Škoda Fabia 1.9 SDI vs. Renault Thalia 1.4i: Otázka priorít
17. 10. 2007, 14:11 (aktualizované: 11. 7. 2024, 14:33)

Zdroj: Archív
Škoda Fabia 1.9 SDI a Renault Thalia 1.4i. Rozdielnejšie autá v rovnakom segmente snáď ani nemôžu byť. Naše exempláre však majú jedno spoločné. Obidve vám môžu hovoriť pane za rovnakých 199 000 Sk.

Zdroj: Archív

Zdroj: Archív

Zdroj: Archív
Galéria k článku
Pred kúpou auta máme každý určité predstavy, čo chceme. Uvedomili ste si však, že v každom výberovom konaní aj tak majú konečné slovo peniaze? Máme určitý obnos a doň sa musíme zmestiť. Matematika nepustí a naše požiadavky sa cene jednoducho prispôsobia.
My sme sa tento raz zahrali na kupca, ktorý na to ide z opačnej strany. Má na auto pripravených 200 000 Sk a chce za ne patričnú protihodnotu. Kandidátov je samozrejme veľa, no my sme si zámerne vybrali dve úplne odlišné povahy. Proti sebe sme postavili šesťročnú Fabiu s úsporným naftovým motorom 1.9 SDI a 130 000 km na tachometri a takmer novú benzínovú Thaliu 1.4i, ktorá mala najazdených o 100 000 km menej. Poznávacie znamenie: rovnaká cena 199 000 Sk.
Ako prvé prichádza na rad porovnanie interiérov. Hoci je Fabia podstatne staršia, jej nepriestrelná kvalita spracovania sa prejavuje aj po rokoch. Interiér vôbec nepôsobí staršie ako v Thalii. Naopak, vďaka lepším materiálom je Fabia príjemnejším miestom pre život. To isté platí aj o rozmiestnení ovládačov a spínačov. Osobitnou kapitolou je presnosť radenia. Kým vo Fabii presne viete, čo s pákou robíte, v Thalii miešate a dúfate, že ste smer odhadli správne. Fabia je skrátka dospelejšie auto a dáva vám to pocítiť v každom ohľade. Použitými materiálmi počnúc a pozíciou sedenia za volantom končiac.
Ešte markantnejší je rozdiel v jazdných vlastnostiach. Prežeňte obidve autá po tých istých cestách a razom zistíte, že tam, kde si vo Fabii môžete dovoliť premýšľať nad úplne inými vecami, si už Thalia žiada vaše plné sústredenie a boj s volantom zamestnáva vaše zmysly viac, ako je vám príjemné. Otočte vo Fabii pred zákrutou volant a okrem náhlej zmeny smeru sa nedeje nič. Urobte to v Thalii a o adrenalín máte postarané. Auto sa nakloní, aby sa nepovedalo, aj trochu zabočí a celá karoséria sa začne vlniť ako had. Na výjazde náhle zistíte, že vnútorné predné koleso nemá dostatočnú trakciu a hneď pochopíte, v čom spočíva rozdiel medzi lacným podvozkom Thalie a sofistikovanými nápravami Fabie.
Fabia na tom bola lepšie aj v otázke spotreby. Akokoľvek dobrý benzínový motor už z princípu nedokáže v otázke spotreby konkurovať žiadnemu naftovému motoru. Náš test to potvrdil. Rozdiel viac ako 2 l/100 km je pádnym argumentom hovoriacim v prospech Fabie.
Realita rozbitých slovenských ciest však dala Thalii šancu v oblasti komfortu pruženia a odolnosti náprav. Tvrdá Fabia z vás v meste a na dierach vytrasie dušu, zatiaľ čo v Thalii cez diery doslova preletíte a ani si ich nevšimnete. Chalupárov zase poteší vyššia svetlá výška Renaultu a odolné ramená prednej nápravy, takže nejaký ten offroadový úsek v ňom zvládnete. Majiteľ Fabie bude musieť sklopiť zrak a vydať sa touto trasou pešo.
Za 199 000 Sk by sme si radšej vybrali úspornejšiu, kvalitnejšiu a predsa len imidžovejšiu Fabiu. Kto sa však obáva zlodejov áut, má zvrátené estetické cítenie a k jeho chalupe vedie cesta plná výmoľov a ostrých kameňov, mal by naskočiť do takmer novej Thalie. Nezanedbateľným faktorom ostáva aj gigantický batožinový priestor tureckého sedanu s logom Renault na kapote.
Renault Thalia
Plusy
Komfortné naladenie podvozka, veľký batožinový priestor, odolnosť
Mínusy
Nestabilný podvozok, tvrdé a lacné plasty v interiéri, nulový imidž
Časté poruchy:
Vôle v predných guľových čapoch, zadierajúce sa palivové čerpadlo (1.5 dCi), zničené vstrekovače (1.5 dCi), pretrhnuté tiahla priečneho stabilizátora, problémové zapaľovacie cievky, unikajúci olej z prevodovky okolo gufera radenia, problémy s elektronikou pri lepšie vybavených verziách..
Naše odporúčanie:
Pre Thaliu je v našich podmienkach veľmi vhodným a zároveň aj najrozšírenejším agregátom práve testovaný benzínový štvorvalec 1.4i. Vďaka osemventilovej technike dokáže plynulo jazdiť aj v nižších otáčkach, čím šetrí palivo. Jeho výkon akurát zodpovedá možnostiam mäkkého podvozka.
Škoda Fabia
Plusy
Výborná tuhosť karosérie, +kvalitné dielenské spracovanie, presné radenie
Mínusy
Chudobná základná výbava, záujem zlodejov, vysoká cena na trhu jazdených vozidiel
Časté poruchy:
Často praskajúce halogénové žiarovky H7 v hlavných svetlometoch, veľké vôle v tiahlach predného stabilizátora, poruchy posilňovača riadenia, opotrebované ložiská kolies, poruchové merače hmotnosti vzduchu (TDI), trhavý chod motora v dôsledku zlého softwaru riadiacej jednotky, prasknuté plastové puzdro stabilizátora (do r. 2001), poruchové vstrekovače (1.4 MPI).
Naše odporúčanie:
Na nenáročnú, ale zato ekonomickú prevádzku je vhodný benzínový trojvalec 1.2 HTP v silnejšej verzii. Náročnejších uspokojí motor 1.4i 16V, je pružný, kultivovaný a pomerne úsporný. Naftové motory SDI vynikajú predovšetkým ekonomickou prevádzkou. Motory TDI k tomu pridávajú aj výraznú dynamiku, dvojnásobne to platí pre športovú verziu RS.