Suzuki Swift nás presvedčilo, že označenie Sport v jeho názve, treba brať veľmi vážne.

Zdroj: Archív

Zdroj: Archív

Zdroj: Archív
Galéria k článku
Verzia Sport sa od bežných trojdverových prevedení Suzuki Swift vizuálne líši športovým predným aj zadným nárazníkom, ktorý navyše obsahuje dva výfuky. Ďalším rozlišovacím detailom je malý spojler nad zadným oknom a v neposlednom rade sú to krásne 17-palcové disky z ľahkých zliatin s nízkoprofilovými pneumatikami Good Year Eagle F1 so športovým dezénom. Nami testovaný kúsok mal navyše továrenské „bojové pomaľovanie“, ktoré autu dodáva poriadnu dávku športového „image“.
V rovnakom duchu sa nesie aj interiér, ktorý je ladený v čierno – červenej kombinácii. Vpredu sú pravé športové sedadlá, ktoré majú spojené operadlá s opierkami hlavy do jedného celku a v zákrutách poskytujú telu dokonalú oporu. Športový charakter ďalej zdôrazňujú hliníkové pedále a množstvo iných hliníkových a chrómových doplnkov v interiéri.
Po technickej stránke sa športová verzia líši zníženým podvozkom, tuhšou konštrukciou uchytení náprav a aj samotných náprav a športovými tlmičmi Monroe. Pod kapotou sídli šestnásťventilový benzínový štvorvalec s objemom 1,6 litra, výkonom 125 koní a krútiacim momentom 148 Nm.
Dosť bolo zbytočných rečí, poďme sa venovať jazde. Pravdupovediac, vzhľad Suzuki Swift Sport a zvlášť „nášho“ exempláru, ktorý mal na sebe ešte tie biele nálepky, sa nám zdal trochu prehnane športový na to, že auto má pod kapotou iba atmosférickú „jedna-šestku“. V skrinke pred spolujazdcom sme navyše našli papierové vrecúško, ktoré malo poslúžiť ako prvá pomoc, ak by spolujazdcovi prišlo zle. Okrem iných reklamných sloganov na ňom bolo niečo ako motto tohto auta: „Suzuki Swift Sport – Skúste ho dostať do šmyku!“ Zdá sa vám to trúfalé? Aj nám sa zdalo, ale len do určitej chvíle.
Už pri pomalej jazde mestom, nám niečo našepkávalo, že v aute je obrovský potenciál, ktorý zatiaľ iba drieme. Napovedá tomu tuhší chod riadenia, ktoré je ale veľmi presné a disponuje dostatočnou spätnou väzbou. Ďalej sú to kovové pedále, ktoré majú precízny chod a dobre sa dávkujú. Podobne presná je aj radiaca páka s ktorou je tiež radosť pracovať. Že ide o športovo ladené auto vám dá najavo jazda už aj v malých rýchlostiach po rozbitých mestských cestách, pretože športový podvozok v kombinácii s krátkym rázvorom a tlmičmi Monroe je dosť tvrdý. Už pri nízkych otáčkach a malých mestských rýchlostiach má motor pekný zvuk. Do 3000 ot./min je ale auto veľmi mierne, pokojné a tiché. Aj kvôli kompaktným rozmerom by sa dalo povedať, že sa správa ako také ideálne auto do mesta. Všetko sa ale mení so stúpajúcimi otáčkami motora. Prvýkrát som zostal v nemom úžase, keď sme chceli stihnúť zelenú na jednom semafore. Na „dvojke“ som podržal plynový pedál trošku dlhšie a auto vystrelilo s takou razanciu, akú som naozaj nečakal. Potom mi došlo, že je to „Japonec“, navyše je to Suzuki, ktoré okrem áut robí aj skvelé motorky a že motor Swiftu Sport sa asi bude cítiť oveľa lepšie pri vyšších otáčkach. Krútiaci moment motora totiž vrcholí pri 4800 ot./min a maximálny výkon dosahuje až pri 6800 ot./min. Motor teda ožíva až niekde okolo 4000 ot./min. Pod touto hranicou, je to mierne a civilizované auto, navyše s prijateľnou spotrebou, no akonáhle sa ručička otáčkomera dostane do časti za 4000 ot./min., Swift Sport sa „trhá z reťazí“. Tento nárast výkonu je pri tom pekne lineárny, predvídateľný a doprevádzaný nádhernou zvukovou kulisou zo športovo ladeného výfukového