Nedávno sme mali možnosť podrobne otestovať kompaktný Peugeot 307 vo verzii hatchback. Teraz sme sa zoznámili s jeho praktickejšou a štýlovejšou verziou SW. Keďže sa jednalo o rovnakú pohonnú jednotku, zamerali sme sa hlavne na praktickú stránku SW.
Zdroj: AUTOVIA
Zdroj: AUTOVIA
Zdroj: AUTOVIA
Galéria k článku
V minulosti sme vám priniesli podrobný redakčný test kompaktného Peugeotu 307 1.6 HDi vo verzii hatchback. Teraz sme sa zoznámili s jeho praktickejšou a štýlovejšou verziou SW. Keďže sa jednalo o rovnakú pohonnú jednotku, zamerali sme sa hlavne na rozdiely a prepravnú kapacitu SW.
Väčšina laikov pri pohľade na Peugeot 307 SW vidí iba obyčajné kombi nižšej strednej triedy, akých na našich cestách jazdí plno. No zainteresovaní vedia, že SW ponúka niečo viac. Výnimočnosť naznačuje už sklenená panoramatické strecha, akou sa môže pochváliť iba zopár áut súčasnej produkcie. Hlavné rozdiely sa však nachádzajú pod karosériou. Okrem toho, že 307 SW ponúka možnosť prepravy až siedmich cestujúcich, zastáva rolu štýlovej a luxusnej alternatívy v rade 307.
Rad 307 totiž obsahuje okrem hatchbacku, SW a coupé-cabria aj klasické kombi s označením Break. Siluetou a dizajnom sú verzie Break a SW až na detaily totožné, no kombi Break sa odlišuje okrem nemožnosti inštalácie tretieho radu sedadiel a panoramatickej strechy aj motorovou ponukou a výbavou, ktorá je v prípade SW neporovnateľne bohatšia. Čo sa týka motorov, SW nie je možné vybaviť benzínovou „jednaštvorkou“, Break je zasa ochudobnený o dvojlitrové agregáty.
Až po B-stĺpik je SW totožné s hatchbackom. Dizajnérom sa podarilo predĺžiť tristosedmičku veľmi nenásilne, a tak sa aj SW môže pochváliť eleganciou vlastnou celému modelovému radu. Tá je ešte zvýraznená pochrómovanými doplnkami ako sú kľučky dverí alebo lišty strešného nosiča. Predĺženie nenastalo iba zväčšením zadného previsu, ako to býva zvykom - dlhší je aj rázvor, čo sa pozitívne prejavuje v priestorovom riešení interiéru a na jazdných vlastnostiach.
InteriérPo otvorení dverí vás privíta rovnaká palubná doska ako vo všetkých iných tristosedmičkách. SW malo stredovú konzolu prevedenú v imitácii hliníka, čo pôsobilo na pohľad oveľa lepšie a modernejšie ako „drevený obklad“ v nedávno testovanom hatchbacku. Originálnym prvkom je obrovská panoramatická strecha. Spríjemní cestovanie a vďaka nej pôsobí interiér vzdušnejšie. Pred prudkými slnečnými lúčmi vás v prípade potreby ochráni elektricky ovládaná trojvrstvová clona.
Vzadu neostal kameň na kameni. Miesto klasickej trojmiestnej lavice sa v druhom rade nachádzajú tri samostatné sedadlá. S každým je možné osobitne manipulovať a dajú sa celkom vybrať. Operadlo užšieho stredového sedadla je možné sklopiť, čím vznikne praktický stolík so štyrmi držiakmi na nápoje a odkladacím priestorom. Sedadlá v druhom rade sa navyše dajú pozdĺžne posúvať, takže v prípade, ak nepotrebujete využiť maximálnu kapacitu batožinového priestoru alebo prepravovať sedem osôb, budú mať aj traja vysokí cestujúci v strednom rade dostatok priestoru. Na šírku sa ale budú musieť trochu uskromniť, ideálna kombinácia je dvaja dospelí na kraji a dieťa v strede.
To ale ešte zďaleka nie je všetko, čo tento kríženec medzi kombi a MPV ponúka. V podlahe batožinového priestoru sú pripravené úchyty na ďalšie dve sedadlá. V celkovom súčte teda môže 307 SW prepravovať až sedem osôb – no sedadlá tretieho radu sú použiteľné iba ako núdzové, prípadne pre deti. Dospelí sa na nich budú sťažovať na nedostatok miesta na nohy a na hlavu. Prídavné sedadlá tretieho radu sa dodávajú za príplatok 12.000 Sk, no ich úchyty sú kompatibilné s krajnými sedadlami stredného radu, takže v prípade potreby môžete tieto sedadlá premiestniť dozadu. Manipulácia s nimi je bezproblémová a mal by ju zvládnuť každý.
Ak sa rozhodnete umiestniť sedadlá aj do tretieho radu, celý druhý rad musí byť v polohe najbližšej k predným sedadlám, čo v konečnom dôsledku znamená, že dospelí cestujúci môžu zabudnúť na pohodlné cestovanie v druhom alebo treťom rade. Preto túto konfiguráciu môžeme odporučiť len na kratšie vzdialenosti, prípadne deťom. Každopádne je táto možnosť plusom oproti obyčajným kombi, no za praktickosťou MPV flexibilita SW trochu zaostáva.
