Reklama

TEST: Mazda3 1.6 MZR Sedan

Archív

Zdroj: Archív

Reklama

Faceliftovanú Mazdu3 sme mali možnosť vyskúšať vo verzii sedan s benzínovým motorom s objemom 1.6 litra.

Mazda3 sa vyrába v dvoch karosárskych verziách. U väčšiny značiek sme si zvykli, že jednotlivé verzie daného modelu sa od seba odlišujú najmä proporciami a dizajnom zadnej časti karosérie. Keď sa však lepšie zahľadíte na obidve verzie Mazdy3, zistíte, že štvordverový sedan nemá s päťdverovým hatchbackom spoločný ani jeden diel karosérie. Zatiaľ čo hatchback pôsobí svalnatejším a teda športovejším dojmom, verzia sedan je viac uhladená a elegantná. Zboku pripomína línia strechy sedanu karosériu typu kupé. Rázvorom 2640 mm a dĺžkou 4490 mm v prípade sedanu (hatchback 4415 mm) sa radí Mazda3 k najdlhším vo svojej triede. Veľký rázvor sa prejavuje aj na vnútornom priestore.

V interiéri cítiť filozofiu značky Mazda Zoom-Zoom na každom centimetri. Zoom-Zoom je synonymom pre radosť z jazdy a tej je podriadené všetko v interiéri. Pohodlné sedadlá, ktoré poskytujú spoľahlivú oporu telu v zákrutách majú navyše široké spektrum možných nastavení. Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča má naozaj veľké rozmedzie pohybu a dá sa dvihnúť dosť vysoko. V kombinácii s výškovo aj hĺbkovo nastaviteľným volantom nemajú problém nájsť si ideálnu polohu pri šoférovaní ani nižší šoféri. Miesta je všade dostatok. Pokiaľ na predných sedadlách nesedia nejaký basketbalisti, nebudete sa tlačiť ani na tých zadných. V interiéri je množstvo odkladacích priestorov. Do schránky pred spolujazdcom sa zmestia aj dve dvojlitrové fľaše, len škoda že nie je klimatizovaná.

Celkovo pôsobí interiér kvalitným dojmom. Aj keď plasty nepatria medzi tie najmäkšie, nevyzerajú lacno. Vďaka vysokej kvalite spracovania, ktorá je tu badateľná, v interiéri pri jazde nič nerezonuje. Prístrojovej doske dominuje trojica kruhových ukazovateľov, z ktorých každý je vo svojej vlastnej „tube“ a tie sa navzájom prekrývajú. Na bielom pozadí sa vynímajú číslice a ručičky svietiace na červeno. Prístroje sú podsvietené modrým svetlom. Táto kombinácia v konečnom dôsledku vytvára nádherné purpurové osvetlenie. V redakcii sme sa zhodli, že toto osvetlenie patrí určite medzi tie najlepšie čo sa týka dizajnu aj čitateľnosti. Nami testované vozidlo bolo v základnej výbave Comfort, ktorá obsahuje napríklad 6 airbagov, či diaľkové ovládanie centrálneho uzamykania. Sklamalo nás však rádio, ktoré aj keď má štyri reproduktory, zvuk produkuje iba priemerný. Navyše nezahŕňa ani prehrávač CD, ani kaziet, je to čisto iba rádioprijímač.

Batožinový priestor o veľkosti 413 litrov, je síce väčší ako vo verzii hatchback, no menej praktickejší. Problém nastáva pri nakladaní objemnejších predmetov, ktorý pri verzii hatchback s piatymi vyklápacími dverami odpadá. Batožinový priestor je možné aj vo verzii sedan zväčšiť sklopením zadných sedadiel v pomere 60:40.

Testované vozidlo poháňal benzínový šestnásťventilový štvorvalec s objemom 1598 cm3. Tento motor sa radí v ponuke benzínových motorov pre Mazdu3 do stredu, medzi slabší motor 1,4 l a silnejší dvojliter. Motor disponuje výkonom 105 koní pri 6000 ot./min. a krútiaci moment dosahuje svoje maximum 145 Nm pri 4000 ot./min. Na jeden kilometer jazdy vyprodukuje 162 gramov CO2.

Počas jazdy pôsobí motor tichým a kultivovaným dojmom. Ani pri vyšších otáčkach nie je hlučný, ale jeho zvuk sa zhutní a pôsobí mierne športovo. Pri rýchlosti 100 km/h ukazuje otáčkomer hodnotu 3000 ot./min. Najlepšie sa motor cíti pri 3500 ot./min. a vyšších. Keď sme mu dali potrebné otáčky, nechcelo sa nám veriť, že pod kapotou je motor iba s objemom 1,6 litra a výkonom 105 koní. Na motor takýchto parametrov mu dodáva nadpriemernú dynamiku systém premenlivého časovania ventilov a premenlivej dĺžky nasávania. Rýchlostná páka má príjemný chod a dá sa s ňou bez problémov radiť rýchlo a presne. Podvozok patrí určite medzi tie najlepšie v triede, ba dokonca by mohol byť ostatným aj vzorom. Zdieľa veľa podvozkových dielov s Fordom Focusom či Volvom S40, ktorých podvozky tiež nie sú zlé, no v Mazde bol podvozok vyladený viac športovo. Nemá problém so žiadnou zákrutou a ani sa výrazne nenakláňa. Nerovnosťami sa tiež len tak ľahko nedá vyviesť z miery. Nárazy sa prenášajú do kabíny iba v prípade väčších dier a tie menšie nesprevádza ani žiadna zvuková kulisa. Príjemný zážitok z jazdy dopĺňa aj citlivé a presné riadenie.

Kombinovaná spotreba udávaná výrobcom je 6,9 litra benzínu na sto kilometrov. Táto spotreba by sa však zrejme dala dosiahnuť iba s ľahšou nohou na plyne. Náš priemer počas testu bol 7,7 l, takže bežný priemer by mohol byť niekde okolo hodnoty 7,4 l na 100 km.

Tak ako je filozofia Zoom-Zoom viditeľná na exteriéri, či v interiéri, rovnako je aj citeľná počas jazdy s týmto autom, ktorá vie byť aj zábavná. Celkovo je Mazda 3 schopným rodinným autom, ktoré je vhodné pre rodiny s dvomi, alebo tromi deťmi, zameranými na bezpečnosť a komfort. Zároveň však nesklame, keď sa vodič rozhodne, že práve dnes chce byť z práce doma o čosi rýchlejšie.

Cena základnej verzie s testovanou motorizáciou: 552 400 Sk

Technické údaje

Motor

Typ motora:

zážihový

Valce / ventily:

4 / 4

Zdvihový objem (cm3):

1598

Najvyšší výkon (kW / ot./min):

105 / 6000

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min):

145 / 4000

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

182

Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s):

11.2

Spotreba-mesto/mimo/kombi (l/100 km):

8.9 / 5.7 / 6.9

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

413

Objem nádrže (l):

55

Pohotovostná hm. / nosnosť (kg):

1275 / 435

Rozmer pneu:

195/65 R15

Dĺžka (mm):

4490

Šírka (mm):

1755

Výška (mm):

1465

Rázvor (mm):

2640

Rozchod vpredu / vzadu (mm):

1530 / 1515

Vyberáme pre vás niečo PLUS

Výber pre vás