom 125 kW (170 k). Práve v tento moment je výborná príležitosť postaviť ich bok po boku a porovnať ich odlišný charakter. A povedzme nájsť aj odpoveď na otázku, či Touran obháji víťazstvo z nedávneho Master-Testu, kde sa s Alteou a ďalšími súpermi stretol s motorom o výkone 103 kW (140 k).

Pri porovnávaní dizajnov ich karosérií začíname veriť marketingovým frázam o športovosti Seatu. Altea stelesňuje temperament a horúcu krv. Pri pohľade na ňu máte chuť sadnúť za jej volant a aj s rodinou ju popreháňať po najbližšej obľúbenej ceste. Jej svalnatý a rozkročený postoj je ešte umocnený nízkoprofilovými pneumatikami s rozmermi 225/45 R17. Zato Volkswagen ako keby bol z úplne inej školy. Jeho hlavnou devízou je konzervatívny postoj k veci, nikoho neuráža a absenciou štylistických výstrelkov dáva jasne najavo, že nestojí o akékoľvek diskusie o svojom dizajne.

Tvar karosérií naznačuje aj veľkosť ponuky vnútorného priestoru. Obidve autá ponúkajú v oblasti lakťov približne rovnaké rozmery, no hoci je na tom v tomto smere Altea o nejaké milimetre lepšie, subjektívne vám príde interiér Touranu vzdušnejší a priestrannejší. Jeho bočné steny sa totiž smerom k streche nezužujú tak drastickým spôsobom, ako to predvádza Altea. To, čo získala v oblasti lakťov, teda stratila v oblasti hlavy.

Touran ponúka aj väčší batožinový priestor, ktorý môžete zmeniť na letisko vybratím troch zadných samostatných sedadiel. Altea XL má zase eso v rukáve v podobe posuvnej zadnej lavice. Za predpokladu úplného posunutia zadného sedadla smerom vpred má tak väčší batožinový priestor ako Touran. Zadná lavica Seatu ale nie je vyberateľná a po sklopení deleného operadla vznikne v kufri nepraktický schod, čo je v tomto segmente rana pod pás.

V prípade jazdných vlastností sa situácia obracia v prospech Seatu. Jeho tvrdší podvozok nedovolí karosérii takmer žiadne náklony a široké pneumatiky držia stopu aj pri nečakaných zmenách smeru. Keď to preženiete, dostaví sa bezpečne korigovateľná nedotáčavosť. Prázdna Altea však na veľmi rozbitej ceste znervóznie. Pri športovej jazde musíte mať na pamäti, že širšie pneumatiky vás posúvajú nebezpečne blízko k hranici, kedy náhle stratíte priľnavosť a auto sa vám odtrhne. Práve pre užšie pneumatiky s menšou priľnavosťou a väčším, poddajnejším profilom sú jazdné vlastnosti Touranu čitateľnejšie. Za jeho volantom cítite, kedy toho začínajú mať gumy dosť a pomaly povoľujú. Podvozok Touranu je komfortnejší a dokáže lepšie odfiltrovať diery na ceste. Stabilizačný systém pri obidvoch autách zasahuje veľmi citlivo. V Seate si zaň však musíte priplatiť. Podobne naladené je aj presné riadenie, to isté platí aj o zhodnej absencii spätnej väzby.

Zásadný rozdiel medzi porovnávanými autami bol v prevodovkách. Kým dvojliter Seatu posielal silu na kolesá cez šesťstupňovú manuálnu prevodovku, ten v Tourane spolupracoval so šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Prevodovky presne pasovali k charakterom obidvoch áut. DSG radila hladko a plynulo, pričom z nej bolo cítiť silnú efektivitu, zatiaľ čo športovejšie ladený manuál s presne definovanými krátkymi dráhami prevodovej páky bol ako zrodený pre dynamickejšiu jazdu. K ich odstupňovaniu nemáme žiadne výhrady. Príkladná práca prevodovky DSG sa odzrkadlila v nižšej spotrebe Touranu. Altea si vzala o 0,5 l/100 km viac.

