Reklama

TEST: Volvo C30 T5

Archív

Zdroj: Archív

Reklama

Testy v tejto sekcii dodala spoločnosť AUTOVIA, s.r.o. , bývalý partner portálu Zoznam.sk pre automobilový on-line magazín. Výhradný partner projektu Autoviny.sk, spoločnosť Motor-Presse Slovakia, s.r.o., nezodpovedá za obsah týchto testov. Vyskúšali sme si najmenší z ponuky modelov značky Volvo, no s najsilnejším motorom pod kapotou.

Dizajn Volva C30 je všetko len nie všedný. Kontroverzná štylizácia zadnej časti má svojich odporcov, ale aj veľmi veľa priaznivcov. Takto koncipovaný automobil je svojim originálnym a nevšedným dizajnom určený najmä pre aktívne žijúcich mladých ľudí, ktorí sa radi odlíšia od bežného priemeru. Predná časť má črty charakteristické pre vozy Volvo no iba jeden pár dverí a výklopné zadné okno namiesto klasického veka batožinového priestoru sa nemusí veľmi pozdávať konzervatívnym priaznivcom značky. Nám sa ale malá C30-tka veľmi páčila a v kombinácii s príplatkovým „bodykitom“ vyzerala naozaj športovo.

Interiér Volva C30 by sa dal s trochou nadnesenosti nazvať oáza pokoja. Vďaka dokonalému odhlučneniu a mimoriadne pohodlným sedadlám, ktoré sú typické pre automobily Volvo, je interiér C30-tky ideálnym miestom pre relax napríklad cestou z práce. K vytvoreniu skutočne príjemnej atmosféry dobre poslúži aj príplatkový audiosystém od špecializovaného dánskeho výrobcu Dynaudio s desiatimi reproduktormi. Audiosystém okrem klasického rádia zahŕňa aj CD-prehrávač, ktorý si poradí aj so súbormi typu MP3, či WMA. Podporovaný je digitálnym zosilňovačom 5x130 W a disponuje systémom priestorového zvuku Dolby Pro Logic II. Z každého ovládacieho prvku a vôbec všade kde sa pozriete je cítiť kvalitu. Chod všetkých tlačidiel je mimoriadne precízny a podobne je na tom aj šesťstupňová manuálna prevodovka, ktorá sa vyznačuje nadpriemerne presným chodom. Slovko „kvalita“ vám príde na um aj pri úplne banálnych veciach ako napríklad pri zatváraní prednej kapoty, či zadného „veka“ batožinového priestoru. V obidvoch prípadoch hydraulické vzpery povolia presne v tej chvíli, aby sa to dobre zavrelo, ale ani veľmi nebuchlo.

V interiéri nie je miesto pre päť pasažierov, pretože vzadu sú dve samostatné, ale zato plnohodnotné sedadlá. Cestujúci na predných sedadlách sa na nedostatok priestoru sťažovať skutočne nemôžu. Tí vzadu by sa mohli cítiť napohľad trochu stiesnene, ale aj keď vzadu nie je priestoru nazvyš, pohodlne sa v C30-tke odvezú štyria priemerne vysokí chlapi s tým, že tým vzadu nebude chýbať ani priestor na kolená. Batožinový priestor patrí medzi tie menšie v triede a vďaka presklenej zadnej časti bude jeho obsah neustále vystavený na obdiv verejnosti, čo nie je práve pozitívne. Tomuto riešeniu sa ale nedá uprieť vynikajúci výhľad dozadu, aj keď to určite nebol zámer. So žiadnym autom sa nám necúvalo lepšie ako s C30-tkou. Parkovací senzor v tomto aute je teda úplne zbytočný.

Nie je dôvod pochybovať o tom, že s kvalitou interiéru a s ďalšími spomínanými vlastnosťami sú na tom rovnako aj ostatné verzie modelu C30. My sme ale testovali najsilnejšiu verziu T5, pri ktorej je stredobodom pozornosti motor. Pod kapotou totiž sídli päťvalcový zážihový agregát s objemom 2,5 litra, ktorý je navyše preplňovaný turbodúchadlom. Motor tiež využíva variabilné časovanie ventilov a medzichladič stlačeného vzduchu. Aj vďaka týmto technológiám dosahuje agregát maximálny výkon 230 koní pri 5000 ot./min. a krútiaci moment 320 Nm v rozmedzí už od 1500 ot./min. až do 4800 ot./min.

Jazda s takto silným motorom pod kapotou sa razom stáva úplne bezstarostnou, pretože vďaka bleskovej odozve na zatlačenie plynového pedálu umožňuje zvládať všetky krízové situácie rýchlym preradením do iného pruhu či inak danú situáciu vyriešiť. Pýtate sa prečo ako prvú vec v súvislosti s motorom spomíname bezpečnosť? Pretože T5-ka na nás pôsobila napriek svojmu vysokému výkonu skôr komfortne a jej výkon sme využívali najmä pri podobných situáciách ako sme uviedli vyššie. Treba ale povedať, že auto malo veľmi dobre vyladený podvozok a v kombinácii s presným riadením, ktoré malo aj prekvapivo dobrú spätnú väzbu, sme boli s T5-kou spokojný aj v našich obľúbených zákrutách. Napriek tomu, že sme cez ne preleteli obrovskou rýchlosťou, nemali sme ten pocit. Auto veľmi dobre maskuje rýchlosť a za každých okolností, aj na horšom povrchu, je komfortné a veľmi tiché. Až potom, čo sme počuli auto aj zvonku, sme prestali chápať zmysel tak dobrého odhlučnenia. Auto na voľnobehu krásne pradie a pri vyšších otáčkach sa z jeho dvoch samostatných koncoviek výfuku ozýva bublavý zvuk pripomínajúci šesťvalcové vidlicové agregáty. Hneď po tomto zistení sme sa snažili aspoň pri malých rýchlostiach jazdiť s pootvoreným oknom, pretože takúto peknú „serenádu“ nevie „zahrať“ každé auto.

Počas nášho testu, kedy sme jazdili prevažne po meste, nám vyšla priemerná spotreba 10,5 litra benzínu na 100 km. Hodnoty udávané výrobcom teda nie sú nereálne a pri rozumnom jazdení by nemal byť problém ich dosiahnuť.

Volvo C30 T5 patrí na našich cestách so svojimi 230 koňmi pod kapotou medzi nadpriemerne výkonné autá. Jazda mestom s týmto autom teda dosť pripomína šťuku v rybníku. Napriek vysokému výkonu je ale súčasne pohodlné a svojich pasažierov rozmaznáva tichou a komfortnou jazdou. Dalo by sa povedať, že svoj výkon servíruje „v rukavičkách“.

Základná cena verzie s testovanou motorizáciou a výbavou: 1 020 000 Sk

Technické údaje

Motor

Typ motora:

zážihový

Valce / ventily:

5 / 4

Zdvihový objem (cm3):

2521

Najvyšší výkon (kW / ot./min):

169 / 5000

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min):

320 / 1500 – 4800

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

240

Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s):

6.7

Spotreba-mesto/mimo/kombi (l/100 km):

12.5 / 6.5 / 8.7

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

233

Objem nádrže (l):

62

Pohotovostná hm. / nosnosť (kg):

1437 / 423

Rozmer pneu:

205/50 R17

Dĺžka (mm):

4252

Šírka (mm):

1782

Výška (mm):

1447

Rázvor (mm):

2640

Rozchod vpredu / vzadu (mm):

1535 / 1531

Ondrej Rabatin

AUTOVIA

Vyberáme pre vás niečo PLUS