Reklama

TEST: Smart Forfour cdi

AUTOVIA

Zdroj: AUTOVIA

Reklama

Smart Forfour som už mal možnosť testovať, ale tento raz nám predajca požičal dieselovú verziu tohto krásavca.

Smart Forfour som už mal možnosť testovať, ale tento raz nám predajca požičal dieselovú verziu tohto krásavca. Pod prednou kapotou sa tu ukrýva 3-valcový vznetový motor s objemom 1,5 litra, štvorventilovou technikou, turbodúchadlom a najmodernejším priamym vstrekovaním common rail. Číselne sa to dá vyjadriť najvyšším výkonom 50kW (4000 ot./min.) a krútiacim momentom 160Nm (1600 ot./min.). Smart ponúka aj silnejší variant svojho cdi s výkonom 70kW a krútiacim momentom 210Nm. Prevodovku si môžete zvoliť manuálnu 5-stupňovú, alebo 6-rýchlostný automat s možnosťou radenia na volante.

Dizajnovo je Forfour nezameniteľným automobilom. Karoséria je podľa vzoru menšieho Fortwo zložená z dvoch základných materiálov. Na povrch vystupuje bezpečnostný rám s triodinu, ktorý dopĺňajú dielce z robustného plastu (bodypanels). Ich výhodou oproti klasickým plechom je odolnosť voči korózii a menšiemu mechanickému poškodeniu. Na Smarte majú rám a plastové dielce odlišnú farbu, čo autu dodáva originálny vzhľad. Kompaktná karoséria s krátkymi presahmi, výrazné lemy blatníkov, tvar predného nárazníka a ostatné detaily dodávajú kompaktný a športový dojem. Na výber máte navyše tri druhy strechy: čierny plast, pevné panoramatické sklo a otváracie elektrické sklo.
Interiér rovnako prekvitá originalitou. Športová prístrojová doska, ktorá doskou ani nie je, sa skladá z dvoch samostatných analógových kruhových prístrojov ktoré zároveň združujú všetky informačné kontrolky a displej. Palivomer je digitálny a teplomer nahrádza len kontrolné svetlo prehriatia motora. Stredová konzola je skutočne prehľadná. Smart ponúka niekoľko stupňov výbavy, s integrovaným audio či navigačným systémom. Vodič aj spolujazdec má k dispozícii množstvo odkladacích priestorov vo forme poličiek, ako aj uzavretú skrinku. Aj na prístrojovej doske je použitých viacero materiálov. Kvalitné plasty dopĺňa textilný poťah, ktorý je použitý v celom interiéri. Praktickou je posúvateľná zadná lavica, ktorou si môžete zvoliť pomer veľkosti batožinového priestoru a miesta pre zadných cestujúcich. Operadlá zadných sedadiel plynulo prechádzajú čalúnenými zaobleniami do čalúnenia dverí čo dodáva cestujúcim pocit sedenia na obývačkovom gauči. Zadným sedadlám sa okrem posúvania dajú aj nastavovať a sklápať operadlá, čím je dosiahnutý batožinový priestor s objemom 268-910 litrov.

Ale poďme k subjektívnym dojmom. Aj slabšia verzia motora cdi sa nedá na ceste zahanbiť. Testovaný Forfour mal vo výbave 6-stupňovú automatiku. Prekvapila ma sila s akou sa v nízkych otáčkach tento pomerne malý motor rozbieha. Automobil som zaťažoval nákladom v kufri, ako aj piatimi dospelými pasažiermi. Bez problémov sa plne naložený dostal aj cez skutočne strmé stúpanie, bez potreby vytáčania motora. Nižší výkon a charakteristika naftového agregátu sa prejavia až na diaľnici. Pri stredne silnom protivetre sa automat dostal na piatom stupni po 155 km/h kde preradil na 6-ku. Potom však nasledovalo spomalenie. Tabuľkovú maximálnu rýchlosť 160 km/h sa mi podarilo dosiahnuť len za bezvetria. 6-stupňovú prevodovku hodnotím veľmi pozitívne. Podvozok je dobre vyvážený a nerobí mu problémy ani športovejšia jazda. Aerodynamický hluk a zvuk motora len minimálne prechádzajú do interiéru a aj dlhšie cestovanie je tak bez problémov. Smarta som využil na rodinný víkendový výlet, kedy som pohodlne odviezol štyroch cestujúcich aj s batožinou. Cestujúci na zadných sedadlách ocenili sklenenú panoramatickú strechu, ktorá sa v noci mení na súkromnú hvezdáreň. Výrobca udáva kombinovanú spotrebu 4,6 l/100km, čomu zodpovedá aj 47 litrová palivová nádrž. Ako jediné negatívum v inak ergonomicky usporiadanom interiéri hodnotím umiestnenie otvárania elektrických okien, ktoré sa nachádza vedľa páky ručnej brzdy. Ďalej som bol trochu sklamaný z manuálneho ovládania spätných zrkadiel, ktoré sú však dostatočne veľké a nepotreboval som ich prestavovať.

Forfour cdi spája originalitu dizajnu Smart a priestor pre až 5-tich cestujúcich s úspornou technológiou naftového common-railu. V základnej verzii s cdi je cena tesne pod 500 tisíc podľa môjho názoru primeranou k tak technicky vyspelému automobilu. Praktický interiér, nápaditý exteriér, kvalita spracovania a dobré jazdné vlastnosti sú predpokladom pre úspešnosť predaja. Keďže sme internetovým médiom, za povšimnutie stojí aj dobre spracovaná webová stránka www.smart.com, na ktorej nájdete množstvo prehľadne usporiadaných informácií o vozidlách Smart.