Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

TEST: Hyundai Getz 1.5 CRDi

AUTOVIA

Zdroj: AUTOVIA

Reklama

Kórejské autá mali ešte pred desiatimi rokmi image lacných, technicky nie veľmi vyspelých automobilov pre nenáročných zákazníkov. Hyundai Getz bol prvým modelom, ktorý sa mohol bez najmenších pochybností postaviť proti zavedeným európskym konkurentom.

Kórejské autá mali ešte pred desiatimi rokmi image lacných, technicky nie veľmi vyspelých automobilov pre nenáročných zákazníkov. Vďaka tvrdej práci a úsiliu konštruktérov sa s každým novým modelom posúvali bližšie k európskym konkurentom, no prvým modelom, ktorý sa proti nim mohol postaviť bez najmenších pochybností, bol práve Getz. Jeho predstavením už nebola kúpa kórejského auta rozhodnutím tenkej peňaženky, ale mohol so zavedenými modelmi súperiť v každej oblasti. DizajnTri metre a osemdesiat centimetrov dlhý Getz sa zaradil do triedy malých automobilov, ktorú v tom čase ovládali modely ako Fiat Punto, Peugeot 206, Renault Clio alebo Škoda Fabia. V Hyundaii sa rozhodli miesto napodobňovania konkurencie priniesť do segmentu čerstvý vietor, a tak dostal Getz karosériu s vyššou stavbou, pripomínajúcu malé MPV. Aj dizajnom trafili v automobilke do čierneho – nič nenasvedčuje tomu, že auto je navrhnuté mimo Európy. Pôvodné pomerne ostré črty boli minulý rok pri facelifte zjemnené. Tieto zmeny sa dotkli najmä predných svetiel a masky, zadná časť ostala takmer identická. Okrem toho sa zmenila ponuka motorov a interiér dostal kvalitnejšie materiály. Motor a jazdaPonuka motorov teraz zahŕňa tri benzínové štvorvalce (1.1, 1.4 a 1.6 litra) a nový štvorvalcový turbodiesel 1.5 CRDi, ktorý nahradil staršiu trojvalcovú verziu. Ten sa ponúka v dvoch výkonových variantoch – s 65 alebo 81 kW. My sme vyskúšali silnejšiu verziu. Nový motor sa vyznačuje oveľa vyššou kultúrou chodu, ako starý trojvalec a napríklad motory TDI sa pri ňom za svoj hlasný prejav môžu hanbiť. Aj výkonu má motor viac než dostatok. Na približne 1200 kg ťažký hatchback je 110 koní a 235 Nm (dostupných v rozsahu 1900 – 2750 ot/min) až až a vodič sa vždy môže spoľahnúť na výkonovú rezervu. Malý diesel ťahal už aj v nízkych otáčkach, ale najvýraznejšie sa začal prejavovať po prekročení 2100 ot/min. Problémom nie je vďaka veľkému krútiacemu momentu ani obsadenie piatimi osobami a batožinou. Getz dosahuje s týmto motorom maximálnu rýchlosť 180 km/h, ktorú sme si overili aj v praxi a zrýchlenie na 100 km/h za 11,1 s. Tieto výkony sú v spolupráci s päťstupňovou manuálnou prevodovkou dosahované pri priemernej spotrebe 4,5 litra nafty na 100 km. Táto hodnota je dosiahnuteľná pri ľahkej nohe, no pri využívaní potenciálu a pri jazde na diaľnici v rýchlostiach okolo 160 km/h sa asi o 1,5 – 2 litre zvýši. Stále to je ale veľmi priaznivý výsledok vzhľadom k dynamickým parametrom. Podvozok Getzu je naladený skôr mäkšie ako väčšina európskych konkurentov. Nie je síce určený pretekárom, no o to viac sa bude páčiť otcom a mamám, ktorí voči nemu nebudú mať žiadne výhrady. S Getzom sme sa zúčastnili aj novinárskej rally, kde sme ho pri slalome poriadne popreháňali medzi kužeľmi. Nervózne správanie bolo cítiť až pri prudkej zmene smeru v extrémnych situáciách. Vďaka výbornému rejdu sa s Getzom veľmi ľahko manévruje. InteriérInteriér je pomerne konzervatívny, bez dizajnérskych výstrelkov, no funkčný a ergonomicky zvládnutý. Jeho vypracovanie pôsobí solídne a aj použité materiály sú až na malé výnimky na slušnej úrovni. O odkladacie priestory v ňom nie je núdza, medzi prednými sedadlami sa nachádza aj držiak na veľkú 2l PET fľašu, ďalšie sú vo dverách, pred spolujazdcom alebo v stredovej konzole. Pri hodnotení priestorovej stránky je asi najvýstižnejšie porovnanie s Fabiou, s ktorou má väčšina motoristov skúsenosti. To znamená, že sa pohodlne odvezú štyri dospelé osoby. V Getze je oproti Fabii viac miesta pre hlavy a celkovo pôsobí interiér vzdušnejším dojmom. Delené zadné sedadlá je možné úplne sklopiť, čím narastie batožinový priestor z pôvodných 254 na 977 litrov. Naviac je možné nastavovať sklon operadiel zadných sedadiel. HodnotenieMotor 1.5 CRDi s výkonom 110 koní je možné kombinovať iba s päťdverovou karosériou a výbavou Dynamic, ktorá obsahuje okrem iného ABS, predné airbagy, aktívne opierky hlavy, autorádio Pioneer, manuálnu klimatizáciu alebo centrálne uzamykanie. To všetko iba za 459.900 Sk, čo je veľmi konkurencieschopná cena. Ak niekto vo vašom okolí pochybuje o kvalite kórejských áut, pošlite ho vyskúšať si Getz a na vlastnej koži pocíti, aký pokrok spravila automobilka Hyundai za posledné desaťročie. Kompletné technické informácie a aktuálne ceny nájdete na stránkach {link href="https://www.hyundai.sk/" target="_blank"}www.hyundai.sk{/link}. Plusy: výkonný a pružný motor nízka spotreba dobrý pomer cena/hodnota vzdušný a priestranný interiér Mínusy: menej istý podvozok malé možnosti individualizácie výbavyCeny:Cena základnej verzie 1.1 Active 3C: 279.900,-Sk
Cena testovanej verzie 1.5 CRDi Dynamic 5D: 459.900,-Sk Sériová výbava:ABS + EBD, airbag vodiča a spolujazdca, posilňovač riadenia, el. ovládané predné okná, aktívne opierky hlavy, imobilizér, autorádio Pioneer DEH-1700R so 4 reproduktormi, centrálne uzamykanie, manuálna klimatizácia, delené sklopné zadné sedadlá, výškovo nastaviteľný volant a sedadlo vodičaTechnické údaje

Motor
Typ motora: vznetový
Valce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (cm3): 1493
Najvyšší výkon (kW / ot./min): 81 / 4000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min): 235 / 1900-2750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 11.1
Spotreba-mesto/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 3.9 / 4.5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l): 254 / 977
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostná hm. / nosnosť (kg): 1200/ 400
Dĺžka (mm): 3825
Šírka (mm): 1665
Výška (mm): 1490
Rázvor (mm): 2455
Rozchod vpredu / vzadu (mm): 1450 / 1440

Tomáš Mizla

Vyberáme pre vás niečo PLUS