Každý zápas má svojho víťaza a inak to nie je ani dnes. Seat Altea XL 2.0 TDI DPF je mimoriadne dynamický van s príkladnými jazdnými vlastnosťami, relatívne nízkou spotrebou a veľkým vnútorným priestorom. Napriek tomu je to Touran, ktorý aj z tohto duelu odchádza neporazený. Tradícia výroby vanov so znakom VW sa tu ukázala v najlepšom svetle. Vyspelosť Touranu spočíva v premyslených detailoch, na ktorých musí Seat ešte popracovať. Touran by sme si na dlhšiu cestu s rodinou vybrali radšej, pravda, ak by sme si dokázali odmyslieť fakt, že je o viac než 250 000 Sk drahší.

Text: Václav Lipavský
Foto: Richard Pinke

1. Volkswagen Touran
Touran vyhral vďaka vyrovnanosti svojej úžitkovej hodnoty a jazdných vlastností. Ako celok funguje výborne a hoci sú oblasti, v ktorých na Alteu XL stráca, len ťažko nájdete na trhu komplexnejšie rodinné auto.

2. Seat Altea XL
Seat zaútočil modelom Altea XL na segment, v ktorom už dlhšie plávajú veľké ryby. Ponúka nadpriemerné športové jazdné vlastnosti, pričom si zachováva silný úžitkový charakter. Po veľmi tesnom súboji jej patrí druhé miesto.

Technické údajeAutoSeat Altea XL 2.0 TDIVW Touran 2.0 TDIMotorprepĺňaný naftový 2.0 R4prepĺňaný naftový 2.0 R4Zdvihový objem1968 cm3Výkon125 kW/170 k pri 4200 ot/minKrútiaci moment350 Nm pri 1750-2500 ot/minPohonpredných koliespredných koliesPrevodovka6-st. robotizovanáKarosériaDĺžka x šírka x výška4407 x 1794 x 1635 mmRázvor2678 mmBatožinový priestor571/1989 lPohotovostná hmotnosť1550 kgUžitočné zaťaženie660 kgVnútorná šírka vpredu/vzadu 1480/1485 mmVnútorná výška vpredu/vzadu 1020/955 mmObjem palivovej nádrže60 lJazdné výkony (namerané hodnoty)Maximálna rýchlosť211 km/hZrýchlenie 0-100 km/h9,2 sSpotreba počas testu7,2 l/100 kmDojazd833 kmJazdné výkony (hodnoty udávané výrobcom)Spotreba udávaná výrobcom6,9 l/100 kmCena a výbavaZákladná cena verzieod 1 191 300 Sk s DPHairbag vodiča/spolujazdcaS/Sairbagy bočné/záclonovéS/SABS/ESPS/SklimatizáciaScentrálne zamykanie s DOSpalubný počítačSelektrické okná vpredu/vzaduSpredné hmlovkyS
1968 cm3
125 kW/170 k pri 4200 ot/min
350 Nm pri 1750-2500 ot/min
6-st. manuálna
4467 x 1768 x 1581 mm
2578 mm
532/1604 l
1469 kg
620 kg
1500/1500 mm
1010/970 mm
55 l
208 km/h
9,1 s
7,7 l/100 km
714 km
6,2 l/100 km
od 922 500 Sk s DPH
S/S
S/S
S/18 600 Sk
S
S
S
S
S
HodnotenieAutoSeat Altea XL 2.0 TDIVW Touran 2.0 TDIKaroséria (max. 100 bodov)80Ergonómia (max. 50 bodov)37Jazdný komfort (max. 95 bodov)77Pohon (max. 95 bodov)72Jazdná bezpečnosť (max. 60 bodov)43Celkové hodnotenie (max. 400 bodov)296309
72
34
76
69
45

Vyberáme pre vás niečo PLUS