Reklama

TEST: Peugeot 207 1.6 HDi - Made in Slovakia

AUTOVIA

Zdroj: AUTOVIA

Reklama

Peugeot trafil v roku 1998 s modelom 206 do čierneho. Pre konštruktérov a hlavne designérov bolo teda navrhnutie nástupcu, ktorý by pokračoval v šľapajach 206-ky, neľahkou úlohou, no súčasne aj obrovskou výzvou.

Peugeot trafil v roku 1998 s modelom 206 do čierneho. Už pri jeho predstavení sa vedenie koncernu netajilo vysokými ambíciami, no úspech, ktorý tento malý lev dosiahol, prekonal všetky očakávania. Nespočetné množstvo ocenení, takmer 6 miliónov predaných kusov, niekoľkokrát najpredávanejšie auto v Európe a 8 rokov výroby s jediným faceliftom – to je v skratke najúspešnejší model Peugeotu v celej jeho 117 ročnej histórii. Najväčší podiel na úspechoch 206-ky mal jednoznačne design, ktorý zaujal najmä nežné pohlavie. Pre konštruktérov a hlavne designérov bolo teda navrhnutie nástupcu, ktorý by pokračoval v šľapajach 206-ky, neľahkou úlohou, no súčasne aj obrovskou výzvou. V Peugeote zjavne nechceli riskovať, a tak je design novej 207-ky skôr evolúciou ako revolúciou. Na prvý pohľad zapadá do rodiny nových Peugeotov s veľkou roztvorenou tlamou a pôsobí ako kríženec pôvodnej 206-ky a novej 307-ky, na ktorú sa ponáša najmä svetlometmi, predným nárazníkom a celkovou siluetou, ktorá sa výrazne zväčšila. Zásluhu na tom má predovšetkým nárast dĺžky až na 4030 mm, no narástla aj šírka (na 1720 mm) a výška (na 1472 mm). Bez povšimnutia neostal ani rázvor, ktorý hodnotou 2540 mm prekonáva aj Škodu Octavia prvej generácie. V otázke designu sme sa počas testu stretli s protichodnými názormi, no neodškriepiteľným faktom je, že 207-ka pôsobí oproti svojmu predchodcovi ako značne dospelejšie a robustnejšie auto. Testovaná verzia Sport sa navyše od základných výbav odlišuje mierne pozmeneným predným nárazníkom, ozdobnou koncovkou výfuku a 16” diskmi z ľahkých zliatin. InteriérNárast vonkajších rozmerov sa samozrejme premietol aj do interiéru, ktorý teraz ponúka dostatok priestoru pre piatich dospelých cestujúcich aj na stredne dlhé trate. Sťažovať sa môžu len zadní pasažieri na priestor pre hlavy, ktorý stále nie je úplne ideálny. Aj pozícia za volantom sa oproti predchodcovi výrazne zlepšila. V testovanej verzii sa nachádzali športové predné sedadlá s vysokými bočnicami, zabezpečujúcimi dobré držanie tela a typicky komfortné sedenie. Žiaľ, k dokonalosti im v našom exemplári niečo chýbalo – otvory v čalúnení na úchyty hlavových opierok boli vyrezané nepresne. Okrem vnútorného priestoru narástol aj dobre prístupný batožinový priestor, ponúkajúci v základnom usporiadaní objem 270 litrov, po sklopení delených zadných sedadiel až 923 litrov. Zvýšená kvalitatívna úroveň nového modelu je najľahšie postrehnuteľná v interiéri. Palubná doska je už na prvý pohľad vyrobená z o niekoľko tried kvalitnejších a na dotyk príjemnejších materiálov so zaujímavou textúrou. Jej design je však dosť konzervatívny, k expresívnemu exteriéru by sa hodil hravejší a inovatívejší interiér. Aspoň vo verzii Sport oživuje jednoduchú stredovú konzolu strieborné lemovanie, ktoré nájdete aj na výduchoch ventilácie a bielych budíkoch. MotoryNa výber je pre 207-ku sedem motorov, z ktorých sú 4 benzínové a 3 dieselové. Prvú skupinu zastupujú agregáty 1.4 (54 kW/75 k), 1.4 16V (65 kW/90 k) a 1.6 16V (80kW/110 k). Vrchol tvorí výsledok spolupráce koncernov PSA a BMW – nový motor 1.6 16V Turbo s výkonom 110 kW/150 k, ktorý však ešte nie je v predaji. Priaznivcov dieselov potešia osvedčené motory HDi, konkrétne sú to si môžu voliť medzi 1.4 HDi (50 kW/70 k), a dvoma verziami 1.6 16V HDi (66 kW/90 k alebo 80 kW/110 k).Nami testovaná 207-ka mala pod kapotou slabšiu dieselovú jedna-šestku, na ktorej adresu nemôžeme napísať jediné krivé slovo. Použiteľná bola už od 1700 ot/min a výkon lineárne narastal až k približne 4300 ot/min. Hodnoty 66 kW a 215 Nm (pri 1750 ot/min) sú, aj napriek vyššej pohotovostnej hmotnosti 1272 kg (toľko vážili pred 10 rokmi autá strednej