Segment malých sedanov sa u nás ešte stále teší značnej obľube. Ak ste zvedaví, čo ponúka horúca novinka Honda City oproti konkurencii naviac, práve pre vás je náš redakčný test.

Zdroj: Archív

Zdroj: Archív

Zdroj: Archív
Galéria k článku
Malé sedany sú v oblasti strednej a východnej Európy ešte stále obľúbené ako dostupné rodinné automobily. Neposkytujú variabilitu hatchbackov, no v našich končinách je tento typ karosérie považovaný za „luxusnejšiu“ verziu. Tieto verzie sedan často vznikajú násilným „prilepením“ kufra k hatchbacku, kvôli čomu si nevyslúžili od vodičov veľa obdivných slov. Honda sa však rozhodla ísť inou cestou. Navonok síce vyzerá byť City úplne novým samostatným modelom, základ má však v Jazze. Dizajn exteriéru je ale kompletne zmenený a tieto dva modely nemajú zvonku hádam nič spoločné. Vďaka tomu nevyzerá City ako hatchback, ktorému narástol hrb, ale ako v rámci možností elegantný sedan. Ešte stále to však nie je na účasť v súťaže krásy, no v porovnaní s konkurentmi pôsobí oveľa homogénnejšie a prirodzenejšie. Karoséria je vyššej stavby a niektoré dizajnové prvky pripomínajú MPV – pomerne krátka predná kapota, strmý sklon čelného skla alebo dopredu posunutá kabína. Pri pohľade zboku vynikne relatívne krátky rázvor (2455 mm), ktorý je dôsledkom použitia platformy Jazzu a dlhý zadný previs. Oblasť okolo zadného blatníka pôsobí v niektorých odtieňoch trochu ťažkopádnejšie, za čo však môžu v základnej výbave montované iba 14-palcové kolesá. „Pätnástky“ sa hodia City určite viac, no dostanete ich len v najvyššej verzii ES. InteriérPo nasadnutí už City nezaprie príbuznosť s Jazzom. Palubná doska týchto modelov je prakticky zhodná, čo nie je na škodu. V City sú použité decentnejšie odtiene plastov a výplní, vďaka ktorým pôsobí interiér hodnotnejším dojmom. Najmä volant a chrómom lemované prístroje vyzerajú veľmi dobre. Stredová konzola je prehľadná, no pôsobí trochu ako zmes rôznych štýlov – horná časť s audio sústavou je navrhnutá klasicky, pod ňou je netradičné ovládanie vnútornej cirkulácie vzduchu a ešte nižšie je trojica kruhových ovládačov ventilácie. Práve tieto ovládače pôsobia disharmonicky v porovnaní s inými časťami palubnej dosky. Inak im niet čo vyčítať. Ich chod je ľahký a rozmiestnenie intuitívne, čo ocenila najmä ženská časť našej posádky. V testovanej verzii chýbal ukazovateľ teploty motora, jeho funkciu suplujú kontrolky studenej a prehriatej chladiacej kvapaliny. Malý displej v strede tachometra zobrazuje okrem denného a celkového počítadla km aj priemernú spotrebu. Rádio ponúka neobvyklé ladenie rádiostaníc otočným ovládačom, no našťastie nechýba možnosť automatického ladenia. Prední cestujúci majú k dispozícii viac než dostatok odkladacích priestorov. Pred spolujazdca sa konštruktérom okrem airbagu podarilo umiestniť ešte dve úložné schránky, pred radiacou pákou je uzatvárateľný priestor s držiakmi na nápoje. Trochu zbytočné je len zabranie pomerne veľkej plochy zapaľovačom a popolníkom – viac by sme ocenili priehradku na mobil alebo peňaženku. Výhľad dopredu je aj vďaka krátkej prednej časti dobrý, horšie je to s výhľadom šikmo do strán. Široké predné stĺpiky so strmým sklonom si tu vybrali svoju daň. Čiastočne to vylepšujú malé trojuholníkové okienka v rohoch, aké sú bežné hlavne v automobiloch typu MPV. Naopak veľmi pozitívne musíme hodnotiť vonkajšie spätné zrkadlá – vďaka veľkým rozmerom a vhodnému tvaru takmer odstraňujú mŕtvy uhol.Priestorovo je na tom interiér City v rámci triedy vynikajúco. Môže za to dĺžka až 4395 mm, vlastná skôr sedanom nižšej strednej triedy. Na vyššie umiestnených sedačkách si nájde pohodlné miesto päť cestujúcich, len nad hlavami zadných cestujúcich by mohlo byť o pár centimetrov viac, no toto je problém takmer všetkých sedanov. Veľmi vysokých vodičov nepoteší obmedzená možnosť pozdĺžneho nastavenia predných sedadiel, no ak nemeriate nad 195 cm, nemali by ste mať problém. Svetlý poťah sedadiel je z príjemného materiálu a vytvára v interiéri útulnú atmosféru. VariabilitaAsi najväčším tromfom v porovnaní s konkurenciou je variabilita interiéru a batožinového priestoru. Ten ponúka v základnom objeme až 500 litrov, no prepravné možnosti City sú oveľa väčšie. Zadné sedadlá sú asymetricky delené a po sklopení vytvoria úplne rovnú podlahu bez akéhokoľvek schodu. Objem batožinového priestoru dosahuje v tom prípade úctihodných 1323 litrov, čím prekonáva aj mnoho hatchbackov. To ale ešte stále nie je všetko – podobne ako v Jazze, alebo novom Civicu, sa aj tu