Posledné roky sú v automobilovom priemysle typické zavádzaním stále nových segmentov a vyzerá to, že nápady sa marketingovým stratégom zatiaľ nemíňajú. V tejto oblasti nie je pozadu ani Nissan, ktorý po modeloch Murano a Note prináša na trh ďalší unikátny model, Qashqai.
Zdroj: AUTOVIA
Zdroj: AUTOVIA
Zdroj: AUTOVIA
Galéria k článku
Qashqai je crossoverom, ktorý má podľa tvorcov kombinovať výhody bežných hatchbackov nižšej strednej triedy a SUV (čo bola ešte pred pár rokmi sama osebe nová kategória). Dalo by sa povedať, že ide o také menšie Murano – čiže vyslovene cestne zamerané SUV, prípadne trochu drsnejšie sa tváriaci hatchback. DizajnSamotná koncepcia nie je jediné, čo má Qashqai spoločné s Muranom. 4315 mm dlhá, 1782 mm široká a 1606 mm vysoká karoséria už na prvý pohľad pripomína dizajnovým jazykom svojho väčšieho a luxusnejšieho súrodenca. Táto podobnosť je najzjavnejšia v oblastí zadných partií a musíme podotknúť, že určite nie je na škodu. Dizajn je poňatý v modernom mladistvom duchu ostrých hrán a plynulých línii. Predok zaujme veľkými svetlometmi a výraznou maskou chladiča, na ktorú nadväzuje kapota s dvojicou prelisov. Spodné časti nárazníkov a prahov v čiernom prevedení okrem praktickej úlohy opticky odľahčujú karosériu a pomáhajú vytvárať dojem SUV. Celkovo pôsobí na pohľad Qashqai omnoho robustnejšie, než skutočne je. Okrem výšky sa totiž rozmermi veľmi nelíši od tradičných hatchbackov tohto segmentu. InteriérAni po nasadnutí nebudete na pochybách, v modeli akej značky sedíte, no oproti modelom Murano alebo Pathfinder je zrejmé že Qashqai sa narodil o pár rokov neskôr a pôsobí teda modernejšie. Palubná doska klasického usporiadania je veľmi prehľadná, no zároveň jej nechýba istá iskra. Materiály použité na palubovke sú na dotyk príjemnejšie ako by sa na pohľad zdalo, trochu horšie sú na tom len výplne dverí, no keďže naša verzia mala kožené čalúnenie zahŕňajúce aj kožou potiahnuté opierky rúk vo dverách, tvrdšie plasty nie sú problémom. Pre celý interiér je ale typické kvalitné spracovanie. Kožou potiahnutý volant s multifunkčným ovládaním (palubný počítač, rádio a tempomat) sa nám pozdával ako samotnou veľkosťou, tak aj ergonómiou ovládania. Ani stredovej konzole nie je čo vyčítať, snáď až na príliš veľa tlačidiel pre ovládanie klimatizácie. Ostatné prvky sú však rozmiestnené intuitívne a pocit exkluzivity vytvárala LCD obrazovka navigačného systému, schopná okrem iného zobrazovať aj obraz zo zadnej cúvacej kamery. Nové LCD má vynikajúci kontrast a svetlosť a je doplnené nočným režimom, ktorý v noci neodpútava pozornosť od diania na ceste. Jedinou chybou krásy je, že navigácia zatiaľ pozná len celú Bratislavu a hlavné ťahy Slovenska. Qashqai disponuje vo vyšších verziách výbav aj prvkami ako sú Bluetooth rozhranie, spomenutá cúvacia kamera, inteligentný kľúč alebo veľká panoramatická strecha. PriestorPrední cestujúci si môžu vychutnávať jazdu z pohodlných sedadiel s primeraným bočným vedením. Ako sa na crossover patrí, sedí sa vyššie a teda aj výhľad smerom dopredu je oproti klasickým autám lepší. Na druhej strane má táto koncepcia nevýhodu v podobe menšieho priestoru pre hlavy cestujúcich, čo však vpredu nie je závažný problém. Horšie je to vzadu, kde sa viac prejavuje klesajúca línia strechy. Ani miestom pre nohy zadných cestujúcich Qashqai neprekonáva svojich „civilných“ konkurentov, navyše pri dlhších jazdách môžu byť pre niekoho nepohodlné pomerne krátke zadné sedáky. Aktívne zameraní vodiči ocenia batožinový priestor s objemom 410 l. Ten je možné zväčšiť sklopením operadiel zadných sedadiel na 1513 l, no v tejto konfigurácii nevznikne rovná plocha. Využiteľnosť batožinového priestoru komplikuje aj vyššia nakladacia hrana rovnako ako pomerne nízko výklopné zadné veko. MotorNami testovaný Qashqai bol poháňaný dvojlitrovým benzínovým štvorvalcom so štvorventilovou technikou. Podával maximálny výkon 103 kW (140 koní) pri 6000 ot/min a krútiaci moment 193 Nm pri 4800 ot/min. A aj keď tento motor má chuť ísť do otáčiek, neznamená to, že pri bežnej jazde ho musíte neustále vytáčať. Až 90% maxima krútiaceho momentu je totiž k dispozícii už od 2000 ot/min. Do 3600 ot/min je prísun výkonu pokojný, čo v spojení s nízkou spotrebou v tomto pásme vytvára dobré