potrubia. Pri jazde nad 4500 ot./min. ani nepotrebujete rádio, pretože nič krajšie v ňom nezahrajú. Ak idete ešte ďalej a držíte sa v rozmedzí 5000 - 6000 ot./min., ubratím plynu motor krásne brzdí a pri opätovnom zatlačení v okolí 5000 ot./min. auto doslova vystrelí dopredu. Veľkú zásluhu na tom, ale aj na výbornej ovládateľnosti, má nízka hmotnosť, iba niečo vyše jednej tony. Čo s týka sloganu: „Skúste ho dostať do šmyku“, robili sme čo sme mohli, no nepodarilo sa. A to sme skúšali obľúbené zákruty a šli sme o dosť vyššou rýchlosťou, ako s ostatnými testovanými autami. Navyše má Swift Sport vynikajúco nastavené ESP, ktoré vám skutočne iba chráni holý život až keď je zle a nijako vás neobmedzuje, keď si užívate jazdu naplno.
Suzuki Swift Sport bolo jedným z najzábavnejších áut, s ktorým sme kedy jazdili a je dôkazom toho, že dobré športové auto nemusí nutne mať 300 koní. Aby to ale nebolo také jednostranné, musíme Swiftu aj niečo vytknúť, aj keď toho nie je veľa. Asi najviac nám vadila iba päťstupňová prevodovka. S vysokootáčkovým motorom to nie je veľmi dobrá kombinácia, keďže motor už pri 120 km/h točil 4000 ot./min. Prevody by mohli zostať presne ako sú, aby auto nestratilo na schopnosti akcelerovať, ale ten šiesty prevodový stupeň by sa zišiel jednak kvôli zníženiu hlučnosti pri dlhých cestách, ale najmä kvôli zníženiu spotreby. Tá nebola nijak extrémne vysoká, ale s tou „šestkou“ by bola možno aj taká, prípadne nižšia ako udáva výrobca, teda 6,2 litra na 100 km. Motor si totiž vyžaduje minimálne 98-oktánový benzín a tak sa môže cestovanie po diaľnici trošku predražiť. Nám sa podarilo dosiahnuť mimo mesta spotrebu 6,7 litra a pri plne obsadenom aute rovných 7 litrov na 100 km. Spotrebu v meste udáva výrobca 9 litrov, nám sa s ľahkou nohou na plynovom pedáli darilo jazdiť aj za 8,8 litra na 100 km. Trochu nás prekvapil aj „ukazovateľ spotreby“. Swift totiž nemá pravý palubný počítač. Na displeji v strede palubnej dosky pod čelným sklom totiž počítač ukazuje okrem času a teploty iba priemernú, alebo aktuálnu spotrebu. Navyše sa tento údaj prepína tlačidlom hneď vedľa displeja, takže keď chcete zmeniť ukazovaný údaj, musíte sa buď veľmi predkloniť, alebo poprosiť spolujazdca.
So Swiftom Sport sme ale boli celkovo veľmi spokojní. Za pol milióna dostanete zábavné športové auto, ktoré je navyše veľmi dobre vybavené. Nepriplácate vôbec za nič, pretože v cene je už aj automatická klimatizácia, vyhrievanie sedadiel, rádio s CD-prehrávačom s podporou MP3, 17-palcové kolesá a dokonca aj metalíza. A my už aj vieme ktorú by sme si vybrali...Svetlomodrú s presne rovnakými bielymi nálepkami, o ktorých sme si spočiatku mysleli, že sú prehnane odvážne.
Základná cena verzie s testovanou motorizáciou a výbavou: 499 000 Sk
Technické údajeMotor | |
Typ motora: | Zážihový |
Valce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (cm3): | 1586 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min): | 92 / 6800 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min): | 148 / 4800 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 200 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 8.9 |
Spotreba-mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 9.0 / 6.2 / 7.2 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 213 |
Objem nádrže (l): | 45 |
Pohotovostná hm. / nosnosť (kg): | 1070 / 415 |
Rozmer pneu: | 195/45 R17 |
Dĺžka (mm): | 3765 |
Šírka (mm): | 1690 |
Výška (mm): | 1500 |
Rázvor (mm): | 2380 |
Rozchod vpredu / vzadu (mm): | 1460 / 1470 |