Škoda Octavia Combi 1.9 TDi vs. VW Golf Variant 1.9 TDI: Dve pozadia
23. 10. 2007, 15:39 (aktualizované: 11. 7. 2024, 14:30)

Zdroj: Archív
Dočkali sme sa. Godot prišiel. Volá sa Volkswagen Golf Variant. So zvedavosťou sme si preklepli rodinné pozadie jeho rodinného pozadia v porovnaní s tým, ktoré ponúka jeho česká konkurenčne príbuzná Octavia Combi.
Zdroj: Archív
Zdroj: EVA 10
Zdroj: EVA 10
Galéria k článku
Priaznivci Volkswagenu Golf si už ozaj pomaly začínali myslieť, že sa skôr dočkajú novej generácie, než kombi verzie tej aktuálnej. Pri všetkej úcte, neexistuje marketingový stratég, ktorý by nás dokázal presvedčiť o tom, že ono nekonečne dlhé oneskorenie bolo plánované a správne. Na jednej strane si výrobca síce doprial čas na to, aby novú karosársku verziu pripravil ozaj poctivo, musí však počítať s tými najvyššími očakávaniami. Po toľkých rokoch naťahovania sa skrátka odpúšťa ozaj len máločo.
Jedným z najzaujímavejších momentov, spojených s príchodom Golfu Variant na trh, je jeho očakávaný bratovražedný boj so Škodou Octavia Combi, ktorá v rámci materského koncernu doteraz nemala priameho súpera a bez strachu z kanibalských útokov sa mohla sústrediť na boj s produktmi iných výrobcov. Má nový Golf Variant reálne na to, aby ju vyviedol z rovnováhy? Rozklepú sa mladoboleslavské kolená pri pohľade na vycerené wolfsburgské tesáky? Čítajte ďalej....
Teoreticky by nás pokúšalo začať s porovnávaním vzhľadu oboch áut, prakticky sa ho však zdržíme, teda aspoň zatiaľ, a pozrieme sa na to, čo zaujíma cieľovú skupinu takýchto áut asi najviac, a to je praktická stránka. Aj to je však príliš veľká bankovka, ktorú je nutné rozmeniť na drobné. Takže: poďme na vec pekne odzadu a pozrime sa na batožinový priestor oboch áut.
Pri pohľade do kufra Octavie plesá srdce každého náročného milovníka batožinových jaskýň, a nemusí sa pritom pozerať len do kombi, už aj liftback núti človeka sňať klobúk v obdive z prepravnej kapacity. Základný objem kufra verzie Combi naozaj nepotrebuje komentár: 580 litrov je skrátka 580 litrov. Rozdiel oproti Golfu narastie zo 75 až na 125 litrov pri porovnaní maximálneho objemu za prednými sedadlami po sklopení zadného radu. Navrch má Octavia nielen v litroch, ale aj v milimetroch: maximum základného kufra má dlhšie o 20, pri porovnaní dĺžky za zadnou stranou predného operadla je rozdiel dokonca až 70 mm.
Okrem kvantity priestoru je však nutné brať do úvahy aj kvalitu. V tomto smere je Golf Variant o niečo praktickejší: jeho dvojité dno kufra takmer celkom zrovnáva odskok od nakladacej hrany a predovšetkým zabezpečí úplne rovné dno v celej svojej šírke. V Octavii Combi vám po sklopení zadného sedadla ostane síce nie príliš výrazný, ale predsa len schod.
Nie bezvýznamné sú aj jednotlivé detaily, vylepšujúce využitie batožinového priestoru, či samotný vstup do jeho útrob. Na Octavii trochu výraznejšie trčí pod dolnou hranou otvorených dverí kufra jeho zámok, ktorý neopatrnému dlháňovi, prerastajúcemu výšku 1,87 metra hrozí spôsobením hrče na hlave. Golf Variant vám dáva o centimeter viac, navyše bez rizika úrazu, keďže zámok takmer netrčí. Pri konštrukcii krycej roletky vsadila Octavia na trochu výrobne komplikovanejší, zato však praktickejší jednodotykový systém otvárania, Golf to vyriešil klasicky jednoducho. Jeho konštruktéri sa naopak pokúsili o avantgardné riešenie úchytných bodov na bokoch kufra. Dolná časť obojstranne výklopných krúžkov je praktická, tá horná, ktorá má slúžiť ako háčik, však tak trochu neplní účel: je oblá a hladká, čo spôsobuje zošmyknutie prakticky čohokoľvek, čo skúsite zavesiť. V tomto smere sa nám pre zmenu pozdávajú klasické jednostranne výklopné háčiky Octavie.
