Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

VW Bora 1.9 TDI: Prestížny tovar

Archív

Zdroj: Archív

Reklama

Volkswagen Bora vznikol predovšetkým pre potreby amerického trhu, v podstate je to však len akýsi prestížnejší Golf IV s bohatšou výbavou a samozrejme vyššou cenou.

Nájsť na trhu jazdených vozidiel Volkswagen Bora je menšia slávnosť. Tento model je u nás vzácny najmä preto, že je na našom trhu málo rozšírený. Príčinu tohto javu treba hľadať predovšetkým v jeho vysokej nadobúdacej cene. Volkswagen ho totiž na našom trhu ponúkal ako prestížnejšiu alternatívu ku Golfu IV, čomu zodpovedala aj jeho prehnaná cena.

Okamžite sme preto využili príležitosť jednu jazdenú Boru otestovať. Dostala sa nám do rúk vzácna verzia Bora Variant. Tá je technicky zhodná s Golfom Variant, rozdiel je len v prednej časti karosérie a bohatšej výbave.

Náš exemplár bol z roku 2003, na tachometri mu svietil údaj 120 000 km a pod jeho prednou kapotou sa ukrýval naftový motor 1.9 TDI PD s výkonom 96 kW (130 k). V interiéri nás nečakalo žiadne prekvapenie. Plasty palubnej dosky a vnútorné čalúnenie boli v slušnom stave, len volant bol ošúchaný viac, ako by sme od 120 000 najazdených kilometrov očakávali. To však nie je prekvapením, takmer každé jazdené auto má v skutočnosti najazdených podstatne viac kilometrov ako je udávané. Pravdepodobne to je aj prípad našej Bory, jej stav je však napriek tomu veľmi dobrý.

Prekvapení sme zostali z motora. Jeho dynamika najmä v nízkych otáčkach zodpovedala omnoho silnejšiemu agregátu. S veľkou pravdepodobnosťou mal motor priebeh krútiaceho momentu a krivku výkonu pozmenenú niektorým z prídavných čipov. V nízkych otáčkach bol pružnejší než sme čakali, nad 3500 otáčok však začal jeho ťah náhle klesať a nad 4000 otáčok sa mu vôbec nechcelo. Turbodiesel bol však relatívne tichý a stále dostatočne pružný.

Najazdené kilometre sa prejavili na hlučnosti podvozka. A niet sa čomu diviť. Táto výkonová verzia pohonnej jednotky 1.9 TDI PD bola vďaka silnejšiemu bloku motora ešte ťažšia než štandardná jednadeviatka, takže predná náprava mala čo robiť. Jej kompletná oprava, prípadne výmena opotrebovaných čapov alebo ramien, vám tak môže trochu predražiť nákup. Volkswagen Bora si nezabudnite dobre zabezpečiť proti krádeži. Podobne ako Golf sa totiž stále teší mimoriadnej obľube zlodejov.

Text: Václav Lipavský
Foto: autor

Plusy:
pevná karoséria, kvalita spracovania, výkonné a úsporné motory TDI

Mínusy:
málo miesta vzadu, vysoké ceny, stále sa kradne

Časté poruchy:
Opotrebované turbodúchadlá a stuhnutá regulácia natáčania lopatiek pri turbodúchadlách VGT, pretrhnuté rozvodové remene, problémové merače hmotnosti nasávaného vzduchu (TDI), zatuhnutý tandemový mechanizmus stieračov, úniky paliva, predčasne opotrebované spojkové obloženie, poruchové zapaľovacie cievky (1.8i 20V), nepresné ukazovatele paliva

Naše odporúčanie
Orientujte sa na prepĺňané naftové motory TDI. Až na „odchádzajúce“ merače hmotnosti vzduchu sú spoľahlivé, veľmi úsporné a nechýba im ani výkon. Z benzínových motorov je najlepší 1.8T (110 kW/150 k). Je veľmi pružný, má dostatok výkonu a vie byť aj úsporný. Benzínovému dvojlitru chýbajú kone a 2.3 VR5 zbytočne žerie.

Vyberáme pre vás niečo PLUS