Toyota Yaris T-Sport: Prihára
10. 3. 2008, 6:30 (aktualizované: 11. 7. 2024, 13:47)

Zdroj: Archív
Ešte nehorí. To bude, až príde extrémne divoká verzia typu Yaris Turbo predošlej generácie. Aj s novým špičkovým Yarisom T-Sport ale dokážete zažiť horúce chvíľky.
Napísali sme „až príde“, ono by ale bolo čestnejšie a správnejšie napísať „ak príde“. Pri pohľade do tabuľky technických údajov nového Yarisa T-Sport by ste mohli povedať, že keby aj nijaké nové Turbo nebolo, tak ho táto verzia nahradí, veď deficit 17 koní sa nezdá byť až taký dramatický. Nie je to však iba o rozdiele 110 kW (150 k) verzus 98 kW (133 k). Aktuálny T-Sport je aj filozoficky a technicky dosť o inom.
Ak pri pohľade na nápadné sedemnástky, lesknúcu sa koncovku výfuku a ďalšie vizuálne odlišovadlá čakáte niečo vyslovene ultimatívne, budete sklamaní. T-Sport je predovšetkým vrcholom ponuky modelu Yaris po stránke výbavy, výkonu a v rámci tejto misie mu tvorcovia prisypali do DNA trochu tej športovosti, v istom smere menej, v inom viac.
Asi najdynamickejšie sa na celom aute prejavuje riadenie. A bodaj by aj nie: od dorazu po doraz dáte iba 2,3 otáčky volantom. K tomu sa pridáva príkladná presnosť a napriek elektrickému posilňovaču aj slušná spätná väzba. Akurát pri rýchlej jazde po diaľnici musíte počítať s tým, že si vďaka výraznej strmosti riadenia trochu pocvičíte pri snahe udržať auto v priamom smere.
Ostatné komponenty podvozka sú ladené o niečo kompromisnejšie. Pruženie je oproti klasickému Yarisu tvrdšie, čo spolu so znížením svetlej výšky o 8 mm pridáva autu na istote a poslušnosti pri ostrom striedaní oblúkov. Pokojne však môžete vyraziť napríklad aj na cestu z Bratislavy do Košíc a nemusíte sa obávať neznesiteľného nekomfortu na žiadnom z hlavných ťahov, ktoré sa vám po severnej či južnej trase pripletú pod kolesá.
Žiadnu brutalitu nečakajte ani od motora. Dynamiku zabezpečí viac než slušnú, nie však dramatickú: jeho variabilné časovanie nasávacích aj výfukových ventilov a ďalšie technické prvky sú ladené skôr tak, aby sa dosiahol plynulý a lineárny ťah v širokom pásme otáčok. Downsizing je síce chvályhodný trend, tu sme však predsa len príjemne vnímali relatívne veľký objem motora.
Náladu nám nepokazili, ale ani nevylepšili nároky agregátu na palivo. Pre pomerne krátko sprevodovaný iba päťstupňový manuál síce pri dynamickom preháňaní sa po diaľnici poľahky prekonáte desiatku, v celkovom sumáre sme však nemali problém pri troške sebaovládania dostať sa pod osem litrov na 100 km.
Text: Ladislav Malák
Foto: PANER (1) a autor
HODNOTENIE * * * *
Plusy:
Mrštnosť v zákrutách vďaka presnému a strmému riadeniu, dobré brzdy, ochota motora ťahať v širokom pásme, bohatá sériová výbava.
Mínusy:
Mierna nestabilita riadenia pri rýchlej jazde v priamom smere, na diaľnici pre krátke sprevodovanie trochu vysoká spotreba.
1798 cm3 |
98 kW/133 k pri 6000 ot/min |
173 Nm pri 4400 ot/min |
3800x1695x1530 mm |
2460 mm |
272-363/1086 l |
194 km/h |
9,3 s |
9,3 l/100 km |
170 g/km |
od 619 900 Sk s DPH |