Predchádzajúca generácia najúspešnejšieho modelu českej automobilky s okrídleným šípom v logu bola najpredávanejším autom na Slovensku. Či môžu byť ambície nového modelu rovnako vysoké sme sa pokúsili zistiť v redakčnom teste.
Zdroj: Archív
Zdroj: Archív
Zdroj: Archív
Galéria k článku
Nová Fabia má rovnaký rázvor ako tá stará, no do dĺžky narástla o 22 milimetrov, do výšky až o 47 mm a je dokonca o 4 mm užšia ako predchádzajúca generácia. Štyri milimetre šírky samozrejme nie sú veľa, ale keďže auto narástlo do výšky takmer o 5 cm a šírka zostala v podstate nezmenená, pôsobí nová Fabia veľmi úzkym dojmom. To je jedna z vecí, ktorá je ako prvá kritizovaná už aj laickou verejnosťou. Veď Fabiu predsa pozná každý, teda si ju vie porovnať aj s tou novou...Ďalšou vecou je pomerne dlhý pár zadných dverí. Škodovke sa síce podarilo vyrobiť auto s najväčším vnútorným priestorom v tomto segmente, ale dlhé zadné dvere, ktoré majú navyše vysokú hranu okien, pôsobia trochu nesúmerne k zvyšku karosérie. Dalo by sa teda povedať, že ak vôbec ľudia nad novou Fabiou „ohŕňajú nosom“, tak to nie je pre to, že by sa im nepáčil dizajn, ale rozmery karosérie novej Fabie majú navzájom trošku netradičný pomer. Pokiaľ ide čisto o dizajn, tak v tomto smere je na tom podľa nás nová Fabia veľmi dobre. Moderná predná časť spoločná s Roomsterom je celkom vydarená a rovnako sú na tom aj zadné partie.
Interiér je kapitola sama o sebe. Oproti minulej generácii v ňom totiž nastal neuveriteľný kvalitatívny pokrok. Nami testované vozidlo bolo vo výbave Sport, ktorá nám tento dojem ešte umocňovala. Táto výbava v sebe zahŕňa nadštandardné prvky ako športové predné sedadlá, trojramenný, kožou potiahnutý športový volant, rádio Dance s CD a MP3, či poloautomatickú klimatizáciu Climatic.
Vnútorný priestor novej Fabie by mohol s prehľadom konkurovať aj o triedu vyššie postaveným vozidlám. Pohodlne odvezie štyroch cestujúcich a dokonca ani pasažieri na zadných sedadlách netrpia na nedostatok priestoru. Vodič a spolujazdec sa vpredu nemusia nijak veľmi uskromňovať a pokiaľ sú cestujúci vpredu aj vzadu priemerného vzrastu, tak tým na zadných sedadlách zostane od kolien ešte pár centimetrov od operadiel predných sedadiel. Objem batožinového priestoru patrí s hodnotou 300 litrov k najlepším v triede. Po sklopení zadných sedadiel vznikne úložný priestor s objemom až 1163 litrov.
Nami testovaný model mal pod prednou kapotou uložený štvorvalcový benzínový motor so zdvihovým objemom valcov 1,4 litra a šestnásťventilovou technikou. Je to v ponuke najlacnejší štvorvalec, keďže základné benzínové ako aj dieselové motory sú iba trojvalce. Motor má celkom pekný zvuk so športovým nádychom, len škoda, že jeho výkonové parametre už zas nie sú až také športové. Výkon 85 koní je tak akurát. Mnohým ľuďom to bohato postačí, no my by sme predsa len pod kapotou radšej uvítali 105 koňový, či už benzínový, alebo dieselový agregát. Naopak, nevieme si potom predstaviť, ako jazdí Fabia so základným benzínovým trojvalcom s výkonom iba 60 koní.
Podvozok novej Fabie je mimoriadne vyvážený. Spoľahlivo drží stopu v každej situácii. Auto sa celkovo ovláda veľmi príjemne a jednoducho. Volant ide ľahko, no zároveň nie je príliš preposilňovaný, chod pedálov je tiež veľmi precízny a mimoriadnu pochvalu si zaslúži rýchlostná páka. Ešte v žiadnom doteraz testovanom aute hádam nešla ľahšie ako v novej Fabii. Niekedy sme mali až pocit, ako keby v každej cieľovej polohe páky bol akýsi magnet, ktorý sám dotiahol páku do správnej polohy. Ak sa človeku veľmi nechce, na preradenie mu postačia aj prsty. Jediná vec, ktorá nás na jazdných vlastnostiach novej Fabie trochu sklamala sú brzdy. Aj v kombinácii s týmto motorom sú na zadnej náprave iba bubnové brzdy. Tie mimochodom svoju prácu odvádzajú skvelo, sú citlivé, dobre dávkovateľné a zo začiatku aj celkom silné. Keď sme však raz dobrzďovali do zákruty, ktorá bola nečakane prudšia a navyše dole kopcom, aj keď brzdovému pedálu zostávalo ešte dobrých pár centimetrov chodu, samotné brzdy už nezabrali účinkom zodpovedajúcim takému razantnému zatlačeniu pedálu.
Hodnoty spotreby paliva udávané výrobcom sa nám v podstate podarilo dodržať. Počas testu sme dosiahli priemernú spotrebu 7,5 litra benzínu na 100 km. Aj keď sú v tejto hodnote zahrnuté aj jazdy mimo mesto, predovšetkým sme však jazdili po meste.
Na novej Fabii sa nám predovšetkým páčilo to, ako dobre a ľahko sa ovláda. Je to vyzreté auto, na ktorom vidno nemeckú koncernovú precíznosť a kvalitu. Myslíme si, že má veľké šance nadviazať na úspech minulej generácie. Trúfame si povedať, že by na základe svojich kvalít mohla byť nová Fabia ešte úspešnejšia, len to trošku potrvá, kým si ľudia zvyknú na dizajn jej exteriéru.
Základná cena verzie s testovanou motorizáciou a výbavou: 424 900 Sk
Technické údaje
Motor | |
Typ motora: | zážihový |
Valce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (cm3): | 1390 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min): | 63 / 5000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min): | 132 / 3800 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 174 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 12.3 |
Spotreba-mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 8.6 / 5.3 / 6.5 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 300/1163 |
Objem nádrže (l): | 45 |
Pohotovostná hm. / nosnosť (kg): | 1060 / 515 |
Rozmer pneu: | 195/55 R15 |
Dĺžka (mm): | 3992 |
Šírka (mm): | 1642 |
Výška (mm): | 1498 |
Rázvor (mm): | 2462 |
Rozchod vpredu / vzadu (mm): | 1436 / 1426 |