Postúpme trochu viac dopredu a zastavme sa na zadných sedadlách. Tu zaznamenávame v prípade Octavie o centimeter kratšie sedáky a o tri centimetre nižšie operadlá, musíme však napriek týmto mínusom konštatovať, že sa nám tu sedelo lepšie než v Golfe. Dôvodom je tvarovanie a výplň sedadiel a predovšetkým viac miesta nad hlavou. Rozdiel zhruba 20 mm v poslednej menovanej kategórii však pocítite až keď máte vo vojenskej knižke zapísaný formát 190 cm a viac. Čiže obom autám v tomto smere udeľujeme pochvalu. Už trochu horšie je to s miestom na kolená, kde Octavia aj Golf, aj keď už nie tak zúfalo ako v predošlej generácii, zhodne doplácajú na podpriemerný rázvor náprav auta. Tu sa komfortný posed končí niekde na výške 180 cm, teda presnejšie 2 x 180 cm, ak rátame aj priestor, ktorý potrebuje osoba pred vami.
Poďme ešte o krok dopredu, na rade sú predné sedadlá. V tomto smere sa návrhári z Volkswagenu ani veľmi nemuseli snažiť, stačilo použiť pre Golf známu tvrdosť výplne a najmä osvedčené klasické tvarovanie, aby mal o niečo navrch. V Octavii sme si, už ani nevieme po koľký krát, zase schuti zanadávali na ostré bočné hrany sedákov, nepríjemne tlačiace zospodu do stehien, najmä pri mohutnejších chlapských postavách, ktoré fyziologicky nie sú schopné znožiť svoje dolné končatiny do šírky, určenej samotným sedákom. Nebyť tejto muchy, mohli by sme ich hodnotiť rovnako pozitívne, pretože inak sú tvarovaním aj tvrdosťou výplne veľmi vydarené.
O interiéri nemá zmysel príliš sa rozpisovať, Golf je Golf a Octavia je Octavia, so všetkým čo k tomu patrí. To znamená v prvom prípade trochu komplikované ovládanie funkcií združeného prístroja v strede palubnej dosky, v druhom prakticky žiadne výhrady. V oboch prípadoch píšeme rovnako dobré známky za pomerne vysokú kvalitu materiálov aj vypracovania.
Po stránke pohonného reťazca k obom autám snáď len toľko, že pri všetkých svojich ostatných kvalitách by si rozhodne už zaslúžili niečo lepšie, než síce prijateľne dynamický i úsporný, zato ale nekultúrny osemventilový anachronizmus menom 1.9 TDI PD. Ešteže to zachraňuje presná a slušne odstupňovaná, i keď len päťrýchlostná mechanická prevodovka.
Pri podvozku a jazdných vlastnostiach sme isté rozdiely očakávali a pár ďalších aj dodatočne odhalili. S prázdnym autom sa nám Golf zdá byť trochu tvrdšie a športovejšie ladený, zároveň však o rovnaký chlp citlivejší na kvalitu asfaltu a menej komfortne pružiaci. Už pri naládovaní zhruba polovice s pozoruhodných vyše šiestich metrákov, ktoré uvezú obe autá (so základnou výbavou) sa však rozdiely v komforte pruženia prakticky stratili. Okrem toho sa nám Golf zdal byť aj o máličko stabilnejší v priamom smere a tiahlych zákrutách, ako aj pri náporoch bočného vetra, čo však, opakujeme, platilo len dovtedy, kým sa nám pod kolesá neprimotal niektorý z početných slovenských hrboľodrómov. Inak si ale obe autá zaslúžia za zladenie jazdných vlastností a komfortu pruženia jednotku, síce nie s hviezdičkou, ale zato dosť veľkú.
Prišiel čas aby zasadla rodinná rada a rozhodla. Nebolo to ľahké, v mnohých kategóriách vzniklo veľmi tesné víťazstvo jedného zo súperov. Octavia nakoniec zvíťazila o nepatrné tri body, najmä vďaka predsa len o dosť väčšiemu kufru a niekoľkým ďalším drobným detailom. Rozhodovať v prípade zákazníkov teda zase raz budú osobné preferencie a rozdiely v subjektívnom vnímaní dizajnu.
Text: Ladislav Malák
Foto: PANER a autor
1. Škoda Octavia Combi 1.9 TDI
Český rodinný priateľ zvíťazil najmä vďaka dosť jednoznačne väčšiemu objemu a využiteľnej dĺžke batožinového priestoru. Okrem toho sa môže pochváliť o máličko lepším vyvážením jazdných vlastností a komfortu pruženia, aj na menej kvalitnom povrchu cesty.
2. Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI
Pri rovnakom objeme kufra by mal nemecký nováčik v triede kompaktných kombíkov väčšiu šancu poraziť už skúsenejšieho súrodenca, vďaka lepšej využiteľnosti s dvojitou podlahou. Jazdnými charakteristikami poteší o niečo športovejšie orientovaných vodičov.
1896 cm3 |
77 kW/105 k pri 4000 ot/min |
250 Nm pri 1900 ot/min |
5-st. manuálna |
4572 x 1769 x 1468 mm |
2578 mm |
580/1620 l |
1325 kg |
660 kg |
1450/1430 mm |
980/960 mm |
55 l |
188 km/h |
12,1 s |
6,1 l/100 km |
902 km |
5,2 l/100 km |
od 659 990 Sk s DPH |
S/S |
S / 12 450 Sk |
S / 16 300 Sk |
43000 Sk |
S |
- |
v balíku s ďalšími doplnkami |
6200 Sk |
77 |
40 |
73 |
58 |
40 |