TEST: Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport
5. 5. 2007, 21:55 (aktualizované: 11. 7. 2024, 14:51)

Zdroj: AUTOVIA
V posledných rokoch sme si začali zvykať na originálne modely aj v masových segmentoch, akým je nižšia stredná trieda. No snáď žiaden z nich nepôsobil pri svojej premiére tak šokujúco, ako Honda Civic 5D ôsmej generácie.
Zdroj: Archív
Zdroj: AUTOVIA
Zdroj: AUTOVIA
Galéria k článku
V posledných rokoch sme si začali zvykať na originálne a kontroverzné modely aj v masových segmentoch, akým je nižšia stredná trieda. Napríklad Focus prvej generácie, Mégane II alebo BMW 1 rozdelili motoristických nadšencov na dva protichodné tábory, no snáď žiaden z týchto modelov nepôsobil pri svojej premiére tak šokujúco, ako Honda Civic 5D ôsmej generácie. Civic, ktorého sa od roku 1972 predalo už vyše 16 miliónov kusov, bol najmä koncom minulého storočia známy ako športová alternatíva klasických hatchbackov. No v roku 2000 si Honda zaumienila, že novou generáciou toho kompaktu získa nových, rodinne orientovaných zákazníkov. Výsledkom bol kríženec MPV a hatchbacku, ktorý síce ponúkal bezkonkurenčný priestor pre posádku, no tradiční fanúšikovia Hondy ho prijali rozpačito. Ich prosby boli vyslyšané, a tak sa na jeseň predstavená ôsma generácia vrátila ku starým hodnotám. Nový Civic pri prvom predstavení pôsobil, ako keby ho na Zemi omylom nechala vesmírna loď z inej planéty. Dizajn je skrátka nezameniteľný. Nemusí sa páčiť každému, no my sme sa stretávali takmer výlučne s pozitívnymi reakciami. Dominujúcimi prvkami sú ostré uhly a najmä trojuholníky, ktorých motív môžete nájsť na mnohých miestach. Najkontroverznejšie pôsobia extrémne členité dvere batožinového priestoru. Honda sa konečne odvážila riskovať a súdiac podľa dopytu, hláv otáčajúcich sa za Civicom a získaných ocenení, sa jej to vyplatilo. Hádam ešte väčší šok sprevádza prvé usadnutie za volant. Nič podobné v žiadnom inom modeli súčasnej produkcie nenájdete. Futuristická prístrojová doska je horizontálne rozdelená, čo znamená, že prevádzkové ukazovatele sú zobrazované dvoma displejmi. Na hornom sa nachádza rýchlomer, economer a indikácia vhodného okamihu preradenia, na veľkom spodnom 3D displeji nájdete otáčkomer, palivomer a teplomer chladiacej kvapaliny. V strede veľkého otáčkomera sa nachádza ešte menší displej zobrazujúci údaje z palubného počítača. Ten konečne ponúka, na rozdiel od starších Hond, všetky bežné funkcie. V noci vytvárajú do modra osvetlené prístroje atmosféru ako vo vesmírnej lodi. Menej praktickou stránkou je plexisklo, na ktorom ostávajú odtlačky prstov a prach. Naľavo od volantu sa nachádza červené tlačidlo Start. Čakali sme teda, že štartovanie bude pozostávať zo zasunutia kľúčika, vyšliapnutí spojky a stlačení tlačidla, no mýlili sme sa. Kľúčikom je potrebné otočiť ako v bežných autách, a až potom stlačiť Start, čo znamená, že na štartovanie potrebujete dve ruky. Vytráca sa tým pôvodný zmysel tlačidla, ktoré je tak len na efekt. Systém navyše dovolí naštartovať aj pri zaradenej rýchlosti bez vyšliapnutia spojky. Ergonómia palubnej dosky je napriek netradičnému poňatiu vynikajúco zvládnutá a všetky ovládacie prvky sú hneď po ruke. Mimoriadnu pochvalu si zaslúži volant, jeden z najlepších spomedzi sériových modelov. Má ideálny priemer, hrúbku a ešte aj super vyzerá. K pohodliu za volantom prispievajú aj dobre umiestnené lakťové opierky. Odkladacích plôch v Civicu veľa nenájdete. Tie vo dverách sú príliš úzke, no kompenzuje to veľká klimatizovaná odkladacia schránka pred spolujazdcom. Menej príjemný je výhľad dozadu. Okrem širokých C-stĺpikov ho komplikuje spojler integrovaný do zadného skla. Keďže cez neho veľa neuvidíte, budete vďačný za dostatočne rozmerné vonkajšie spätné zrkadlá. Aj keď je nový Civic športovejší, vo veľkosti interiéru a variabilite prekonáva väčšinu konkurentov. Po otvorení krátkych zadných dverí sa objaví pomerne skromný vstupný otvor, ale vďaka uhlu otvárania takmer 90° nie je nastupovanie problémom, pozor si treba dať len na hlavu. Priestoru na nohy je na zadných sedadlách dostatok, iba vysokí pasažieri sa budú sťažovať na menej priestoru na hlavy. Cez veľké piate dvere dobre prístupný batožinový priestor ponúka 415 litrov, ktoré sa môžu jednoduchým sklopením sedadiel rozrásť až na 1352 l. Po sklopení zadných sedadiel vznikne úplne rovná plocha a podobne ako v City a Jazze sa aj v Civicu dajú sedáky zadných sedadiel vyklopiť nahor. Civic 5D sa ponúka s troma motormi. Základ predstavuje benzínová 1.4 i-DSI ponúkajúca 63 kW (83 koní), ktorú sme už mali možnosť vyskúšať v City. Druhou benzínovou