Vyskúšali sme inovovaný Renault Modus s novým preplňovaným benzínovým motorom.

Zdroj: Archív

Zdroj: Archív

Zdroj: Archív
Galéria k článku
Toto mini-MPV je postavené na platforme, ktorú zdieľa s Cliom tretej generácie, Nissanom Note a Micra. Na trh prišlo v roku 2004 a odvtedy už ubehol nejaký ten rôčik. Renault sa preto rozhodol poslať Modus na omladzovaciu kúru. K nám sa dostala už inovovaná verzia tohto modelu. Na prvý pohľad je vidieť, že Modus vymenil staré oranžové smerovky za nové bezfarebné, ale to najdôležitejšie sa skrýva pod kapotou. O tom však trošku neskôr...
Renault Modus sa s rozmermi 3792 mm na dĺžku, 1695 mm na šírku a výškou 1589 mm radí do rýchlo rozvíjajúceho sa segmentu priestranných malých áut. Rázvor predstavuje hodnota 2482 mm čo na auto takýchto rozmerov nie je vôbec zlé. Modus je na pohľad malé auto, ale po otvorení dverí akoby mávnutím čarovného prútika narástlo.
Interiér je skutočne priestranný a okrem toho, že miesta je všade dosť, Modus má v kabíne veľké množstvo odkladacích priestorov. Úložné priestory sú aj tam, kde ich nečakáte. Asi najkurióznejší z nich sa nachádza pod sedákom sedadla spolujazdca. Príjemne praktická vec je puzdro na okuliare nad vodičovým oknom. Odkladacie priestory sú dokonca aj v podlahe. Po usadení vás upúta pomerne vysoký posed. U áut tejto kategórie to však nie je nič zvláštne. Keď si už urobíte na sedadle vodiča pohodlie, márne by ste hľadali pred sebou nejaké analógové prístroje. Všetky údaje sa zobrazujú na centrálnom digitálnom ukazovateli, aby boli dostupné celej posádke.
V interiéri sú použité mäkké plasty a celkový dojem kvality kazili iba uvoľnené dvierka skrinky pred spolujazdcom. Nami testované auto bolo v najvyššej výbave Dynamique, vďaka čomu sme si chvíľky strávené v aute mohli spríjemňovať príplatkovou automatickou klimatizáciou. Spočiatku sme sa potešili aj CD a MP3 prehrávaču, ale ten nás svojím zvukom nijako neohúril, keďže produkoval iba 4 x 15 W. Zato jeho ovládanie pod volantom bolo intuitívne a prišlo vhod. Veľmi zaujímavým prvkom bolo aj veľké elektricky vysúvateľné strešné okno. Je vybavené roletkami, ktoré zabraňujú prehrievaniu interiéru, keď je auto odstavené na slnku. V prípade, že sú odtiahnuté, výborne presvetľujú celý interiér a auto tak pôsobí ešte priestrannejším dojmom. S otvorenou strechou sme však jazdili iba po meste v rýchlostiach do 60 km/h. Po prekročení tejto rýchlosti nás už odrádzal veľký hluk.
Aj keď batožinový priestor nie je v základnej polohe veľmi veľký, variabilita zadnej lavice dokáže zo základných 198 litrov spraviť aj 1283 pri plnom sklopení. Je uchytená na malých koľajničkách, čo umožňuje cestujúcim na zadných sedadlách spraviť si pohodlie. Zadná lavica sa dá z trojmiestnej premeniť aj na dvojmiestnu s cieľom získať čo najviac priestoru pre pasažierov na zadných sedadlách.. Celkovo sú však zadné sedadlá dosť tvrdé a ich operadlá majú pomerne strmý sklon. Konečne sa však dostávame k najpodstatnejšej novinke a tou je nový benzínový štvorvalec preplňovaný turbodúchadlom. Vďaka preplňovaniu sa inžinierom podarilo z objemu 1,2 litra dosiahnuť výkon rovných sto koní. S týmto motorom sa môžete stretnúť aj v Cliu alebo v novom Twingu. Motor bol navrhnutý tak, aby spĺňal emisnú normu Euro 5, čo sa mu aj so 140 g CO2/km podarilo. Spotreba benzínu by však mala zostať rovnaká ako u slabšej verzie 1,2, z ktorej tejto motor vychádza a má s ňou spoločných 30 % častí. Výrobca udáva hodnoty 7,6 l, 5 l a 5,9 l (mesto, mimo mesto, kombinovaná). Keďže bolo auto v zábehu, spotreba bola o čosi vyššia. Keď sme sa však veľmi snažili, dalo sa po meste jazdiť aj za 6,7 l na 100 km. Po naštartovaní sa musíte presvedčiť, či motor beží. Odhlučnenie interiéru je výborné. Je to však spôsobené aj voľnobehom na nízkych otáčkach, konkrétne iba 650 ot./min. Informuje vás o tom digitálny indikátor otáčkomera v tvare „bumerangu“ na centrálnom ukazovateli v strede. Ďalším dojmom, ktorý v nás evokoval hranie počítačovej hry namiesto šoférovania ozajstného auta bol, respektíve nebol odpor v riadení. Modus je vybavený elektrickým variabilným posilňovačom riadenia. V meste je takáto mäkkosť možno užitočná, dobre padne aj malý polomer otáčania, ale aj tak si myslím, že by to s tou ľahkosťou výrobcovia nemali preháňať. Navyše sa pri prechode nerovnosťami do riadenia prenáša chvenie. Keďže motor bol ešte stále v zábehu, zrejme zo seba nedostával ani maximálny výkon. Napriek tomu bolo auto dosť živé. Turbo pracovalo už od 2000 ot/min. a motor sa ochotne nechával vytáčať až k maximu. Tento agregát je vybavený funkciou „overpower“, ktorá umožňuje dosiahnuť dodatočný výkon na krátky čas na 2., 3. a 4. prevodovom stupni po prekročení 4 500 ot/min, teda +5 k a + 6 Nm. Nie že by to bolo nejako extra citeľné, ale človek nikdy nevie, kedy mu to môže zachrániť život pri predbiehaní.Motor teda nemal žiadnu chybu, výkonovo sa vyrovná motorom 1,4 až 1,6, ale spotrebou ich tromfne na celej čiare. Jediným limitom bol teda podvozok Modusu. Je to relatívne vysoké auto určené hlavne do mesta. Tam sa aj cíti najlepšie. To, že sa mu nepáčil náš výlet na Pezinskú babu dával najavo pískaním pneumatík skoro v každej zákrute. Musíme však priznať, že sme nešli pomaly a auto sa správalo bezpečne za každých okolností. Predsa len však tento vynikajúci nový motor od Renaultu nájde lepšie uplatnenie zrejme v Cliu a z nového Twinga urobí malú raketu na kolesách.
Cena základnej verzie (Renault Modus 1.2 TCE 100 LS ICE) : 468 900,-
Technické údaje: Renault Modus 1.2 TCE 100
Motor | |
Typ motora: | zážihový, sekvenčné viacbodove turbo |
Valce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (cm3): | 1149 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min): | 74 / 5500 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min): | 145 / 3000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 182 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 11.2 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 7.6 / 5 / 5.9 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 198 / 1283 |
Objem nádrže (l): | 49 |
Pohotovostná hmotnosť (kg): | 1165 |
Rozmer pneu: | 185/60 R15 |
Dĺžka (mm): | 3792 |
Šírka (mm): | 1695 |
Výška (mm): | 1589 |
Rázvor (mm): | 2482 |