predpoklady na pokojné cestovanie. Pri ňom oceníte aj mimoriadnu akustickú kultivovanosť motora. No keďže testovaný model vážil 1509 kg, 140 koní sa nezdalo ako nadbytočných a pri dynamickejšej jazde alebo predbiehaní je potrebné motor vytočiť. Pri využití plného potenciálu motora sa rozbehnete na 100 km/h za 10,6 s a zastavíte sa na cifre 190 km/h.Aj pri 160 km/h je Qashqai stále tichý a kultivovaný, diaľničných presunov sa teda obávať nemusíte. Keď sme už pri diaľniciach, pri 130 km/h točí motor na piaty prevodový stupeň 4000 ot/min, po preradení na šestku klesnú otáčky na 3300 ot/min. Šesťstupňová manuálna prevodovka s hladkým chodom sa priaznivo podpísala aj na spotrebe. Tá je síce o niečo vyššia ako u porovnateľných hatchbackov, no musíte si uvedomiť, že riadite o pár metrákov ťažšie auto s horšou aerodynamikou. V meste sa spotreba pohybuje okolo 10 l/100 km, mimo mesta klesne na necelých 8 a na konci testu sa priemer ustálil na hodnote 8,6 l/100 km. JazdaQashqai je, čo sa týka naladenia podvozka, zameraný jednoznačne na asfaltové cesty. Použitá je moderná koncepcia s nápravou MacPherson vpredu a viacprvkovým zavesením so šikmo uloženými tlmičmi vzadu. To sa podpisuje na istých jazdných vlastnostiach. Keby sme Qashqai porovnávali z hľadiska SUV, tak nenájde premožiteľa. Stredne tvrdo naladený podvozok sa ani napriek vyššej stavbe príliš nenakláňa a zadná náprava vynikajúco absorbovala aj vďaka pneumatikám s profilovým číslom 60 nedokonalosti našich ciest. V meste, kde sa s Qashqaiom vďaka vyššiemu posedu a podvozku dobre absorbujúcom nerovnosti jazdí veľmi príjemne, oceníte aj dobrý polomer otacania. Horší je len výhľad do bokov a šikmo dozadu, čo aspoň pri parkovaní eliminuje zadná kamera. Aj keď testovaný kus bol vybavený pohonom 4x4 (v ponuke sú aj verzie s pohonom iba prednej nápravy), terénne ambície si tento model nerobí. Nezávislé zavesenie náprav ani civilný rozmer pneumatík 215/60 R17 nie sú tým, po čom by túžili dobrodruhovia. No rozbité poľné cesty, prípadne rozbahnené lúky, vám pomôže prekonávať systém AllMode 4x4, známy z Nissanu X-Trail, spolu so svetlou výškou slušných 200 mm. Pohon všetkých kolies sa ovláda otočným ovládačom na stredovej konzole, ktorý ponúka tri alternatívy. Prvou je pohon iba predných kolies, vďaka ktorému nedochádza k nárastu spotreby, ak nie je potrebný pohon aj zadnej nápravy. Druhou alternatívou je automatický režim, kedy sa kolesá zadnej nápravy pripájajú v prípade strety adhézie predných kolies. No keďže je toto priradenie pomerne pomalé, až po výraznom pretočení predných kolies, v zhoršených podmienkach je lepšie prepnúť ovládač do tretej polohy, čím sa pevne uzamkne výkon prenášaný na prednú a zadnú nápravu v pomere 53:47. HodnotenieČo prináša Qashqai nové oproti tradičným konkurentom? V prvom rade image SUV, vyšší posed a komfortný podvozok, a to bez ceny zhoršených jazdných vlastností. Aj keď hatchbacky nižšej strednej triedy neprekonáva priestorom pre cestujúcich, tí iste ocenia bohatú ponúkanú výbavu a najmä pocit väčšej bezpečnosti – vlastne nie pocit, momentálne je Qashqai modelom, ktorý v crash-testoch EuroNCAP získal najviac bodov v histórii…Plusy: atraktívny dizajn kultivovaný motor dobrý výhľad smerom dopredu pohodlný podvozok pri zachovaní istých jazdných vlastností výbava bezpečnosťMínusy: menej miesta na zadných sedadlách výhľad šikmo dozadu zhoršená využiteľnosť batožinového priestoruCeny:Cena základnej verzie (1.6 4x2 Visia): 660.000,-Sk
Cena testovanej verzie (1.0e Tekna Pack): 919.900,-Sk
Technické údaje: Nissan Qashqai 2.0i 4x4
Motor | |
Typ motora: | zážihový |
Valce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (cm3): | 1997 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min): | 103 / 6000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min): | 193 / 4800 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 190 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 10.6 |
Spotreba-mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 11 / 7 / 8.6 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 410 / 1513 |
Objem nádrže (l): | 65 |
Pohotovostná hm. / nosnosť (kg): | 1509 / 415 |
Rozmer pneu: | 215/60 R17 |
Dĺžka (mm): | 4315 |
Šírka (mm): | 1783 |
Výška (mm): | 1606 |
Rázvor (mm): | 2630 |