jednotkou je nová 1.8 i-VTEC s maximálnym výkonom 103 kW (140 koní) a krútiacim momentom 174 Nm. Priaznivci dieselov môžu zvoliť známy štvorvalec 2.2 i-CTDi s rovnakým výkonom ako 1.8, ale krútiacim momentom 340 Nm. My sme mali možnosť otestovať benzínovú jedna-osmičku, ktorá, ako sa zdá, ponúka najlepší pomer cena/hodnota. Motor disponuje plynulo meniteľným časovaním ventilov a zdvihu valcov, vďaka čomu sa jeho charakteristika postupne mení z príjemného spoločníka na cestovanie na športovca s pretekárskymi génmi. Aj keď skok medzi charakteristikami nie je taký výrazný ako v starších VTECoch, pri prekročení 4000 ot/min stále badať výraznú zmenu. Za touto hranicou sa z neho stáva dravec, ktorý priam prosí o vytočenie až k obmedzovaču. Prísun výkonu je na rozdiel od predchodcov lineárny a tak sa dá bez problémov jazdiť už od 2000 ot/min. Výkonovo v ničom nezaostáva za konkurenčnými dvojlitrami, zrýchlenie na 100 km/h za 8,9 s hovorí samo za seba. Agregát triumfuje aj spotrebou, ktorá s hodnotou 6,4 respektíve 6,6 litra (v závislosti od výbavy) nemá konkurenciu. Táto hodnota nie je nereálna, no motor volajúci po otáčkach by bola škoda nevyužiť, a tak reálne spotrebuje pri svižnej jazde o liter viac. Spotrebe prospieva aj dlhšia šestka, na ktorej motor pri 130 km/h dosahuje príjemných 3300 ot/min. Aj podvozok nového Civicu prešiel zmenami. Na prvý pohľad prekvapí absencia viacprvkovej zadnej nápravy, použitej v predchádzajúcej generácii. Konštruktéri zvolili finančne aj priestorovo menej náročnú alternatívu, ktorá dokazuje, že pri správnom naladení sa takmer vo všetkých situáciách dokáže viacprvku vyrovnať. Civic priam šokuje ochotou, s akou sa vrhá do zákrut. Zadná náprava o sebe dáva vedieť len na nerovnostiach uprostred zákrut, kedy má tendenciu odskakovať. Tvrdo naladené odpruženie znamená, že vaše telo bude informované o nedokonalostiach našich vozoviek snáď viac, ako by si želalo, no oceníte ho pri vyšších rýchlostiach, kedy je auto úplne stabilné. Civic je imúnny aj voči bočnému vetru. Honda ponúka pre Civic tri úrovne výbavy. Už aj základný stupeň Comfort ponúka takmer kompletnú výbavu. V krátkosti spomeňme ABS, stabilizačný systém VSA, 6 airbagov, elektrické ovládanie okien a zrkadiel, palubný počítač, automatickú kliamtizáciu a rádio na CD podporujúce formát MP3. Nami testovaná výbava Sport obsahuje navyše tempomat, vyhrievané sedadlá, alarm alebo 17” hliníkové disky. Najvyššia výbava Executive už pridáva iba vyslovene luxusné prvky ako presklenú strechu alebo duálnu klímu. Nám sa ako optimálna javila práve verzia Sport, ktorá obsahuje prakticky všetko, čo vodič potrebuje. Civic 5D novej generácie je na najlepšej ceste získať si srdcia športovo založených vodičov, no nezaostáva ani po stránke poskytovaného priestoru a výbavy, takže nič mu nebráni plniť úlohu rodinného auta. Ak nemáte výhrady voči dizajnu, jeho kúpu určite nebudete ľutovať.Plusy: suverénne jazdné vlastnosti, ochota zatáčať výkonný a pružný motor nízka spotreba bohatá výbava dostatok priestoru a variabilita dobrý pomer cena/hodnota Mínusy: menej priestoru pre hlavy zadných cestujúcich zlý výhľad dozadu tvrdé odpruženie Ceny:Cena základnej verzie 1.4 Comfort: 625.000,-Sk
Cena testovanej verzie 1.8 Sport: 729.000,-Sk Sériová výbava:ABS + EBD, airbag vodiča a spolujazdca, bočné a okenné airbagy, stabilizačný systém VSA, posilňovač riadenia, el. ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá, diaľkovo ovládané centrálne uzamykanie, alarm, imobilizér, el. ovládané okná, výškovo nastaviteľný volant a sedadlo vodiča, sklopné zadné sedadlá delené v pomere 3:2, uchytenie detskej sedačky ISOFIX vzadu, tempomat, automatická klimatizácia, kožený volant, dažďový senzor, palubný počítač, vyhrievané sedadlá, rádio s CD a MP3 s ovládaním na volante, 6 reproduktorov Technické údaje
Motor | |
Typ motora: | zážihový |
Valce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (cm3): | 1799 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min): | 103 / 6300 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min): | 174 / 4300 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 205 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 8.9 |
Spotreba-mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 8.4 / 5.5 / 6.6 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 415 / 1282 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostná hm. / nosnosť (kg): | 1265 / 485 |
Rozmer pneu: | 225/45 R17 |
Dĺžka (mm): | 4245 |
Šírka (mm): | 1765 |
Výška (mm): | 1460 |
Rázvor (mm): | 2620 |
Rozchod vpredu / vzadu (mm): | 1504 / 1510 |
Tomáš Mizla