Reklama

TEST: Peugeot 107 1.0e Urban

Archív

Zdroj: Archív

Reklama

Už tak dosť obsiahlu ponuku malých Peugeotov na slovenskom trhu nedávno rozšíril model 107, ktorý pochádza zo spolupráce koncernov PSA a Toyota.

Už tak dosť obsiahlu ponuku malých Peugeotov na slovenskom trhu nedávno rozšíril model 107, ktorý pochádza zo spolupráce koncernov PSA a Toyota. Stosedmička sa tak pridala k novej 207, ešte stále ponúkanej 206 a originálnej 1007. S týmito modelmi má Peugeot najlepšie predpoklady vyhovieť požiadavkám takmer každého záujemcu o malý automobil. Najnovší prírastok, vyrábaný spolu s Citroenom C1 a Toyotou Aygo v Českej republike, sa zároveň hierarchicky radí na spodný koniec ponuky modelov Peugeot. Jeho dĺžka je iba 3430 mm a šírka 1630 mm, no rázvor (2340 mm) a výška (1470 mm) sú na daný segment mierne nadpriemerné, vďaka čomu mohli konštruktéri ideálne využiť ponúkaný pôdorys. DesignSilueta karosérie je zhodná so súrodencami – odlišné sú len predné a zadné partie. Pre Peugoet typický a zároveň veľmi sympatický výraz dodávajú 107 veľké, hlboko do kapoty pretiahnuté svetlomety a rozmerný otvor v nárazníku. Vďaka tomu máte pri pohľade spredu pocit, akoby sa auto na okolitý svet usmievalo – čo v prípade malého mestského autíčka určite nie je na škodu.Pre tieto trojčatá sú typické dve zaujímavé konštrukčné riešenia karosérie. Prvým sú predné dvere rovnako dlhé pri päť- a trojdverovej verzii. Nemenej zaujímavé je veko batožinového priestoru, ktoré je tvorené rozmerným zadným oknom. PriestorPrístup na predné sedadlá je vďaka už spomenutým rozmerným predným dverám naozaj veľkorysý, a ani po usadnutí sa nebudete cítiť stiesnene – na dĺžku a výšku je priestor porovnateľný s predstaviteľmi nižšej strednej triedy. To ale už neplatí o zadných sedadlách. Ako prístup na ne, tak aj priestor, ktorý poskytujú, je skromnejší, no každopádne to nie je o nič horšie ako u priamych konkurentov. Peugeot 107 je otypovaný ako 4-miestny, a pokiaľ nebudú zadní pasažieri vyšší ako 175 cm, na krátkych cestách sa nebude nikto sťažovať. Batožinový priestor nevybočuje svojim objemom zo štandardov triedy miniautomobilov. Jeho objem je 199 litrov, no využitie znižuje cez 80 cm vysoká nakladacia hrana, čo je dôsledok toho, že veko je tvorené iba zadným oknom. Túto situáciu aspoň čiastočne naprávajú sériovo sklopné operadlá zadných sedadiel, v testovanej verzii Urban delene. InteriérInteriér je prakticky celý plastový, ale vďaka použitiu rôznych plastov nepôsobí fádne. Prekvapia výplne dverí, ktorých takmer polovicu tvorí kov lakovaný vo farbe karosérie. Inak je interiér veľmi hravý a mladistvý. Za volantom sa skrýva veľký tachometer, do ktorého sú integrované aj ostatné kontrolky spolu s digitálnym palivomerom. Odvážne je riešená aj stredová konzola s veľkými a intuitívnymi ovládačmi – zaujmú hlavne tie na ovládanie ventilácie, ktoré zasahujú hlboko do jej bokov. V hornej časti je umiestnené rádio spojené s dvoma reproduktormi, ktoré by ale vzhľadom k cene 9.900 Sk mohlo mať lepší zvuk. Ako sa na moderné auto patrí, nechýbajú tu početné odkladacie priestory takmer všade, kam ruka siahne. Sedadlá najmenšieho Peugeotu sú takmer bez akéhokoľvek bočného vedenia, no zato sú primerane tuhé a pri mestských jazdách nepredstavujú problém. Zvláštnosťou sú hlavové opierky predných sedadiel pevne spojené s operadlami, takže na rozdiel od zadných ich nie je možné nastavovať. Šetrenie nákladov sa ukázalo aj na iných miestach. Aj keď bolo vozidlo vybavené elektricky ovládanými prednými oknami, spolujazdcovo sa nedalo ovládať z miesta vodiča. Podobne netypickým prvkom je aj otváranie zadných bočných okien, ktoré sa namiesto sťahovanie vyklápajú. MotorPod kapotou sa skrýva litrový trojvalec 1.0 VVT-i, ktorý