Reklama

TEST: Peugeot 1007 1.4e

AUTOVIA

Zdroj: AUTOVIA

Reklama

Peugeot má s výrobou malých automobilov bohaté skúsenosti, čomu dáva za pravdu aj jeho súčasná ponuka. Okrem megaúspešnej 206-ky, jej nástupkyne 207-ky a u nás zatiaľ nepredávanej 107-ky, sa v nej nachádza aj jeden nekonvenčný model – Peugeot 1007.

Peugeot má s výrobou malých automobilov bohaté skúsenosti, čomu dáva za pravdu aj jeho súčasná ponuka. Okrem megaúspešnej 206-ky, jej nástupkyne 207-ky a u nás zatiaľ nepredávanej 107-ky, sa v nej nachádza aj jeden nekonvenčný model – Peugeot 1007. Už samotné označenie s dvoma nulami v strede napovedá, že 1007-ka sa vybrala vlastnou cestou. 1007-ka má v ponuke Peugeotu zaujať miesto imagového mestského auta, zacieleného najmä na ženy. A ako každý vie, pre získanie priazne ženských sŕdc je nevyhnutný príťažlivý dizajn. Dizajnéri sa ocitli pred neľahkou úlohou navrhnúť malé auto s veľkorysým vnútorným priestorom pre štyroch cestujúcich a s posuvnými dverami, no pri pohľade na výsledok sa zdá, že pre ľudí zo štúdia Pininfarina to bola hračka. Napriek krátkej a vysokej karosérii má 1007-ka veľmi atraktívne a vyvážené tvary. Predná maska jednoznačne zapadá do rodiny nových Peugeotov, rovnako aj zadný C-stĺpik nezaprie podobnosť s riešením v 407 SW. Počas testu sa viackrát pri aute pristavili náhodní okoloidúci, ktorí nešetrili obdivnými slovami na dizajn červenej 1007-ky, za ktorou sa otáčalo najmä pri otváraní dverí viac hláv ako za športiakmi. Filozofiou 1007-ky má byť spríjemnenie a uľahčenie života v meste. To je hlavný dôvod, prečo miesto klasických dverí nájdete spomínané posuvné. Pri parkovaní v zaplnených centrách miest alebo pri hypermarketoch si ich nebudete vedieť vynachváliť. Ak sú otvorené, prečnievajú nad spätnými zrkadlami len o pár cm. Vyše 90 cm dlhé a 40 kg ťažké dvere sú ovládané elektromotormi. Proces otvorenia trvá 5 sekúnd, zatvorenie o sekundu dlhšie, čo môže byť najmä za dažďa a v zime nepríjemné, no našťastie tento problém rieši možnosť ich ovládania na diaľkovom ovládači, vďaka čomu môžete dať povel na ich otvorenie už pár metrov pred autom. Diaľkové otváranie je neoceniteľné aj pri veľkom nákupe, keď nemusíte tašky z rúk skladať na zem a otvoriť si dvere. Aj vodiace lišty dverí v hliníkovom prevedení sú veľmi elegantne zakomponované do dizajnu zadnej časti.Flexibilný interiér je vynikajúcim príkladom obľúbeného marketingového sloganu „malé zvonka, veľké zvnútra“. Môžete si zvoliť medzi dostatkom priestoru pre štyroch dospelých cestujúcich, alebo väčším kufrom. Zadné sedadlá delené v pomere 50:50 sa dajú posúvať v rozmedzí 230 mm, čím je možné meniť objem batožinového priestoru od skromných 178 po slušných 364 litrov. Jeho problémom je ale vysoká nakladacia hrana. Zadné sedadlá možno okrem posúvania samozrejme aj sklápať, čím vznikne objem 977 litrov. Sklopiť možno naviac aj operadlo pravého predného sedadla, čím vznikne praktický stolík na dokumenty. Flexibilita v 1007-ke sa ale nenesie len v duchu priestorovej stránky. Nájdete tu totiž unikátnu možnosť vymeniteľných častí interiéru – farbu jednotlivých dielov tak môžete prispôsobiť svojej nálade. Systém nazývaný Caméleo pozostáva z výduchov ventilácie, strednej časti sedadiel, dverných výplní, odkladacích plôch na vrchu palubnej dosky a opierok rúk zadných cestujúcich. Na výber je v rámci originálneho príslušenstva až 8 farebných odtieňov.Prístrojová doska pôsobí oproti zvyšku auta konzervatívne. Prevedenie pôsobilo kvalitne a po 10.000 km nič nevŕzgalo. Väčšina ovládacích prvkov je známa z iných modelov, potešil nás tesne pod čelným sklom umiestnený displej autorádia a palubného počítača. Ovládanie funkcií rádia aj palubného počítača zabezpečuje ergonomicky vynikajúco navrhnutá páčka pod volantom. Na predných sedadlách si nájdu pohodlie aj vysoké osoby a vďaka kolmej palubnej doske pôsobí 1007-ka oveľa priestrannejšie, ako by sa pri pohľade zvonku mohlo zdať. Pri dlhých cestách ale čoskoro objavíte absenciu akýchkoľvek lakťových opierok, čo je daň za posuvné dvere. Inak sa dá pozícia na predných sedadlách, rovnako ako aj nastupovanie označiť za veľmi pohodlné. Od priestoru zadných sedadiel v trojdverovom aute ľudia neočakávajú zázraky a o to viac ich 1007-ka prekvapí. Pri posunutí zadných sedadiel dozadu sa nebudú sťažovať ani dvaja urastení dospelí s výškou hoci aj 185 cm, čo je v tejto kategórii ojedinelý zjav. Silnou stránkou interiéru je aj množstvo odkladacích schránok a ich umiestnenie. Za zmienku stojí napríklad vyberateľný