Reklama

Veľa peňazí, žiadny rozlet

Archív

Zdroj: Archív

Reklama

Ani v 70. a 80. rokoch nebola na obrazovkách o zábavu núdza. Nefrčala síce SuperStar ani MTV, ale spevácka súťaž Zlatá kamera a hitparády Našich 9, 5xP, Triangel či Rhytmick boli kultovou záležitosťou. Úctyhodnú 17-ročnú tradíciu má za sebou hudobná relácia Triangel, ktorú (podobne ako neskôr Rhytmick) dramaturgicky odštartoval Ľubo Belák. Práve on odporučil Danovi Junasovi, aby skúsil šťastie, keď do nej po tragickej smrti Pavla Juráňa hľadali nového moderátora.

Triangel mu sadol a ostal mu verný až do roku2000. Myšlienky na obnovenie tejto hitparády sa nevzdal dodnes a postupne dáva dohromady celý archív Triangla. „Nechcem Triangel oživiť novými pesničkami, skôr by sa mi páčilo zaspomínať si na staré videoklipy a porovnať ich vtedajšie umiestnenie v hitparáde so súčasným úspechom,“ vraví Dano.Zakázané videoklipy
Na 80. roky si zaspomínals chuťou. „Vtedy bolo podstatneviac peňazí na výrobu,ale na druhej strane smesa borili s mnohými obmedzeniami.“Keď mal niekto prílišvypasované džínsy, alebonebodaj náušnicu v uchu,hneď musel ísť na kobereck riaditeľovi. Bežnáhláška znela: „SúdruhTakáč, žiadam vás,aby si súdruh Junas daldole kožený kabát, v opačnom prípadezruším reláciu!“RežisérJuraj Takáčpatril medziprvýchtvorcov hudobnýchvideoklipov,aj keď tento termín v totalitných časochnepoužívali. Komunistickýmmocipánom krajšieznel výraz „obrazové stvárneniepiesne“. Tvorcovia Trianglu,medzi ktorých patrili ajdramaturg Vladimír Juhanesovič,režiséri Paľo Povodaa Miro Šindelka kľučkovalimedzi zákazmi, ktoré číhalina každom kroku – spevácinesmeli mať dlhé vlasy,ale ani prikrátke, oblečeniesa nesmelo príliš ligotať a dokoncaaj dym či priveľa svetielposudzovali ako kapitalistickýprvok. Nič nesmelo provokovať,všetko muselo byť„šedé“. Scenár prešiel šiestimicenzormi a na pľaci vždyčíhal človek určený špeciálnena to, aby sledoval, čo sa hovorí.„Nikdy sme nevedeli, ktoto bol, pretože tam pracovalomnožstvo ľudí. Nebolo trebašetriť, a tak sa tam zišiel štáb,ako keby sa nakrúcal film,“ pokračujeDano, ktorý si utváralobraz o hudobnom dianí vosvete vďaka počúvaniu Hitpanoramyna Ö3, elpéčiek kúpenýchna čiernom trhu a pozeraniuhitparády Ohne Maulkorpna ORF.Obstáli by aj dnes?
„Napriek tomu to bolo prehudbu prajné obdobie,“ pokračuje.„Nepremýšľali sme nadtým, za čo to urobíme, ale akoto urobíme. Nebol problém nakrúcaťjednu reláciu aj týždeňs troma kamerami, vybrať sado exteriéru. Neprežívali smetaký časový a finančný stresako po roku 1989, keď sme sasnažili s jednou kamerou nakrútiťza jeden deň až dve relácie.“V tých časoch vznikloveľa dobrých videoklipov,ktoré by obstáli aj v dnešnejkonkurencii – napríklad Poschodoch alebo Tlaková nížod Richarda Müllera.

Presne 3. novembra 2006 uplynulo 50 rokov odchvíle, keď sa začalo pravidelné vysielanie z bratislavského televíznehoštú dia. Počas piatich dekád ponúkla verejnoprávna televízia divákomnespočetné množstvo programov, z ktorých sa mnohé stali kultovýmia vychovala celé rady osobností, ktoré sa zapísali do diváckej pamäti. Pretovám, milí čitatelia, prinášame 10-dielny seriál o jej fenoménoch.

Predchádzajúce časti:

Hovor málo, povedz veľa>>

Televízne návraty >>

Trcanice s Kronerom >>