Smart Forfour som už mal možnosť testovať, ale tento raz nám predajca požičal dieselovú verziu tohto krásavca.
Zdroj: AUTOVIA
Zdroj: AUTOVIA
Zdroj: AUTOVIA
Galéria k článku
Smart Forfour som už mal možnosť testovať, ale tento raz nám predajca požičal dieselovú verziu tohto krásavca. Pod prednou kapotou sa tu ukrýva 3-valcový vznetový motor s objemom 1,5 litra, štvorventilovou technikou, turbodúchadlom a najmodernejším priamym vstrekovaním common rail. Číselne sa to dá vyjadriť najvyšším výkonom 50kW (4000 ot./min.) a krútiacim momentom 160Nm (1600 ot./min.). Smart ponúka aj silnejší variant svojho cdi s výkonom 70kW a krútiacim momentom 210Nm. Prevodovku si môžete zvoliť manuálnu 5-stupňovú, alebo 6-rýchlostný automat s možnosťou radenia na volante.
Dizajnovo je Forfour nezameniteľným automobilom. Karoséria je podľa vzoru menšieho Fortwo zložená z dvoch základných materiálov. Na povrch vystupuje bezpečnostný rám s triodinu, ktorý dopĺňajú dielce z robustného plastu (bodypanels). Ich výhodou oproti klasickým plechom je odolnosť voči korózii a menšiemu mechanickému poškodeniu. Na Smarte majú rám a plastové dielce odlišnú farbu, čo autu dodáva originálny vzhľad. Kompaktná karoséria s krátkymi presahmi, výrazné lemy blatníkov, tvar predného nárazníka a ostatné detaily dodávajú kompaktný a športový dojem. Na výber máte navyše tri druhy strechy: čierny plast, pevné panoramatické sklo a otváracie elektrické sklo.
Interiér rovnako prekvitá originalitou. Športová prístrojová doska, ktorá doskou ani nie je, sa skladá z dvoch samostatných analógových kruhových prístrojov ktoré zároveň združujú všetky informačné kontrolky a displej. Palivomer je digitálny a teplomer nahrádza len kontrolné svetlo prehriatia motora. Stredová konzola je skutočne prehľadná. Smart ponúka niekoľko stupňov výbavy, s integrovaným audio či navigačným systémom. Vodič aj spolujazdec má k dispozícii množstvo odkladacích priestorov vo forme poličiek, ako aj uzavretú skrinku. Aj na prístrojovej doske je použitých viacero materiálov. Kvalitné plasty dopĺňa textilný poťah, ktorý je použitý v celom interiéri. Praktickou je posúvateľná zadná lavica, ktorou si môžete zvoliť pomer veľkosti batožinového priestoru a miesta pre zadných cestujúcich. Operadlá zadných sedadiel plynulo prechádzajú čalúnenými zaobleniami do čalúnenia dverí čo dodáva cestujúcim pocit sedenia na obývačkovom gauči. Zadným sedadlám sa okrem posúvania dajú aj nastavovať a sklápať operadlá, čím je dosiahnutý batožinový priestor s objemom 268-910 litrov.
Ale poďme k subjektívnym dojmom. Aj slabšia verzia motora cdi sa nedá na ceste zahanbiť. Testovaný Forfour mal vo výbave 6-stupňovú automatiku. Prekvapila ma sila s akou sa v nízkych otáčkach tento pomerne malý motor rozbieha. Automobil som zaťažoval nákladom v kufri, ako aj piatimi dospelými pasažiermi. Bez problémov sa plne naložený dostal aj cez skutočne strmé stúpanie, bez potreby vytáčania motora. Nižší výkon a charakteristika naftového agregátu sa prejavia až na diaľnici. Pri stredne silnom protivetre sa automat dostal na piatom stupni po 155 km/h kde preradil na 6-ku. Potom však nasledovalo spomalenie. Tabuľkovú maximálnu rýchlosť 160 km/h sa mi podarilo dosiahnuť len za bezvetria. 6-stupňovú prevodovku hodnotím veľmi pozitívne. Podvozok je dobre vyvážený a nerobí mu problémy ani športovejšia jazda. Aerodynamický hluk a zvuk motora len minimálne prechádzajú do interiéru a aj dlhšie cestovanie je tak bez problémov. Smarta som využil na rodinný víkendový výlet, kedy som pohodlne odviezol štyroch cestujúcich aj s batožinou. Cestujúci na zadných sedadlách ocenili sklenenú panoramatickú strechu, ktorá sa v noci mení na súkromnú hvezdáreň. Výrobca udáva kombinovanú spotrebu 4,6 l/100km, čomu zodpovedá aj 47 litrová palivová nádrž. Ako jediné negatívum v inak ergonomicky usporiadanom interiéri hodnotím umiestnenie otvárania elektrických okien, ktoré sa nachádza vedľa páky ručnej brzdy. Ďalej som bol trochu sklamaný z manuálneho ovládania spätných zrkadiel, ktoré sú však dostatočne veľké a nepotreboval som ich prestavovať.
Forfour cdi spája originalitu dizajnu Smart a priestor pre až 5-tich cestujúcich s úspornou technológiou naftového common-railu. V základnej verzii s cdi je cena tesne pod 500 tisíc podľa môjho názoru primeranou k tak technicky vyspelému automobilu. Praktický interiér, nápaditý exteriér, kvalita spracovania a dobré jazdné vlastnosti sú predpokladom pre úspešnosť predaja. Keďže sme internetovým médiom, za povšimnutie stojí aj dobre spracovaná webová stránka www.smart.com, na ktorej nájdete množstvo prehľadne usporiadaných informácií o vozidlách Smart.