Reklama

Toyota Corona: Dáma v najlepších rokoch

Archív

Zdroj: Archív

Reklama

Len málo automobilov na svete sa dožije štyridsiatky v plne funkčnom stave. My sme mali tú česť stráviť pár dní v spoločnosti stále vitálnej automobilovej babičky menom Toyota Corona 1500 Sedan.

Aby sme boli presní, naša japonská stará dáma mala „ešte len“ 38 rokov. Ide o tretiu generáciu modelu strednej triedy, ktorý sa v Japonsku a USA ponúkal pod týmto menom až do roku 2002. Bol to jeden z prvých exportných automobilov značky.

Toyota Corona, model RT 40, sa vyrábala od roku 1964 vo verziách sedan, kupé, kombi Station Wagon, úžitkový van so zaplechovanými zadnými bočnými oknami označovaný Combi a pick-up. V ponuke motorov dominovala jednapäťka s výkonom 55 kW (75 k), ktorý bol neskôr zvýšený na 61 kW (82 k). Kupé disponovalo silnejším agregátom 1.6 s výkonom 71 kW (95 k) a americkí zákazníci sa tešili z pohonnej jednotky 1.9 s výkonom 67 kW (90 k). Reč je vo všetkých prípadoch o benzíne, nafta vtedy ešte nebola v kurze. Na výber boli tri prevodovky: trojstupňová radená pod volantom, štvorstupňová radená na podlahe a dvojstupňová automatika. Poháňané boli zadné kolesá.

Na svoju dobu mala Corona veľmi dobrú sériovú výbavu, napríklad v porovnaní s vtedajšími americkými autami obsahovala až 50 prvkov výbavy, za ktoré si detroitské koncerny pýtali extra peniaze. Na potešenie našich motoristov bol v zozname aj automatický sýtič, ktorý do strednej a východnej Európy dorazil až tesne pred pádom komunizmu. Na výber boli štyri farby karosérie: svetlomodrá, sivá, biela a červená a dve prevedenia interiéru: červené a čierne.

V roku 1969 bolo na územie Československa dodaných 400 kusov výmenou za traktory Zetor. Toyota Corona 1500 sa stala víťazom akéhosi porovnávacieho testu, v ktorom porazila Toyotu Corolla 1100, Datsun 1000 a Datsun 1600. Autá boli rozdelené medzi ministerstvo vnútra, hotelové požičovne v Prahe a Brne, niekoľko z nich skončilo s ceduľkou Taxi a dostali sa aj do predaja za 79 000 Kčs. Táto suma bola porovnateľná s triednou konkurenciou, Fiat 125p 1500 bol iba o tisícku lacnejší. Asi netreba pripomínať, že Toyota bola svojou kvalitou úplne inde ako poľské fiatky či iné zázraky z východného bloku.

K dispozícii sme dostali biely sedan so silnejším motorom 1.5 a štvorstupňovou prevodovkou. Človeku, ktorého život sa točí prevažne okolo najmodernejších výdobytkov automobilového priemyslu, zapríčiní takýto veterán mierny šok. Auto pôsobí pomerne strohým dojmom, zväzok kľúčov je malá lotéria. Našťastie boli len tri. Po usadnutí na neprofilované a minimálne nastaviteľné sedadlá je logické pripútať sa. Bezpečnostné pásy v aute síce sú, no nápadne pripomínajú tie, ktorými sú vyzbrojené sedadlá lietadiel. Navíjanie teda nehrozí, poteší aspoň háčik na stredovom stĺpiku, takže si pás neprivriete do dverí. Volant s tenučkým vencom a pomerne veľkým priemerom by sa uživil aj ako lodné kormidlo.

Štartovanie karburátorového štvorvalca je príjemne hladké. Fanúšikov motorizmu omámi nekatalyzovaná vôňa z výfuku. Po krátkom hľadaní sa páka ručnej brzdy nájde pod prístrojovou doskou. Radiaca páka ide ľahko, no dráhy jednotlivých rýchlostí si treba domyslieť. Cúvame z parkovacieho boxu a zisťujeme, že posilňovač riadenia nepatril koncom šesťdesiatych rokov k sériovej výbave. Auto sa však neovláda vyslovene ťažko, len treba trochu viac sily. Podobnú hrôzu spôsobia neskúsenému dočasnému majiteľovi aj brzdy.

Motor beží ako hodinky a nemá problém rozbehnúť vozidlo na príjemnú cestovnú rýchlosť. Zaujímavé zážitky pripraví posádke podvozok. Komfort pruženia mu nemôžeme uprieť, no stabilita na ceste nepatrí k jeho silným stránkam. Pri vyšších rýchlostiach mimo obce si auto vyžaduje neustálu pozornosť vodiča a jemné korekcie hlavne na nerovnostiach.

Parkujeme pred redakciou a zatvárame dvere za šesťdesiatymi rokmi. Počiatočný šok sa v konečnom dôsledku zmenil na príjemný zážitok a Toyota Corona nás aj po takmer štyridsiatich rokoch presvedčila o svojich kvalitách. Dúfame, že sa s ňou stretneme povedzme o ďalších štyridsať rokov. Ak dožijeme....

Text: Martin Ruisl
Foto: PANER a Richard Pinke

TECHNICKÉ ÚDAJE

Karoséria
Štvordverový päťmiestny sedan, D x Š x V: 4065 x 1550 x 1420 mm, rázvor 2420 mm, pohotovostná hmotnosť 950 kg, užitočné zaťaženie 375 kg, objem palivovej nádrže 45 l.

Podvozok
Vpredu lichobežníkové výkyvné ramená s vinutými pružinami a skrutným stabilizátorom, vzadu tuhá náprava odpružená listovými pružinami, vpredu kotúčové brzdy s priemerom 244 mm, vzadu bubnové brzdy, pneumatiky bezdušové radiálne 5,60/13.

Pohonné ústrojenstvo
Štvorstupňová manuálna prevodovka, jednokotúčová suchá spojka s kvapalinovým ovládaním, pohon zadných kolies.

Motor
Benzínový štvorvalec so spádovým dvojitým karburátorom typu Aisan so samočinným sýtičom, ventilový rozvod OHV, zdvihový objem 1490 cm3, max. výkon 61 kW (82 k) pri 5200 ot/min, krútiaci moment 122 Nm pri 2800 ot/min.

Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť: 145 km/h
Kombinovaná spotreba: 9,6 l/100 km