Reklama

TEST: Citroën C1

Archív

Zdroj: Archív

Reklama

C1, výsledok spolupráce koncernov PSA Peugeot Citroën a Toyota Motor Corporation, je vyrábaná v závode Toyota Peugeot Citroën Automobile Kolín v Českej republike. Tento model dokonale dopĺňa súčasnú ponuku značky Citroën v segmente malých vozidiel.

C1, výsledok spolupráce koncernov PSA Peugeot Citroën a Toyota Motor Corporation, je vyrábaná v závode Toyota Peugeot Citroën Automobile Kolín v Českej republike. Tento model dokonale dopĺňa súčasnú ponuku značky Citroën v segmente malých vozidiel, ktorý predstavujú vozidlá C2, C3 a C3 Pluriel a vďaka svojim rozmerom a základnému vybaveniu sa stáva základnou ponukou sortimentu. Automobil sa dodáva v 3 a 5-dverovom prevedení s 1 litrovým benzínovým alebo 1,4 litrovým naftovým motorom HDI.

Nami testovaná C1-ka mala 5-dverovú karosériu a pod prednou kapotou sa ukrýval litrový benzínový 3-valec. Tento úplne nový agregát, najľahší vo svojej triede, dodáva Toyota, vďaka čomu používa variabilné časovanie ventilov VVT. S ventilmi sa u Japoncov nešetrilo, a preto sú 4 na valec, čo prispieva k maximálnemu výkonu 50 kW pri 6000 otáčkach. Krútiaci moment dosahuje hodnotu 93 Nm pri 3600 ot./min. Sila motora je na prednú nápravu prenášaná pomocou manuálnej 5-stupňovej prevodovky.
5-dverová karoséria má dĺžku len 3,4 m pri šírke 1,6 a výške 1,5 m. Medzi zadnými dverami a svetlami už neostalo miesto na blatník. Dvere batožinového priestoru sú len bezrámové sklo s nalepeným uzamykacím mechanizmom. Celá karoséria je riešená veľmi prakticky a pritom vkusne. C1-ka vyvoláva so svojimi veľkými svetlami a zrkadlami úsmevy na tvárach a deti by si ju najradšej zobrali hneď domov na hranie. V interiéri sa konštruktérom podarilo zachovať hravosť dizajnu, a pritom získať veľký priestor pre pohodlie cestujúcich.

Hneď po nasadnutí si všimnete vtipne umiestnený otáčkomer, ktorý na stopke vyrastá z jednoduchej prístrojovej dosky. Celý prístrojový panel sa skladá len z okrúhleho rýchlomeru, v ktorom je displej s informáciami o palive a odpočet kilometrov. V jeho strede sú kontrolky smeroviek, svetiel a motora. V hornej časti stredového panela je umiestnené rádio s CD-prehrávačom, ktoré aj vďaka jednoduchému LCD displeju pripomína lacné rádiá čínskej produkcie. Funkciami a citlivosťou RDS tunera má audiosystém blízko k dokonalosti, od ktorej ho delia len málo výkonné zabudované reproduktory. V spodnej polovici stredovej konzoly je ovládanie vetrania a klimatizácie, ktoré je z časti riešené priesvitným bielym plastom a v noci podsvietené. V celom interiéri sú použité príjemné plasty, ktoré sú kvalitne spracované. Trochu mi chýbala uzatvárateľná skrinka pred spolujazdcom, ktorú však nahrádza množstvo poličiek. Prekvapený som bol z priestoru pre zadných pasažierov, ktorí mali k dispozícii dostatok miesta pre svoje nohy i hlavy. Bolo však nutné vysunúť zadné opierky hláv. Úsporné riešenia pripravili vodiča o ovládanie spolujazdcovho elektrického okna, takže ak ste v aute sám, musíte sa trochu ponaťahovať. Zadné okná sa nedajú spúšťať, majú však výklopný pánt.

Jazdné vlastnosti C1-ky sú primerané jej veľkosti a výkonu motora. V prípade, že sa nikam neponáhľate, dá sa hravo jazdiť v otáčkach do 3000/min. Ak sa však za volant dostane ostrejší vodič, stačí ochotný 3-valec vytočiť za hranicu 6000 ot./min a s autom sa potom dejú divy! Z výfuku sa ozýva ostrý, takmer športový zvuk a na druhom prevodovom stupni sa dostanete až po 90 km/h. Žiaľ nemal som čas zistiť, čo takáto adrenalínová jazda robí so spotrebou paliva, ktorú výrobca udáva 4,6 litra /100 km v kombinovanej prevádzke. C1-ka má v sériovej výbave ABS s účinnými brzdami a dobre vyladený podvozok. Rýchle prejazdy zákrutami a zmeny smeru tak nerobia žiadne problémy. Komfort cestovania je logicky ovplyvnený nízkou hmotnosťou a tvrdším tlmením. Mierne ma rozladili pedále spojky, brzdy a plynu, ktoré by si zaslúžili zarovnať do jednej roviny. Neskúseným vodičom robila prvotné problémy radiaca páka, ktorá je vďaka vyššiemu sedeniu vodiča pomerne dlhá, a tým je radenie primerane nepresné. Praktické sú veľké vonkajšie spätné zrkadlá, ktoré vyvažujú horší výhľad cez malé zadné okno a vysunuté hlavové opierky. Aj keď sa cestujúci vzadu nemôžu sťažovať na nedostatok priestoru, pri vystupovaní z auta nohám zavadzajú vysoké prahy dverí. Po úspešnom nasadnutí sa však už v C1-ke cestuje pohodlne aj na dlhšie vzdialenosti, samozrejme ak nepotrebujete vziať so sebou viac batožiny.

C1-ka je praktické a dobre spracované auto, ktoré naplno využíva svoje rozmery pre pohodlie cestujúcich. Trošku rozpačito pôsobí jeho cena, ktorá ho stavia do konkurencie s vyšším segmentom. Všetky informácie o cene a automobile Citroën C1 nájdete na internetovej stránke www.citroenc1.sk.

Miroslav Ižák