popolník, po ktorého vybratí ostane držiak na nápoje, malé úložne schránky pod nohami zadných pasažierov alebo hlboké schránky v ich lakťových opierkach. Našu 1007-ku poháňal osemventilový štvorvalec s objemom 1.4 litra. Maximálny výkon 54 kW (75 koní) je dosahovaný pri 5400 ot./min, krútiaci moment s maximom 118 Nm pri 3300 ot./min. Od týchto výkonov sa v spojení s pohotovostnou hmotnosťou na úrovni o triedu väčšej 307-ky (1215 kg) nedajú čakať zázraky. Udávanú maximálku 165 km/h sa nám podarilo dosiahnuť len s veľkým úsilím a aj zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 14,4 s predurčuje toto auto najmä do mesta, kde sú tieto výkony úplne dostačujúce. Okrem verzie 1.4e, ktorú sme vyskúšali, je v ponuke aj šestnásťventilová verzia s výkonom 66 kW a benzínová jedna-šestka ponúkajúca 80 kW, takže kto túži po svižnejších výkonoch alebo cestuje častejšie mimo mesta, mal by zvážiť niektorú zo silnejších verzií. Diesel je zastúpený motorom 1.4 HDi s výkonom 50 kW. Slabšou stránkou testovanej motorizácie je spotreba. V kombinovanom cykle sme jazdili za 7,4 l/100 km, čo je o 0,8 l viac, ako udáva výrobca. Pripisujeme to najmä veľkej čelnej ploche, kvôli ktorej sa na spotrebe výraznejšie prejavuje protivietor. Každému musí byť pri pohľade na toto auto jasné, že jeho úlohou nemá byť dynamická a rýchla jazda a v tomto kontexte je potrebné hodnotiť podvozok. Ten nás v 1007-ke prekvapil tuhším odpružením, ako sme u francúzskych áut zvyknutí. Plávania karosérie sa teda nemusíte báť, no nečakajte ani poskakovanie na nerovnostiach. Kolesá umiestnené v rohoch karosérie zabezpečujú dobrú stabilitu do rýchlosti okolo 100 km/h. Pri jazde nad 120 km/h sa už začína prejavovať neistota vyplývajúca z krátkeho rázvoru a vysokej stavby karosérie. Nepomáha tomu ani citlivosť na bočný vietor. No vo svojom prirodzenom prostredí, teda v meste, zvláda 1007-ka všetky úlohy vynikajúco. Jazda je veľmi pohodlná a neúnavná, ani pri prejazde väčších nerovností sa neozýva nepríjemné búchanie od náprav. V meste oceníte aj veľmi praktické pravidelné tvary karosérie, vďaka ktorým sa stáva parkovanie hračkou. Peugeot 1007 sa aj vďaka cene začínajúcej na 465.000 Sk nadá porovnávať s klasickými malými hatchbackmi - na to má Peugoet v ponuke iné modely. No ako extravagantné auto do mesta, prípadne druhé auto do rodiny, spĺňa všetky požiadavky, ktoré sú na neho kladené. A práve o to konštruktérom šlo. Plusy: originálny dizajn flexibilný interiér výborné hodnotenie v crash-teste EuroNCAP (5*) dostatok priestoru pre 4 cestujúcich elektricky posuvné bočné dvere jednoduché parkovanie bohatá výbavaMínusy: absencia lakťových opierok predných sedadiel vyššia nakladacia hrana batožinového priestoru slabšia dynamika základnej motorizácie menej isté jazdné vlastnosti pri rýchlostiach nad 120 km/h alebo pri silnom bočnom vetre vyššia cena Ceny:Cena základnej verzie 1.4e Urban: 465.000,-Sk
Cena verzie 1.4e Trend: 515.000,-Sk
Cena testovanej verzie 1.4e Trend: 546.000,-Sk Sériová výbava testovanej verzie:4 airbagy, ABS, podpora brzdenia v kritických situáciách, variabilný posilňovač riadenia, úchyty ISOFIX na zadných sedadlách, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické ovládanie okien a vonkajších spätných zrkadiel, elektricky ovládané posuvné bočné dvere diaľkovo ovládané, výškovo a osovo nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, posuvné a sklápateľné zadné sedadlá delené v pomere 50:50, palubný počítač, sada Caméleo, oceľové 15” disky kolies, hmlovky, zrkadielko na pozorovanie detí, manuálna klimatizácia a klimatizovaná odkladacia schránka, volant potiahnutý kožou, audio systém Peugeot RD3 s CD prehrávačom a ovládaním pri volante, 4 reproduktoryPríplatková výbava:Automatická klimatizácia spolu s dažďovým a svetelným senzorom, 15” hliníkové kolesáTechnické údaje: Peugeot 1007 1.4e Trendy

Motor
Typ motora: zážihový
Valce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (cm3): 1360
Najvyšší výkon (kW / ot./min): 54 / 5400
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min): 118 / 3300
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h): 165
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 14.4
Spotreba-mesto/mimo/kombi (l/100 km): 8.6 / 5.3 / 6.6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l): 178 / 364 / 977
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostná hm. / nosnosť (kg): 1215 / 339
Rozmer pneu: 175/65 R14
Dĺžka (mm): 3731
Šírka (mm): 1662
Výška (mm): 1620
Rázvor (mm): 2315

Tomáš Mizla