Hyundai i30 nám robil spoločníka cestou na tohtoročný autosalón vo Frankfurte. O tom, ako odviedol svoju prácu, sa dočítate ďalej.

Zdroj: Archív

Zdroj: Archív

Zdroj: Archív
Galéria k článku
Tento zástupca segmentu C kórejskej značky Hyundai stojí na základoch svojho technického dvojčaťa Kie cee’d. Aj keď majú rozmery a základné rysy karosérie podobné, Hyundai ide svojou vlastnou cestou. Rovnako ako cee’d aj i30-tka bola navrhnutá v Európe a takpovediac pre Európanov. Originálne tvary aj keď veľmi neohúria, ale určite ani nič nepokazia a nám sa v konečnom dôsledku javí i30-tka ako celkom sympatické auto.
My sme testovali verziu vo výbave Style s polokoženým čalúnením, ktoré na nás hneď po nasadnutí urobilo prvý dobrý dojem. Ten nebol iba chvíľkový a vydržal nám až kým sme auto nevrátili. Ani zďaleka to však nebolo spôsobené iba čalúnením. Vďaka tomu, že sedačky mali ten správny tvar a tvrdosť, bolo cestovanie v Hyundaii i30 pohodlné a vystupovali sme z neho svieži aj po niekoľkých stovkách kilometrov. Kvalita interiéru je na veľmi dobrej úrovni a s niektorými staršími modelmi značky nemá vôbec nič spoločné. Všetky ovládače sú rozmiestnené ergonomicky a majú príjemný chod. Prístrojová doska má veľmi pekné modré podsvietenie, len škoda, že neboli podsvietené aj ovládače výduchov klimatizácie. Človek tak po tme nevie, či je výduch zatvorený, alebo otvorený, prípadne akým smerom je nastavený. V noci sme naopak ocenili dobre svietiace svetlá, ktoré patria k tým lepším v tejto triede. Dlhú cestu nám spríjemňovalo kvalitné rádio a v neposlednom rade aj automatická klimatizácia s intuitívnym ovládaním. Klimatizácia mala výduch aj v schránke pred spolujazdcom, ktorý sa v prípade potreby dal aj zavrieť.
Hyundai i30 je mimoriadne pohodlný a vhodný aj na podobne dlhé cesty, akú sme s ním absolvovali my. Dostatok miesta majú aj cestujúci na zadných sedlách. Potom, čo som si vpredu nastavil sedadlo do pohodlnej polohy, na mojich priemerných 180 cm výšky, som si následne sadol „za seba“ na zadné sedadlo, a medzi operadlom predného sedadla a mojimi kolenami bolo ešte zhruba 5 centimetrov.
Pod kapotou nami testovanej i30-tky pracoval 1,6 litrový benzínový štvorvalec s výkonom 122 koní a krútiacim momentom 154 Nm. Motor bol veľmi tichý, kultivovaný a ochotný sa vytáčať. Výrobca udáva spotrebu mimo mesta 5,2 litra benzínu na 100 km. Nám sa darilo jazdiť za 6,7 litra pri rýchlostiach okolo 110 km/h a na nemeckých diaľniciach v rýchlostiach od 130 do 140 km/h sa spotreba pohybovala okolo 7 litrov na 100 km. Aj tak si myslíme, že na benzínovú 1,6-tku a navyše s mierne nadpriemerným výkonom je to celkom dobrá spotreba. Na diaľniciach by sa ale určite hodil aj šiesty prevodový stupeň. Výrazne by to znížilo spotrebu, keďže motor má pri diaľničnom tempe dosť vysoké otáčky, a znížila by sa aj hlučnosť v interiéri. To by bol už ale iba vedľajší efekt, pretože hluk nemal až takú intenzitu, že by bol nepríjemný.
Naše prvé kilometre v novom Hyundaii i30 museli z pohľadu okoloidúcich vyzerať veľmi vtipne. Aj keď pedále i30-tky majú príjemný a precízny chod, sú až príliš citlivé. Kým sme si nezvykli, pri rozjazde sa nám ručička otáčkomera celkom neúmyselne pohybovala okolo hodnoty 3000 ot./min. a pri brzdení sme pomaly udierali hlavami o čelné sklo. Po čase sa na to ale dá bez problémov zvyknúť. Kolega sa sťažoval, že brzdy síce majú ostrý záber, no po dôraznejšom zatlačení na brzdový pedál už nepríde až o toľko výraznejšie spomalenie. Je to však zrejme badateľné až pri naozaj prudkom brzdení, lebo mne sa tento jav počas bežnej jazdy nepodarilo spozorovať. Slušné dynamické vlastnosti novej i30-tky dopĺňa aj skvelý podvozok, ktorý dodáva autu istotu a stabilitu aj v ostrých zákrutách.
Auto je ako celok, čo sa týka jazdných vlastností, mimoriadne dobre vyvážené, stabilné a tým pádom aj bezpečné. Interiér je moderný, kvalitný a s kovovou dekoráciou pôsobí športovo-elegantne. Exteriér je viac európsky ako ktorýkoľvek doterajší model tejto značky...Je načase, aby sa výrobcovia najobľúbenejších vozidiel tohto segmentu začali obávať, prípadne začali hľadať spôsob, ako predávať svoje produkty za podobnú cenu ako i30 a zároveň nestratiť na kvalite, ako to dokázal Hyundai.
Základná cena verzie s testovanou motorizáciou a výbavou: 589 900 Sk
Technické údaje
Motor | |
Typ motora: | zážihový |
Valce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (cm3): | 1591 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min): | 90 / 6200 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min): | 154 / 4200 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 192 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 11.0 |
Spotreba-mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 8.0 / 5.2 / 6.2 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 340/1250 |
Objem nádrže (l): | 53 |
Pohotovostná hm. / nosnosť (kg): | 1293 / 452-352 |
Rozmer pneu: | 205/55 R16 |
Dĺžka (mm): | 4245 |
Šírka (mm): | 1775 |
Výška (mm): | 1480 |
Rázvor (mm): | 2650 |
Rozchod vpredu / vzadu (mm): | 1546 / 1544 |