Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

TEST: Peugeot 307 1.6 HDi

AUTOVIA

Zdroj: AUTOVIA

Reklama

Peugeot 307 sa prvýkrát verejnosti predstavil v roku 2001. Konkurencia nespí, a preto sa minulý rok dočkal omladenia. My sme mali možnosť podrobne otestovať päťdverový hatchback s pomerne novým motorom 1.6 HDi.

Peugeot 307 sa prvýkrát verejnosti predstavil v roku 2001. Konkurencia nespí, a preto sa minulý rok dočkal omladenia. My sme mali možnosť podrobne otestovať päťdverový hatchback s pomerne novým motorom 1.6 HDi.Dizajnéri sa pustili do omladzovania tristosedmičky s citom. Snažili sa o zvýraznenie príbuznosti s novými modelmi ako 407, 1007 a 207. Základné línie ostali nedotknuté, najväčšie zmeny sa udiali na prednej časti. Zmizla klasická maska chladiča, jej miesto zaujalo rozmerné logo Peugeotu. Svetlá sú teraz ešte väčšie, siahajú až nad predné blatníky a v novom nárazníku našla miesto obrovská tlama známa z novších modelov. Zadná časť ostala takmer nezmenená, zadné svetlá si zachovali pôvodný tvar, teraz však imitujú LED diódy. Výsledok je na takmer päť rokov vyrábaný automobil naozaj pozoruhodný. Tristosedmička pôsobí moderne a nemusí sa báť ani porovnávania s najnovšími konkurentmi. Naša jediná výhrada smeruje k predným hmlovkám. Ich tvar a umiestnenie narúša harmonickosť celkového stylingu. InteriérTristosedmička bola jedným z prvých zástupcov nižšej strednej triedy s vyššou stavbou karosérie. Táto skutočnosť má zásadný vplyv na priestorové pomery v interiéri. Ten pôsobí vzdušne a priestorovo patrí ešte stále k nadpriemeru triedy. Sedadlá sú typicky „pežoťácke“ – mäkké, pohodlné a dostatočne dimenzované. K dispozícii je viac než dostatok odkladacích priestorov. Okrem klasických káps v predných dverách (ktoré pojmú aj väčšiu PET fľašu) je k dispozícii napríklad klimatizovaná schránka pred spolujazdcom, šuflíky pod prednými sedadlami, odkladací priestor na okuliare medzi slnečnými clonami alebo zadná lakťová opierka skrývajúca držiaky na nápoje a malý úložný priestor. Plynutie času sa najviac prejavilo na prístrojovej doske. Tá neprešla veľkými zmenami a oproti novším konkurentom pôsobí pomerne stroho a bez nápadu, aj keď sa jej nedá uprieť účelné a prehľadné usporiadanie. Niektoré plasty, z ktorých sú zhotovené ovládacie prvky stredovej konzoly, však pôsobia trochu lacno. Palubný počítač obsahuje mnoho funkcií, údaje z neho za zobrazujú na displeji nad stredovou konzolou. Ten istý displej slúži aj na zobrazovanie informácií z rádia a zobrazenie dátumu a času. Rádio má veľmi intuitívne ovládanie pod volantom, už po pár použitiach budete vedieť, ktoré tlačidlo stlačiť. Pri dlhotrvajúcom daždi sa prejavil nedostatok ovládania stieračov. Ak aj pred vypnutím motora necháte stierače v zapnutej polohe, po opätovnom naštartovaní ich musíte znova vypnúť a zapnúť, aby ste ich uviedli do činnosti. Testované vozidlo bolo vybavené automatickou dvojzónovou klimatizáciou (v základe verzie XT je manuálna), ktorá nás v zime potešila skorým nástupom kúrenia. MotorMotor 1.6 HDi sme mali možnosť vyskúšať už aj vo väčšej štyristosedmičke, takže sme nemali obavy o jeho schopnosti. Tento agregát je výsledkom spolupráce koncernov PSA a Ford, a tak ho okrem Peugeotov môžete nájsť aj v Citroenoch, Fordoch, Mazdách a dokonca aj v najmenších Volvách. Vyrába sa v dvoch verziách – s výkonom 66 kW (90 koní) alebo 80 kW (109 koní). V tejto objemovej kategórii nemá konkurenciu, ako po stránke výkonu, tak aj kultivovanosti. V interiéri neobťažuje hlukom ani pri dlhších cestách po