Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

TEST: Honda Jazz 1.2 Cool

Archív

Zdroj: Archív

Reklama

Podľa výrobcu je Honda Jazz kompaktné a priestranné vozidlo, ktoré pohodlne odvezie päť priateľov – auto plné prekvapení...

Nami testovaný Jazz bol poháňaný 1,2-litrovým benzínovým motorom s elektronicky riadeným spaľovaním. Výkon 57 kW (78k) pri 7500 ot./min. a krútiaci moment 110 Nm pri 2800 ot./min. nie sú síce hodnoty oslnivé, ale na vozidlo s pohotovostnou hmotnosťou okolo 1,1 tony (podľa výbavy) postačujúce. Automobil sme dostali vo verzii Cool – s manuálnou klimatizáciou, centrálnym zamykaním a ďalšími doplnkami.

Jazz má jednopriestorovú karosériu, vďaka ktorej sa dá skutočná veľkosť vozidla a jeho vnútorný priestor len ťažko odhadnúť. Pri pohľade z väčšej vzdialenosti sa auto so svojimi výraznými prednými svetlami a malou prednou kapotou javí ako trpaslík. Jeho skutočné rozmery si uvedomíte, až keď sa ho dotknete a po nastúpení Vás prekvapí vnútorný priestor. Aj pri pohodlnom posunutí predných sedadiel vzad sa zadní pasažieri nemusia vôbec uskromňovať. Vždy je dostatok priestoru na nohy aj hlavu. Ak sa rozhodnete cestovať vo dvojici, môžete využiť premyslený systém sklápania zadných sedadiel. Sú nesúmerne delené a po ich sklopení získate 845 litrov (po hranu okien) batožinového priestoru s rovnou podlahou. Tu však praktické riešenia nekončia. Po zdvihnutí sedadiel do pôvodnej polohy zostanú sedáky zachytené na operadlách a vznikne tak priestor napr. pre bicykel. Odkladacích priestorov je v celom interiéri dostatok.

Hneď po prvom nasadnutí sa ľahko zorientujete v prehľadných ovládacích prvkoch. Príkladne je spracovaná stredová konzola s integrovaným CD-rádiom a ovládaním vetrania, kúrenia a klimatizácie. Ladenie rádia, či nastavovanie vetrania, neodvádza pozornosť od riadenia vozidla. Takisto po ruke je aj ovládanie elektrických okien. Prístrojový panel sa skladá z troch kruhových prístrojov s dominantným stredným rýchlomerom. Vľavo je otáčkomer, vpravo palivomer a teplota motora je indikovaná len dvoma kontrolkami. Celkom praktický sa mi zdá zjednodušený palubný počítač, ktorý okrem denného počítadla kilometrov indikuje aj príslušnú spotrebu paliva. Podsvietenie prístrojov sa dá plynulo regulovať a poteší aj osvetlenie priestoru pod stredným panelom, kde sa dajú vložiť nápojové plechovky a iné drobnosti. V celom interiéri sú použité kvalitné materiály a aj ich spracovanie je veľmi precízne.

Z Jazz-om sa jazdí veľmi ľahko a pohodlne. Potešiteľne malý polomer otáčania a dobrý posilňovač riadenia oceníte hlavne v džungli veľkomesta. Slabší motor si prekvapivo dobre poradí s každou situáciou. Ak potrebujete viac výkonu, stačí ho vytočiť do vyšších otáčok, kde je stále dosť tichý. Do mesta je Jazz jazdnými vlastnosťami ako stvorený. Ak sa vydáte na dlhšiu cestu, musíte myslieť na výkon motora a nepreceňovať ho. Pri rýchlostiach nad 100 km/h už zázraky nečakajte. Ale ani na diaľnici sa s Jazz-om nestratíte. Mne sa podarilo dosiahnuť papierovú maximálnu rýchlosť 170 km/h, aj keď len s vypnutou klimatizáciou. Podvozok je športovo ladený čo pri nízkej hmotnosti vozidla znamená menej komfortu, ale lepšie jazdné vlastnosti.

Honda Jazz 1.2 Cool je šikovné a praktické auto, ktoré je majstrom v meste a nestratí sa ani na rodinnom výlete. Ak preferujete japonskú kvalitu, spoľahlivosť a precízne spracovanie, potom je cena 475 tisíc primeraná k jeho vlastnostiam.