dajú sedáky zadných sedadiel vyklopiť nahor k operadlám, čím vznikne miesto na prepravu vysokých predmetov. Na trhu nenájdete sedan, ktorý by poskytoval väčšiu variabilitu. Využitie batožinového priestoru však zhoršuje menší vstupný otvor sťažujúci nakladanie objemných predmetov a hlavne vysoko umiestnená nakladacia hrana, za ktorou sa skrýva hlboký kufor. Nie práve ideálne je vymyslené otváranie kufra – ten sa dá otvoriť buď zvnútra páčkou, alebo zvonka kľúčom. Ani po otvorení auta centrálnym uzamykaním nie je možné otvoriť batožinový priestor samotným stlačením tlačidla na jeho veku. Motor a jazdaNad výberom pohonnej jednotky nebudete dlho rozmýšľať. Na výber je totiž len jeden motor – osemventilový benzínový štvorvalec i-DSI (skratka i-DSI znamená použitie dvoch sviečok na valec) s objemom 1.4 litra, ktorý môžete nájsť aj v novom Civicu. Presný objem valcov je 1339 cm3. Motor poskytuje maximálny výkon 61 kW (83 koní) pri 5700 ot./min, no treba poznamenať, že výkon nebol prvoradým kritériom pri ladení motora. Smerodajný bol lineárny priebeh výkonu a krútiaceho momentu, zabezpečujúci pohodlné a plynulé cestovanie, ako sa na rodinné auto patrí. Krútiaci moment 119 Nm je k dispozícii už pri 2800 ot./min, takže pri bežnej jazde nie je motor potrebné vytáčať. Jazdiť sa dá aj v okolí 2000 ot./min, pri predbiehaní je potrebné samozrejme o jeden-dva stupne podradiť. Zrýchlenie na 100 km/h prebehne za 13,7 s, nebol problém dosiahnuť ani udávanú maximálnu rýchlosť 175 km/h. Optimálna cestovná rýchlosť sa vzhľadom k spotrebe a hluku pohybuje okolo 125 km/h. Pri vyšších otáčkach a nad touto rýchlosťou hluk v kabíne rastie, no na pomery tejto triedy je to stále lepší priemer. Udávaná kombinovaná spotreba 5,6 l/100 km je na výkon 61 kW a veľkosť auta až neuveriteľná, na naše prekvapenie ju pri plynulej jazde nebolo problém dosiahnuť. Štandardne je motor spojený s päťstupňovou manuálnou prevodovkou s pre Hondu tradične presným radením. Za príplatok 44.000,- Sk si je možné v najvyššej úrovni výbavy ES objednať aj prevodovku CVT s plynulo meniteľným prevodovým pomerom. Podvozok City nemožno označiť ani ako tvrdý, ani príliš mäkký. Ide o kompromis vhodný na každodenné cestovanie. Ani po prejazde väčšou jamou auto neznervóznie a neozýva sa pri tom obťažujúce búchanie od náprav. Jazdné vlastnosti sa samozrejme nedajú označiť za športové, no Honda sa nezaprie, a tak ak dostanete chuť na dynamickú jazdu, City nebude protestovať, a napriek miernym náklonom bude spoľahlivo držať stopu. Hodnotenie Honda City priniesla nový vietor do plachiet v kategórii malých rodinných sedanov a určite stojí za pozornosť pri výbere auta tohto segmentu. V porovnaní s konkurentmi ponúka vyspelejšiu techniku, takmer dieselovú spotrebu, bezkonkurenčnú variabilitu a bohatú výbavu. Súboj o zákazníkov ale bude mať ťažší kvôli cene začínajúcej na 425.000,- Sk, no za túto cenu ponúka takmer všetko okrem klimatizácie. Rovnako vybavení konkurenti s podobne výkonným motorom sa však pohybujú na porovnateľnej úrovni. Plusy: kultivovaný a pružný motor priestranný a variabilný interiér veľký batožinový priestor bohatá výbava nízka spotreba isté jazdné vlastnostiMínusy: otváranie veka batožinového priestoru zvonka len kľúčom horší výhľad šikmo dopredu vysoká nakladacia hrana batožinového priestoru menšie možnosti individualizácie Ceny:Cena základnej verzie (1.4 S): 425.000,-Sk
Cena testovanej verzie (1.4 Cool): 475.000,-Sk Sériová výbava:ABS + EBD, airbag vodiča a spolujazdca, el. ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá, diaľkovo ovládané centrálne uzamykanie, el. ovládané bočné okná, výškovo nastaviteľný volant a sedadlo vodiča, manuálna klimatizácia, uchytenie detskej sedačky ISOFIX vzadu, autorádio s CD prehrávačom a 4 reproduktormiTechnické údaje
Motor | |
Typ motora: | zážihový |
Valce / ventily: | 4 / 2 |
Zdvihový objem (cm3): | 1339 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min): | 61 / 5700 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min): | 119 / 2800 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 175 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 13.7 |
Spotreba-mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 7.1 / 4.8 / 5.6 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 500 |
Objem nádrže (l): | 42 |
Pohotovostná hm. / nosnosť (kg): | 1117 / 397 |
Rozmer pneu: | 175/65 R14 |
Dĺžka (mm): | 4395 |
Šírka (mm): | 1690 |
Výška (mm): | 1485 |
Rázvor (mm): | 2455 |
Rozchod vpredu / vzadu (mm): | 1455 / 1455 |