triedy), dostatočné, problémom nie je ani plné obsadenie. Dieselový agregát je priam príkladne odhlučnený, vo svojom segmente nemá v tejto oblasti konkurenciu. Neozýva sa ani nepríjemné dunenie pri nízkych otáčkach a pokiaľ ho nevytáčate až k obmedzovaču, je v interiéri takmer nepočuteľný. Čo však poteší vodičov ešte viac, je pohľad na palubný počítač zobrazujúci priemernú spotrebu. Mimo mesta sa dá s prehľadom jazdiť pod 4 litre, v meste a na diaľnici pri 130 km/h za 5,5 litra. Na konci testu sa ustálila celková priemerná spotreba na čísle 4,5 l/100 km, čo je údaj identický s výrobcom udávanou hodnotou. JazdaPodvozok s prepracovanou konštrukciou využíva v tejto triede typickú koncepciu – vpredu nápravu typu McPherson, vzadu priestorovo nenáročnú nápravu s vlečnými ramenami spojenými skrutnou tyčou. Hoci patrí táto koncepcia k jednoduchším riešeniam, vďaka prepracovanému naladeniu je malý Peugeot stabilný aj v tiahlych zákrutách prechádzaných vysokými rýchlosťami, kde vyniká najmä výbornou trakciou. Ťažší motor pod prednou kapotou sa prejavuje vrodenou nedotáčavosťou, ktorú je ale možné jednoducho korigovať. 207-ka si hravo poradí aj s priečnymi nerovnosťami alebo kamennou dlažbou, kde nezaprie krajinu svojho pôvodu, problémom je len horšie odhlučnenie náprav. Pri prejazde výraznejšími nerovnosťami dáva o sebe podvozok hlasno vedieť.Riadenie s elektrickým posilňovačom stratilo niečo z hravosti predchodcu, no je to trend, ktorý je spojený s príchodom nových modelov takmer všetkých značiek. Kotúčové brzdy si vďaka dostatočnému dimenzovaniu a dobrej ovládateľnosti so zastavením 207-ky poradili vynikajúco, a ani pri opakovanom zastavení z rýchlosti 100 km/h nebolo cítiť ich vädnutie. HodnotenieModelom 207 pripravil Peugeot viac než dôstojného nástupcu megaúspešnej 206-ky. Na prvý pohľad môže záujemcov odradiť vyššia cena, no netreba zabúdať, že za ňu dostanete podstatne priestrannejšie, dospelejšie pôsobiace a lepšie vybavené auto, ktoré sa pýši vynikajúcimi výsledkami v crash-testoch EuroNCAP (5 hviezdičiek za ochranu cestujúcich, 4 za ochranu detí a 3 za ochranu chodcov).Plusy: kultivovaný motor s dostatkom výkonu nízka spotreba vo všetkých jazdných režimoch jazdné vlastnosti komfortný podvozok pasívna a aktívna bezpečnosť bohatá výbava kvalitné materiály v interiériMínusy: menej miesta pre hlavy zadných cestujúcich slabo odhlučnený podvozok drobné nedostatky vypracovania vyššia cena testovanej verzie Ceny:Cena základnej verzie 1.4e 16V URBAN: 405.000,-Sk
Cena verzie 1.6 HDi SPORT: 590.000,-Sk
Sériová výbava testovanej verzie:ABS + AFU + automatické rozsvecovanie výstražných svetiel, predné a bočné airbagy, hlavové airbagy vpredu a vzadu, úchyty Isofix na bočných zadných sedadlách, posilňovač riadenia, výškovo a osovo nastaviteľný volant, športový kožený volant, centrálne uzamykanie na diaľkové ovládanie, elektricky ovládané predné okná, elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, manuálna klimatizácia, autorádio RD4 so šiestimi reproduktormi, palubný počítač, predné sedadlá Sport, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a spolujazdca, zadné sedadlá delené v pomere 2/3-1/3, predný nárazník „Sport“, hliníkové disky „Spa“ 16”, hmlové svetlomety, chrómovaná koncovka výfuku, sieťka na batožinu Technické údaje: Peugeot 207 1.6 HDi

Motor
Typ motora: vznetový
Valce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (cm3): 1560
Najvyšší výkon (kW / ot./min): 66 / 4000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min): 215 / 1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h): 182
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 11.5
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5.8 / 3.8 / 4.5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l): 270 / 923
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostná hm. / nosnosť (kg): 1272 / 408
Dĺžka (mm): 4030
Šírka (mm): 1748
Výška (mm): 1470
Rázvor (mm): 2540

Martin Tiller, Tomáš Mizla

Vyberáme pre vás niečo PLUS