A ako sa už stalo u nás v redakcii dobrým zvykom pripájame aj dojmy nežnejšieho pohlavia:Niektoré modely áut majú ten zvláštny dar, že Vás očaria ešte pred tým, ako si prvýkrát nasadnete. Dizajnéri zamerali svoju pozornosť na dámsku cieľovú skupinu a ich zámer vyšiel. Ak mám opísať vlastnosti vysnívaného autíčka „na každý deň“, Honda Jazz by tomuto konceptu vyhovovala na jednotku. Dobrý pocit z jazdy, o ktorý iné modely musia bojovať pri testovacích kilometroch, sa tentokrát dostavil už pri prvom osobnom kontakte. Honda Jazz sa na Vás doslovne usmieva. Design krátkeho predku nepôsobí ani trošku rušivo a umožní Vám výbornú manipuláciu auta na ceste i na parkovisku. Ak ste menej zdatná vodička, je pre Vás Honda Jazz ideálny spoločník na cesty, pretože si s prehľadom ustrážite všetky štyri rohy a extrémne výkonný elektrický posilovač riadenia vykompenzuje nedostatky Vašej jazdy. Príjemne tvarovaný volant sa otáča ľahúčko a môžte mať istotu, že sa ním vykrútite rýchlo kam treba. Honda Jazz dlhá 3,83 metra a široká 1,675 metra nesľubovala žiaden priestorový zázrak. Úložný pristor a jeho fantasticky riešené zväčšenie manipuláciou so zadnými sedadlami však bol príjemným prekvapením. Kamaráti na sedadle spolujazdca a na zadných sedadlách sa ani pri plnom obsadení piatimi osobami nesťažovali na nedostatok priestoru na nohy. Práve naopak. Honda Jazz aj v tomto ohľade bola príjemným prekvapením.78 koní pod kapotou Jazzu sa pri rozbiehaní na mestských križovatkách alebo predbiehaní v nižších rýchlostiach bez problémov vyrovná silnejším kamarátom. Patentovaný DSI motor s dvojitým sekvenčným zapaľovaním dokáže navonok malú Jazzku oživiť a rozhýbať v tempe našich mestských ciest. Slabší 1,2 motor sa nám však pripomína lenivejším predbiehaním pri vyšších rýchlostiach. To je však primeraná daň za rovnako lenivú ručičku ukazovateľa stavu paliva, ktorá aj napriek jazde v meste klesala pomaly a živý motor nedal pocítiť svoje nároky na vyššej spotrebe. Hodnoty uvádzané importérom (5.5 priemerná spotreba) sa dajú bez väčšej námahy dosiahnuť. Vzhľadom na základnú cenu 425,000 Sk nám mohol výrobca dopriať v základnej výbave zopár darčekov – elektrické okná a centrálne zamykanie na diaľkové ovládanie. Za príplatok 50,000 sk však môžu byť Vaše a to aj s automatickou klimatizáciou a elektrickými zrkadlami. Všetky ovládacie prvky v Honde Jazz sú umiestnené prehľadne, čím sa môžu popýšiť všetky modely Hondy, ktoré prešli mojimi rukami. Ovládače spätných zrkadiel a elektrických okien po ľavej ruke ako aj ostatné „čudlíky a krútitka“ sú ľahko pochopiteľné a bez problémov sa ich naučí ovládať aj vodička posadená prvýkrát za volant. Páčka na posúvanie sedadla na vodičovej strane je umiestnená na opačnej strane ako ste zvyknutý. Aj keď je to praktické kvôli ľahšej dostupnosti zvonku, počas jazdy by som uvítala radšej klasické umiestnenie. Moju pozornosť od tejto malej odlišnosti rýchlo odpútali geniálne riešené príručné odkladacie priestory. Každá vec dostala svoj osobitný priečinok. Jeden na osobný mobil, jeden na služobný, jeden na maľovátka a jeden pozdĺžny rovno pod volantom, kam sa bez problémov zmestila menšia kabelka. Spočiatku priečinok vyzeral, že musí prekážať pri jazde väčšiemu vodičovi, ale po odskúšaní sa nám naša obava nepotrvdila. Čo by som chcela pri Honde Jazz obzvlášť zdôrazniť okrem kompaktnosti a výborne riešenému vnútornému priestoru je, že Vám ponúkne skutočne príjemný pocit z jazdy a ľahko sa stane Vašou srdcovou záležitosťou.

Vyberáme pre vás niečo PLUS