rovnako ako päťstupňovú prevodovku dodáva Toyota. Vďaka variabilnému časovaniu ventilov dosahuje malý agregát výkon 50 kW pri 6000 ot/min a 93 Nm pri 3600 ot/min a môže sa pýšiť veľmi plochou krivkou krútiaceho momentu, kedy je vyše 80 Nm k dispozícii medzi 1700 a 6000 ot/min. Vzhľadom na mestské určenie nás prekvapilo dlhé sprevodovanie – na dvojke je možné dosiahnuť 100 km/h, pri rovnakej rýchlosti na päťke točí motor cca 2600 ot/min. To sa priaznivo prejavuje na spotrebe. Oficiálny údaj je 4,6 l/100 km, pri testovaní sme dosiahli o 0,9 l horší priemer, čo však vzhľadom na okolnosti nepovažujeme za zlý výsledok. Iba 69 kg ľahký motor zrýchľuje najlepšie v rozmedzí 4000 – 5500 ot/min, takže pri predbiehaní mimo obce je niekedy nutné podradiť o dva stupne. Nie je to však prekážkou, pretože agregát sa veľmi ochotne vytáča a necelých 900 kg ťažký Peugeot dokáže bez problémov rozhýbať. V meste je auto veľmi agilné a nestratí sa ani pri výkonnejších súperoch – zrýchlenie 13,7 s je na základný model tejto kategórie naozaj impozantné. Dych mu začína dochádzať až po prekročení 130 km/h. Na diaľničných stúpaniach preto treba niekedy pre udržanie rýchlosti podradiť na štvorku, ktorá je mimochodom tým stupňom, na ktorý 107 dosahuje maximálna rýchlosť 157 km/h. Väčšinou sa snaha o dosiahnutie čo najnižších nákladov prejavuje na použití nie najnovšej techniky na motore a podvozku. To určite nie je prípad 107 - okrem slabšieho odhlučnenia pohonnej jednotky nenájdete v tejto oblasti iné príznaky šetrenia. A ani to nie je nič, na čo sa nedá zvyknúť. Pri vyšších otáčkach má motor, dalo by sa povedať, „zdravý športový“ zvukový prejav. Jazdné vlastnostiPri jazde nás veľmi príjemne prekvapila agilita. V meste je autíčko obratné a výborne pohlcuje nerovnosti. Pri rýchlejších prejazdoch zákrut sa karoséria nakláňa, no v rozumných medziach a vodič tak nestráca pocit istoty. Limitujúcim faktorom sú pneumatiky s rozmerom 155/65 R14. Prekvapivo ani rýchlosti okolo 140 km/h nevyvedú 107 z miery a takáto jazda nepredstavuje adrenalínový zážitok, ako to bolo u áut tohto segmentu ešte pred pár rokmi. Výbava a bezpečnosťNapriek kategórii, do ktorej sa 107 radí, je sériová výbava naozaj štedrá a zameraná hlavne na bezpečnosť. Predné airbagy a ABS sú štandard, za príplatok môžete dostať aj bočné a hlavové airbagy. Na druhej strane, za posilňovač riadenia si musíte v základnej verzii priplatiť 13.000,-Sk. V crash-teste EuroNCAP získal konštrukčne identický Citroen C1 4 hviezdičky za bezpečnosť posádky, čo predstavuje veľmi dobrý výsledok. HodnoteniePeugeot 107 patrí nepochybne medzi najvyspelejšie autá svojej triedy. Vynikajúce využitie priestoru, vyspelá technika a svieži design nesklamú nikoho, kto túži po modernom aute do mesta. Plusy: vyspelý motor jazdné vlastnosti priestranný interiér nízka spotreba paliva bezpečnostná výbavaMínusy: vysoká nakladacia hrana batožinového priestoru zhoršený výhľad dozadu kvôli širokým C-stĺpikom odhlučnenie motoraCeny:Cena základnej verzie (1.0e Urban 3D): 259.000,-Sk
Cena testovanej verzie (1.0e Urban 5D): 266.000,-Sk
Technické údaje: Peugeot 107 1.0e

Motor
Typ motora: zážihový
Valce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (cm3): 998
Najvyšší výkon (kW / ot./min): 50 / 6000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min): 93 / 3600
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h): 157
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 13.7
Spotreba-mesto/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 4.1 / 4.6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l): 199 / 751
Objem nádrže (l): 35
Pohotovostná hm. / nosnosť (kg): 865 / 315
Rozmer pneu: 155/65 R14
Dĺžka (mm): 3430
Šírka (mm): 1630
Výška (mm): 1470
Rázvor (mm): 2340