Batožinový priestor ponúka v päťmiestnej konfigurácii veľkorysý objem 575 litrov (po strechu 984 litrov). Pri siedmich sedadlách sa využiteľný priestor zmenší na 163 litrov. Po vybratí sedadiel druhého a tretieho radu vznikne z SW malá dodávka ponúkajúca bezkonkurenčných 2196 litrov. Nebudete sa sťažovať ani na nedostatok odkladacích priestorov – konštruktéri mysleli aj na cestujúcich v treťom rade, ktorí majú okrem praktických poličiek k dispozícii aj lampičku na čítanie. Na zadnej strane operadiel predných sedadiel nájdete sklápacie stolčeky s držiakom na poháre. S tristosedmičkou SW sa teda môžete vydať aj na dlhú cestu k moru a vychutnávať si pritom komfortné cestovanie.
Motor a jazdné vlastnostiPod kapotou sa skrýval rovnaký motor ako v nedávno testovanom hatchbacku. Keďže sme o ňom všetko podstatné už napísali, spomenieme len základné údaje. Dieselový agregát 1.6 HDi ponúka výkon 80 kW (109 koní) pri 4000 ot/min a krútiaci moment 240 Nm pri 1750 ot/min. Dynamika je primeraná papierovým údajom a oproti krátkemu a o vyše 150 kg ľahšiemu hatchbacku zaostáva SW iba nepatrne. Maximálka je 183 km/h (-5 km/h oproti hatchbacku) a zrýchlenie 0-100 km/h je rovných 12 sekúnd (+0,8 s). Počas testu sme dosiahli priemernú spotrebu 5,5 litra nafty, čo je síce o pol litra viac, ako udáva výrobca, no stále je to pekné číslo. Pri jazde mimo mesta a ľahkej pravej nohe sa dá jazdiť aj za 3,8 litra, čo ja na 1,5 tony ťažké auto úctihodný údaj. Šesťdesiatlitrová nádrž tak zabezpečuje pri nami dosiahnutej spotrebe dojazd približne 1100 km, čo umožňuje absolvovať cestu Bratislava – Košice a späť na jedno natankovanie, pričom vám ešte ostane rezerva približne 10 litrov.
Jazdné vlastnosti taktiež oveľa nezaostávajú za krátkou verziou. Samozrejme, že kvôli väčším rozmerom a vyššej hmotnosti je SW o trochu menej obratné, no nie je to rozdiel, ktorý by si priemerný vodič pri pokojnej jazde uvedomoval.
HodnotenieNa tomto aute sme nenašli veľa chýb. Jednou z nich je lak výstuhy predného nárazníka za veľkou maskou. Ako na fotkách môžete vidieť, už po jednej zime bola farba dosť obitá od kamienkov. Konštruktéri asi na túto možnosťou nemysleli, keďže po jednej zime by sa to nemalo stať. Inak nemáme tomuto Peugeotu čo vytknúť – možno až na už nie najmodernejšiu palubnú dosku a slabší ťah pri nízkych otáčkach, čo je ale pre dieselové agregáty podobnej objemovej kategórie typické.
Peugeot 307 SW 1.6 HDi sa naozaj vydaril. Ponúka výborný kompromis medzi výkonom a spotrebou, jazdnými vlastnosťami a komfortom. Okrem príkladnej praktickosti naviac dostanete aj štýlové auto, za ktoré sa nemusíte hanbiť. Čo viac môže štvor, prípadne päťčlenná rodina žiadať?
Plusy:priestranný a variabilný interiér veľký batožinový priestor motor spotreba panoramatická strecha
Mínusy:málo odolná farba výstuhy predného nárazníka netradičné ovládanie stieračov (po vypnutí a opätovnom naštartovaní motora ostanú stierače vypnuté, aj keď je páčka v polohe „on“)
Ceny:Cena základnej verzie (1.6e 16V): 685.000,-Sk
Cena testovanej verzie s príplatkovou výbavou (1.6 HDi 110): 812.000,-Sk
Sériová výbava:6 airbagov, ABS + elektronický rozdeľovač brzdných síl, variabilný posilňovač riadenia, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, panoramatická strecha s el. ovládanou clonou, strešné nosiče, palubný počítač, výškovo a osovo nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a spolujazdca, predné hmlovky, rádio Peugeot RD4 s CD prehrávačom a ovládaním na volante, el. ovládanie predných okien, el. ovládanie spätných zrkadiel, manuálna klimatizácia, predné lakťové opierky, 3 samostatné sedadlá v druhom rade, zásuvky pod prednými sedadlami
Príplatková výbava:alarm + superuzamykanie (10.000,- Sk), automatická dvojzónová klimatizácia (13.000,- Sk), metalíza (15.000,- Sk), povinná výbava
Technické údaje
Motor | |
Typ motora: | vznetový |
Valce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (cm3): | 1560 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min): | 80/ 4000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min): | 240 (260) / 1750 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 183 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 12 |
Spotreba-mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 6.2 / 4.4 / 5.0 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 575 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostná hm. / nosnosť (kg): | 1483 / 517 |
Rozmer pneu: | 205/55 R16 |
Dĺžka (mm): | 4432 |
Šírka (mm): | 1757 |
Výška (mm): | 1544 |
Rázvor (mm): | 2708 |
Rozchod vpredu / vzadu (mm): | 1497 / 1492 |