diaľnici, kde sa pohybuje vo vyššom spektre otáčok. Najlepšie sa cíti medzi 2100 až 2500 ot/min, pri malých otáčkach (1300 ot/min) mu ale, ako to u moderných turbodieselov zvykne byť, chýba záťah. Recept je jednoduchý, stačí podradiť a môžete sa tešiť z lineárneho záťahu bez turboefektu. Krútiaci moment vrcholí hodnotou 240 Nm pri 1750 ot/min, krátkodobo môže vďaka funkcii overboost dosiahnuť až 260 Nm. Tieto hodnoty zabezpečujú 1325 kg ťažkému hatchbacku zrýchlenie na stovku za 11.2 sekundy a maximálku 188 km/h. Tento motor je spojený s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. K jej činnosti nemáme výhrady, snáď len dráhy radenia by mohli byť o niečo kratšie. Silnejšia jednašestka HDI sa dodáva spolu s filtrom pevných častíc FAP, ktorý obmedzuje negatívne účinky dieselových agregátov na životné prostredie. Slušné dynamické výkony nie sú vykúpené vyššou spotrebou. Aj pri dynamickej jazde sme dosiahli priemer 5,3 l/100 km, pri troche snahy nebolo problém na okreskách dosiahnuť spotrebu 4 litre nafty. PodvozokKto by čakal od tristosedmičky francúzsky mäkko naladený podvozok, bude prekvapený. Žiadne prehnané nakláňanie v zákrutách a plávanie na nerovnostiach sa nekoná. Podvozok účinne filtruje nerovnosti tak, aby neobťažovali posádku, ale zároveň sa na neho môžete spoľahnúť aj v náročnejších pasážach, kde vás prekvapí svojou suverenitou. Je vynikajúcim kompromisom medzi jazdnými vlastnosťami a komfortom. Od vyššej karosérie a dieselového motora (ktorý je ťažší ako porovnateľný benziňák), sme čakali ťažkopádnejšie správanie. HodnoteniePeugeot 307 je najmä s motorom 1.6 HDi veľmi univerzálnym automobilom. Ak hľadáte rodinné auto s dostatočnými dynamickými schopnosťami, bohatou výbavou a nízkymi prevádzkovými nákladmi, nezabudnite zaradiť do užšieho výberu aj túto tristosedmičku. Plusy: vzdušný a priestranný interiér kultivovaný motor spotreba bohatá výbava naladenie podvozku Mínusy: nedomyslené ovládanie stieračov niektoré plasty použité v interiéri menší objem batožinového priestoru (341 litrov) Ceny:Cena základnej verzie (1.4e 16V XR): 521.000,-Sk
Základná cena testovanej verzie (1.6 HDi 110 X-line): 668.000,-Sk
Cena testovanej verzie s príplatkovou výbavou (1.6 HDi 110 XT): 760.000,-Sk Výbava:6 airbagov, ABS + elektronický rozdeľovač brzdných síl, variabilný posilňovač riadenia, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, palubný počítač, výškovo a osovo nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a spolujazdca, zadné sedadlo sklopné delené v pomere 1/3 : 2/3, predné hmlovky, rádio Peugeot RD4 s CD prehrávačom a ovládaním na volante, el. ovládanie predných okien, el. ovládanie spätných zrkadiel, dvojzónová automatická klimatizácia, zadná lakťová opierka, predné lakťové opierky, zásuvky pod prednými sedadlami, alarm so superuzamykaním, metalízaTechnické údaje

Motor
Typ motora: vznetový
Valce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (cm3): 1560
Najvyšší výkon (kW / ot./min): 80/ 4000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min): 240 (260) / 1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h): 188
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 11.2
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 4.9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l): 341
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostná hm. / nosnosť (kg): 1325 / 452
Rozmer pneu: 205/55 R16
Dĺžka (mm): 4212
Šírka (mm): 1757
Výška (mm): 1510
Rázvor (mm): 2608
Rozchod vpredu (mm): 1505
Rozchod vzadu (mm): 1500

Vyberáme pre vás niečo PLUS